A virtuális gyilkolás ellazít

Kutatók régóta próbálnak választ találni arra a kérdésre, hogy miként befolyásolják a személyiséget az erőszakos videojátékok, hogy a rendszeres játék agresszívabbá teszi-e az embert. Egy most nyilvánosságra hozott brit vizsgálat szerint egyáltalán nem, sőt néhány órányi mészárlás a World of Warcraftben kifejezetten nyugtatólag hat. A londoni Middlesex Egyetem pszichológusai által elvégzett kísérletbe – melynek eredményeit a múlt héten ismertették a Brit Pszichológiai Társaság dublini konferenciáján – 292, a népszerű online játékkal rendszeresen játszó nőt és férfit vontak be, csoportban a legfiatalabb 12, a legidősebb 83 éves volt.


Versenyző a CeBIT-en megrendezett WCG világbajnokságon

A gamerekkel először egy kérdőívet töltettek ki, hogy felmérjék: mennyire dühösek és a agresszívek. Ezután megkérték őket, hogy játsszanak a World of Warcrafttel két órán keresztül, majd újra kitöltették velük az állapotfelmérő tesztet. A pszichológusok a válaszok alapján úgy találták, hogy általában a játékosokat inkább megnyugtatta és kimerítette a játék, igaz, nemtől, kortól és a személyiségüktől függően eltérően reagáltak. „Ennek alapján kidolgozhatunk majd egy olyan tesztet, amely segíthet beazonosítani azokat a gamereket, akik hajlamosak az online agressziót a mindennapi életbe átvinni” – magyarázta Jane Barnett, a kutatás vezetője.

Ugyanezen a konferencián egy másik előadás is elhangzott a témában. A Boltoni Egyetem kutatói arra jutottak, hogy a videojáték-függő emberekben olyan személyiségvonások alakulnak ki, melyek az autizmus egy fajtájának tartott Asperger-szindrómában szenvedőkre jellemzőek. Ilyen a neuroticizmus, valamint az extroverzió és a barátságosság hiánya. Ettől persze – mutatnak rá a 391 gamer bevonásával végzett vizsgálat készítői – állapotuk nem diagnosztizálható Asperger-szindrómaként, de rokonítható azzal, mivel inkább tudnak együtt érezni a számítógépes rendszerekkel, mint embertársaikkal.

„Ebben a tudományágban azt tartják, hogy létezik egy skála, amelyen elhelyezhetjük az embereket, még azokat is, akiket »normálisnak« tartunk. A mérnökök, matematikusok vagy számítógépes szakemberek általában a skálán közelebb vannak a nem empatikus, rendszerező végponthoz, az Asperger-szindrómások pedig még közelebb. A vizsgálatunk azt az elméletet támasztja alá, amely szerint a játékfanatikusok inkább közelebb állnak az autisztikus rendellenességekre jellemző sávhoz, mint azok, akiket nem érdekel a játék” – fogalmazta meg a következtetéseket Dr. John Charlton, a tanulmány egyik szerzője.

Azóta történt

Előzmények