A Google annyira jó, hogy az már rossz

Hirdetés

Körülbelül két éve egyetlen átlagos hét sem telhet el úgy, hogy a Google fejlesztői ne jelentenének be valami új szolgáltatást, megoldást, technológiát stb. Az elmúlt hét különösen gazdag volt e tekintetben, számtalan kisebb-nagyobb újdonságról olvashattunk.

Kezdjük talán a legfrissebbel, hiszen két napja a magyar Google kezdőlapján is ott virít a figyelmeztetés: Google Desktop: legyen kereső és sok gadget számítógépén – ingyen!

Igazat kell adnunk a Computerworld írásának: újabb súlyos függőség lehetősége. Az intenzíven bővülő – ugyanakkor láthatóan a cég üzleti stratégiájában is kulcsszerepet játszó – és már magyar nyelven is elérhető személyre szabott keresőoldal (új nevén: iGoogle) fejlesztése gőzerővel folyik. Arról, hogy milyen sok hasznos (és haszontalan, de jópofa) szolgáltatást kínál ingyenesen a Google, már sokat írtunk, s a friss bejelentés, ha karakterében nem is, választékában és kezelhetőségében nyújt sok újdonságot. E technológiák alkalmazása a mezei felhasználó számára is könnyű, a választék csábító, a célzatosság egyértelmű: a lehető legtöbb embert rávenni arra, hogy a Google személyre szabott oldala jelentkezzék be az otthoni és céges gépeken egyaránt a böngésző kezdőlapjaként.

De történtek még egyéb fontos események is a Google háza táján. Például egyezséget kötöttek négy amerikai szövetségi állammal, mely szerint a cég keresőtechnológiáját felajánlják a kormányzatoknak, hogy az állam lakosai a hivatalos oldalakon könnyebben tájékozódhassanak. Ha belegondolunk, ez olyan lépés, ami csak ahhoz mérhető, amikor az államigazgatás vezetői arról döntenek, hogy milyen operációs rendszer legyen szabványos a közigazgatási hivatalokban…

A Google nemrég megnyitott egy olyan adatbázist, amelyen a vállalat által meghívott neves szakértők, teoretikusok előadásai nézhetők meg.

S a mai hír: A Google nem hagyja bedarálni a nemrégiben horribilis összegért megvásárolt YouTube technológiáját és gyakorlatát. Erről ma reggel írtunk.

Ezeken kívül bővítették a Google Desktop nyelveit, szinte minden héten új kiegészítőt kap a Google Earth, s egyre több, a Google neve alatt futó rendezvény, közösségi megmozdulás szerveződik.

Igaza lehet egy bizonyos szempontból Steve Ballmernek, amikor azt állítja, hogy jelenleg a Google került olyan piaci helyzetbe, amilyenben a Microsoft volt a ’90-es években: totális lerohanás minden téren – vagy ahogy Ballmer szerint az internetes üzlet működik: elérték a kritikus tömeget, folyik a maximális pénz behajtása (s közben a monopolhelyzet kiterjesztése és megerősítése).

Mi, felhasználók, a klasszikus paradoxonhelyzetbe kerültünk. Ahogyan az elmúlt évtizedben történt: egyrészt (s ezt ellenfeleinek is el kell ismerniük) a Microsoft az egyeduralom elérésének folyamatában rengeteg, a felhasználók számára hasznos dolgot hozott (szabványosítás, világszerte közismertté vált programok és eljárások közkinccsé tétele, a felhasználói igények magas színvonalú kiszolgálása), ugyanakkor ezzel együtt járt a versenyre káros monopolhelyzet megteremtése, az alternatív megoldások háttérbe szorítása, az egyoldalú technológiai és kereskedelmi függőség kialakítása.

Úgy tűnik, ahogyan akkor a Microsoft az operációs rendszerek és az irodai szoftverek piacán királlyá vált, most mintha ez zajlana a webes szolgáltatások területén is, csak egy másik céggel: kiváló és magas színvonalú (s ráadásul többségükben ingyenes) szolgáltatások özönével árasztja el a Google a felhasználókat, de – meglehet, ez rosszindulat vagy kajánság – közben egyre inkább egyetlen cég programjaitól, szolgáltatásaitól, gondolkodásmódjától, szabványaitól függ majd a kényelmi szolgáltatásokkal megnyert felhasználók több százmilliós tömege.

Azóta történt

Előzmények