A digitalizáció a szállítmányozást is megváltoztatja

A járművezetőket mesterséges intelligencia pontozza és értékeli, de a munkájukat egyelőre nem veszi el. A kihívást

Az elmúlt években rengeteget változott a logisztika és a fuvarozás egyaránt. A járművezetőket és a szállítmányozó ipart segítő rendszerek terjedésével ezek is elindultak a digitalizáció útján. A jövőben a robotizált raktárakból a gépek szállítják majd egyik pontból a másikba a csomagokat, addig azonban még sok víz lefolyik a Dunán, és egyelőre más típusú fejlesztések vannak a fókuszban.

A telematikai rendszerek például a hétköznapok megoldásai közé tartoznak, ma már alap az online járműkövetés, de vannak olyan cégek, akik ennél lényegesen többet nyújtanak. A magyar tulajdonú WebEye Telematics Group az alapvető riportokon felül például üzemanyag- és  hőmérséklet-mérést, konténerazonosítást, hátralévő vezetési idő figyelést, riasztásokkal egybekötött biztonsági és kommunikációs megoldásokat, valamint egyéb felhasználási statisztikákat is biztosít ügyfeleinek

Minden, a CAN hálózatról elérhető információval (jármű üzemi adatai) képesek dolgozni. A digitális tachográfból kinyert információkkal és a többi összegyűjtött adattal, mint a pedálállások, tempomat és retarder használat, nyomatékeloszlás, saját súllyal történő kigurítás, a fékezések módja, száma és ereje alapján pontozási rendszert is kialakítottak, amivel értékelhető a pilóták vezetési stílusa.

A WebEye idén tervezi piacra dobni azt az alkalmazást, amivel a járművezetők számára hasznos visszajelzések segíthetik a hatékonyabb üzemanyag-felhasználást, javíthatják a vezetési stílust. Nagybalyi Nándor, a vállalat nemzetközi divíziójának kereskedelmi és marketing igazgatója kérdésünkre elmondta, az önvezető autók már most is foglalkoztatják a piac szereplőit, de a szállítmányozásban egy ütemmel a lakossági felhasználást követően várható csak a teljesen automatizált közlekedés megjelenése.

Nagybalyi inkább azt tartja elképzelhetőnek, hogy hasonlóan a jelenleg is tartó autonóm járműtesztekhez, tartaléksofőrrel (technikussal) közlekedhetnek a nem túl távoli jövőben is kamionok, viszont a rakomány védelme, a vám, rakodás, fuvarlevél és okmánykezelés miatt mindenképp emberi közreműködésre számít a következő 5-10 évben.

A szállítmányozásban jelenleg az integrációs projektek jelentik a legnagyobb kihívást és ezeknek szentelik a figyelmet is főleg, a fuvarozók érthető módon nem akarnak sok különböző rendszert használni, ahogy nincs szükségük ezerféle kimutatásra sem. A WebEye legújabb felhasználói rendszere ennek ellenére több százféle riportot kínál, mivel a nagyvállalati környezetben az adatok szerepe egyre inkább felértékelődik. Természetesen segítenek megtalálni a megfelelő információkat, Nagybalyi szerint ez az egyik erősségük, hogy nem engedik el ügyfeleik kezét. Akinek mégis arra van igénye, megkaphatja a nyers adatokat is. Ezt például akkor szokták kérni a cégek, ha a biztonsági rendszerbe akarják integrálni a pozícióadatokat.

Több mint ötvenezer aktív járművet követ jelenleg a WebEye, ennek 90 százaléka tehergépjármű. Magyarországon és Romániában is piacvezetőek a 3,5 tonna feletti piacon, Nagybalyi azt mondja, a cél most európai szinten is felnőni a legnagyobbakhoz. Az eTachograph és a DrivingStyle rendszerek mellett a Scannertől várják a fejlődést, ez a forgóeszköz nyilvántartás és a finanszírozás monitoringja mellett gyorsítja a szállítmányozást, mivel egy dedikált táblagépet is a sofőrök kezébe adnak.

Az egységek speciális adatsimmel és appokkal előtelepítve érkeznek, ezekkel a fuvarlevelet, plombálást, sérüléseket, stb. lehet rögzíteni, és direkt kapcsolattal azonnal a vállalati rendszerbe kerülnek a képek, megjegyzések időbélyegzővel, helyadatokkal. A felhő kapcsán Nagybalyi azt is elárulta, hogy a vállalatok biztonsága érdekében kizárólag saját szervereket használnak, harmadik félnek az adatokat nem adják át, azokba a partnerek engedélye nélkül a WebEye sem lát bele.

A nemzetközi piacon elég komoly verseny zajlik a szállítmányozók kegyeiért, de nincs ez másképp hazánkban sem. Csak Magyarországon ötven felett van azoknak a szolgáltatóknak a száma, akik foglalkoznak logisztikatámogatással, közülük 23 auditált bevallási közreműködő a Nemzeti Újdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felé.

Azóta történt

Előzmények