2018. október 23., kedd

Gyorskeresés

Útvonal

Hírek » Szoftver rovat

Kiváló ötletekkel nyertek a fiatalok a <19 Szabadfogású Számítógép versenyen

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: IT café

Pókerező robot, képregényben elmesélt apokaliptikus történet és nagysebességű fényképeket készítő technológia a nyertesek között.

November 30-án szombaton az Erzsébet téri Design Terminálban adták át az idei <19 Szabadfogású Számítógép verseny legjobb alkotásainak járó díjakat.

A C3 Kulturális és Kommunikációs Központ idén tizenegyedik alkalommal rendezte meg a versenyt, amelyre számítógéppel készült kreatív, önálló alkotásokkal nevezhettek 19 év alatti fiatalok. Az elmúlt tíz évben több mint ötezer érvényes pályázat érkezett. Sok fiatal, tehetséges felfedezettje van a versenynek. Itt indult például 2005-ben az http://www.idokep.hu/ csapata, akiknek a weboldalát ma már százezrek látogatják naponta.

A szervezők közleménye szerint ötletekben és alkotókészségben most sem volt hiány. Egy komoly fotótechnikai kihívásra például olyan egyszerű eszközökkel találtak megoldást a fiatalok, mint amilyen a légpuska, az állvány és a vaku. A puskalövésre felvillanó vaku fényénél örökítik meg a lufi kidurranásának vagy a víz kiloccsanásának pillanatát, amelyhez az emberi reakcióidő általában túl hosszú.

Az idei verseny érdekessége, hogy idén sokkal több pályázat érkezett vidékről, mint a fővárosból. A zsűri több száz alkotásból választotta a ki a tíz legjobbat, amelyek készítői a bemutatkozási lehetőség mellett értékes ajándékokat, pl. digitális rajztáblát, HD kamerát és az alkotókedvük további ösztönzéséhez 200 ezer Ft-os ösztöndíjat kaptak.

A nyertesek

Király Ágnes Ildikó (13 éves): Motoros a csipszért (animáció/videó)

Megmozdult paint, utazás, geg, rock &roll. Ez jellemzi a munkát, amit az alkotó egészen változatos plánozással oldott meg.

Díja: egy Wacom Intuos Pen digitális rajztábla

Bozsó Katica (14 éves): Régi idők – kosárlabda (játék)

A pályázó saját érdeklődésének tett eleget munkájával, amelynek használata után mi is többet tudhatunk meg kedvenc sportjáról: a kosárlabdáról. Nem a grafikai megvalósítás a legerősebb része, hanem az egésznek a felépítése, működése. Hibás válasz esetén újra próbálkozhat a felhasználó, egészen addig, amíg el nem találja a helyes választ.

Díja: egy Wacom Intuos Pen digitális rajztábla

Fodor Papp Péter (13 éves): Barátaim-plakátjaim (rajz/grafika)

A képsorozat alkotója fiatal kora ellenére is nagyon magabiztosan bánik a digitális technikával. Plakátjain meglepően érett hozzáállással alkalmaz igen visszafogott, szikár formanyelvet: a fényképek alapján készült sziluettek, egyszerű háttérmintázatok és egy-két szavas feliratok az utcai művészetből ismert stencilek világát idézik. A képrétegek egymásra rendezettsége, az ismétlődő, aprólékos mintázatok használata azonban mégis felismerhetővé teszik a digitális képszerkesztő eszközök használatát, ám alkotójuk provokatív attitűdje átüt az eszközhasználaton, s összefogott, szuggesztív, valóban plakátszerű üzenetközvetítővé avatja a digitális képfelületet.

Díja: egy Wacom Bamboo Pen and Touch digitális rajztábla

Vecsei Péter (17 éves): Accidental Discovery (animáció/videó)

A film legnagyobb értékei, hogy változatosan van plánozva és izgalmasan van benne keverve a 2 és 3 dimenziós látvány. Megjelenik benne a kis totál –nagylátószögtől kezdve a premier plánig több képkivágás is. A története és a főszereplője már ismerősnek hathat, de az érdeklődést mindenképpen fel tudja kelteni a nézőben, hogy vajon hová érkezik és mi fog történni a VP-02-es űrhajóval? Van-e remény még egy szennyezett világban ahol már a robotot sem veszik ember számba?

Díja: egy Wacom Bamboo Pen and Touch digitális rajztábla

Digitalizálók csapat – Muhi Kristóf (17 éves) és Vörös Tamás (18 éves): Digitalizált múlt (web)

A weboldal alkotói a hagyományos mezőgazdasági eszközök megismerése és megismertetése jegyében kezdtek oldaluk fejlesztésébe. A növénytermesztés meglehetősen távoli területnek tűnhet a világháló végtelen virtuális terétől, s talán az oldal címe is megtévesztő lehet, azonban a készítők az egyszerű szerszámok, munkafolyamatok megismertetésén keresztül ma is érvényes információkat adnak át az érdeklődők számára. Olyan tudást, melyet a mezőgazdasági eszközök számítógépes modelljeinek elkészítésekor, az eszközök és a teljes munkafolyamat végiggondolása, megértése során szereztek. Éppen ezért válik közlendőjük többé, mint egy illusztrált lexikoncikk, s ezért köti le az oda látogatót, aki iskolás leckefelmondás helyett élményszerűen megszerzett információkra lelhet az oldalakon.

A Goethe Intézet díja: 100 ezer Ft értékű vásárlási utalvány számítógépes eszközökhöz

Kisantal Dániel (16 éves): Pixel city (mobil)

Egy élő, mozgó várost varázsolt a pályázó a zsűri asztalára, legalábbis annak okostelefonjára. A még kísérleti területnek számító augmented reality tárgykörébe eső alkalmazás a telefon kamerájával a bűvös mintát keresi, melyet ha megtalál, rárajzolja és 3 dimenzióban körüljárhatóvá teszi a virtuális várost, a Pixel City-t.

Díja: egy Apple iPad mini tablet 16GB

Szremkó Bettina (17 éves): Deep orange (grafika)

A képregény mint médium Magyarországon sajnos megrekedt egy meglehetősen szubkulturális szinten, ezért is üde színfoltja az idei versenyre érkezett pályamunkáknak a Deep Orange. Az igényes, izgalmas, mangát idéző kivitelezés és poszt-apokaliptikus történet izgalmas egyveleget alkotnak, habár az utóbbi veszélyeket is rejt magában a lehetséges folytatás tekintetében.

Díja: egy Apple iPad mini tablet 16GB

Eckl Mátyás (17 éves): Lassan járj, tovább érsz! (animáció/videó)

A pedagógiai célzatú kisfilm az etikus sportolás előnyeit domborítja ki, miközben a készítő szó szoros értelmében önmagával fut versenyt a képernyőn. A digitális trükközés lehetőségeit ötletesen felhasználó futót a zsűri további, aktív életmóddal összekapcsolt alkotásra ösztönözve kívánja díjazni.

Díja: egy GoPro HD kamera

Hegyesi Donát (18 éves): Pókerező robot (hardware)

A pályázó ügyesen ötvözte a robottechnikát és a computer visiont, azaz a számítógépes képelemzést, a napjainkban oly népszerű póker kártyajátékkal, a rendkívül összetett feladat kivitelezése pedig átfogó projektszemléletről tett tanúbizonyságot. A tervezés és kivitelezés alatt a pályázó több, a mai korban fontos és előremutató technológiát tanulmányozott és sajátított el, amely minden bizonnyal hasznára válik további tanulmányai során.

Díja: 200 ezer Ft ösztöndíj vagyis 20 ezer Ft 10 hónapon át

We love celeron csapat – Kasznár Dávid és Csanálosi Gábor (17 évesek): Nagysebességű fényképek (hardware)

Hogy kapjuk el azt a pillanatot, amikor kidurran a léggömb és szétspriccel a víz? Erre a problémára keresték és találták meg a választ az ifjú csapat tagjai egy padlástérben felállított lőtéren. A ma használatos fényképezőgépek technikai korlátait kikerülve, a légpuska dörrenésére megfelelő pillanatban elsülő vaku ugyanis pont annyi ideig világítja meg a darabjaira hulló tárgyakat, amíg a tökéletes, bemozdulástól mentes fotó el nem készül. Így született meg az idei verseny győztes alkotása, a nagysebességű fotózás megvalósítása, drága eszközök nélkül.

Díjuk: fejenként 200 ezer Ft ösztöndíj vagyis 20 ezer Ft 10 hónapon át

Azóta történt

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.