54 millió dollár az elveszett notebookért

54 millió dollárt, azaz napi árfolyamon számolva körülbelül 9,6 milliárd forintot követel egy washingtoni nő Észak-Amerika legnagyobb áruházláncától, a Best Buytól, amiért a helyi szakszerviz elhagyta a notebookját. Az ügy november óta van Washington D.C. Legfelsőbb Bírósága előtt, de csak most kapott publicitást, miután Raelyn Campbell felperes egy blogban is megfogalmazta panaszait. A nő egyébként maga is abszurdnak tartja a követelt összeget, de kitart igaza mellett.

Hirdetés

Campbell 2006-ban vásárolta a szóban forgó noteszgépet a Best Buy helyi szaküzletében – több mint 1100 dollárt fizetett a gépért, plusz egy háromszáz dolláros garanciakiterjesztésre is hagyta magát rábeszélni. Később úgy tűnt, bölcs döntést hozott, a számítógép bekapcsológombja ugyanis a vásárlást követően bő egy évvel elromlott.

A nő tavaly májusban vitte vissza a meghibásodott gépet javításra, ahol a szakemberek kettő-hat hét javítási időt jósoltak. Mint kiderült, mindez rendkívül optimista jóslatnak bizonyult.

A nyár eltelt, Campbell azonban továbbra is hiába várt a megjavított notebookra, a tucatnyi érdeklődő, majd később már fenyegető hangvételű telefonhívás ellenére nem kapott konkrét információt a számítógép állapotát illetően. Augusztus végén az áruházlánc illetékese végül elismerte, hogy a noteszgép soha nem hagyta el a szervizt, sőt őszintén szólva fogalmuk sincs hol lehet. A Best Buy végül 900 dollár kártérítést ajánlott fel a nőnek, aki ezt visszautasítva egy 2100 dolláros követeléssel állt elő. Miután az áruházlánc válaszra sem méltatta, végképp betelt nála a pohár.

„Nem a leereszkedő, pimasz magatartással van bajom, hanem azzal, hogy a Best Buyt teljesen hidegen hagyja, hogy a gépen tárolt személyes adataim esetleg illetéktelenek kezébe kerülhettek” – írja blogjában a nő. Remélem, hogy a pernek és ennek a weboldalnak a nyilvánossága ráébreszti a Best Buyt és a hasonló áruházláncokat arra, hogy megfelelő szabályozásokkal és intézkedésekkel védjék a felhasználók által rájuk bízott szellemi javakat és személyes információkat” – tette hozzá Campbell, aki egyebek mellett az adóbevallását is a gépen vezette, ezen kívül tetemes mennyiségű személyes fotó, valamint egy komplett zenegyűjtemény is volt a notesz merevlemezén.

Az áruházlánc illetékese a folyamatban lévő jogi eljárásra hivatkozva szűkszavúan kommentálta az esetet: „Nagyon sajnáljuk, és nagyon csalódottak vagyunk, amiért nem tudtuk megnyugtatóan megoldani a vásárló problémáját. Megpróbáltuk elkerülni a vitát, és sajnáljuk, hogy mindez végül perhez vezetett” – írta egy e-mailben Nissa French, a Best Buy szóvivője.

A felperes egyébként saját bevallása szerint tisztában van vele, hogy nem ítélik meg neki a 54 millió dolláros kártérítést. A még amerikai viszonylatban is szokatlanul magas összeg csak a sajtó érdeklődésének felkeltésére volt jó, így a nyilvánosság erejére építve próbál magyarázatot és bocsánatkérést kisajtolni a kereskedelmi vállalattól, egyben elérni, hogy a cég olyan intézkedéseket foganatosítson, melyekkel elkerülhetők a későbbi hasonló esetek. „Gondoljanak bele, hogy hány ember számítógépét veszíthette el eddig a Best Buy, hány embernek ajánlottak fel nevetséges kártérítést cserébe, és hány embert nem kártalanítottak egyáltalán az elveszett, eltulajdonított személyes adatok miatt” – magyarázta döntését.

Az 54 millió dolláros, erősen túlzó kártérítési összeg egyébként nem példa nélküli Washington D.C.-ben: évekkel ezelőtt egy ruhatisztítócéget pereltek ekkora összegre egy pár elvesztett zokni miatt.

Azóta történt