A T-Mobile „képernyővállalattá” válik?


Winkler János

Idén várhatóan nettó 200 ezer ügyféllel gyarapszik a T-Mobile előfizetői tábora. Ez 4–4,5 százalékos növekedés, és megfelel a nyugat-európai piacokon megfigyelhető trendeknek – mondta Winkler János, a Magyar Telekom vezérigazgató-helyettese, a T-Mobile üzletágvezetője egy pénteki sajtóbeszélgetésen, a Napi Gazdaság értesülései szerint. A társaság így év végére 4,4 millió ügyféllel számol. Winkler komoly eredményként értékelte, hogy az erős piaci versenyben a tavaly decemberi 45 százalék után, idén október végén 44,7 százalék volt a T-Mobile SIM-kártyák alapján számított piaci részesedése, vagyis csupán 0,3 százalékpontos csökkenés következett be, ami az év végére is legfeljebb 0,6 százalék lehet.

A cég korábban elszenvedett már 2,4 százalékos éves szintű veszteséget is, és a legkisebb előfizetői arány csökkenése eddig 1,2 százalék volt. Az aktív SIM-kártyák alapján számított piacrészvesztés pedig 0,04 százalék volt október végéig, vagyis 45,22 százalékról 45,18 százalékra mérséklődött a társaság pozíciója. A vállalati piacon viszont kiugró, 54 százalékos a T-Mobile piaci részesedése, a top 500 között pedig 60–65 százalékos. Tovább növekedett – körülbelül 35–36 százalékra – a számlás előfizetők aránya, és ennek is köszönhetően csupán 20 forinttal csökkent a cég egy előfizetőre eső átlagos havi árbevétele (ARPU), ami jelenleg 4897 forint, míg az elmúlt év végén 4917 forint volt – hangsúlyozta Winkler.

A bevétel 15–16 százaléka adatátvitelből származik (beleértve az sms-forgalmat is), amivel ugyan kevésbé elégedett a vezérigazgató-helyettes, ám reményei szerint 2007-ben e téren is áttörést érhetnek el. Mégpedig azért, mert már jelenleg is a lakosság 30 százalékát fedi le a cég szélessávú HSDPA-hálózata (High Speed Downlink Packet Access – nagysebességű csomagkapcsolt letöltés), amely jövőre eléri a 40–45 százalékot, ráadásul a T-Mobile idei, utolsó negyedévi 6–7 ezres notebook-értékesítésének köszönhetően jelentős szereplővé válik ezen a piacon is. Ez pedig az adatkommunikáció fellendülését eredményezheti.

A vezérigazgató-helyettes arra is számít, hogy a következő évben jelentősen gyarapszik a HSDPA-ra is alkalmas mobiltelefon-készülékek választéka, és ekkor majd a tarifarendszerüket is át kell alakítaniuk, hogy az „ügyfelek önfeledten tudják” élvezni a szélessáv nyújtotta előnyöket. A T-Mobile az idén várhatóan több mint 70 ezer 3G-s készüléket ad el, a HSDPA-ra is alkalmas mobilok száma pedig – a netkártyákkal felszerelt noteszgépekkel együtt – 10–15 ezerre tehető. Az adatkommunikáció irányába tett lépésekhez tartozik még a tartalomfejlesztés, és mindezek után, illetve közben Winkler a jelenlegi „hangcégből képernyővállalatot” szeretne kialakítani. A vezérigazgató-helyettes ugyanakkor azzal is tisztában van, hogy jövőre csökkennek a jövedelmek, ezért visszafogott kereslettel kell szembenézniük, ami pedig további kihívást jelent a cég számára.

Azóta történt

Előzmények