Xbox One: online kapcsolat, használt játékok, Kinect

Offline is, online is (de inkább online)

A Microsoft két hete jelentette be következő generációs konzolját, akkor azonban számos fontos kérdést hagyott megválaszolatlanul. Nem lehetett tudni például, hogy szükség lesz-e állandó online kapcsolatra, hogyan alakul majd a használt játékok sorsa, tudunk-e egy játékkal több konzolon is játszani (azaz az eddigiekhez hasonlóan kölcsön tudjuk-e adni), kikapcsolható lesz-e a Kinect? Tegnap a kérdések nagy részére választ kaptunk.

Az Xbox One nem fog állandó internetkapcsolatot igényelni, de huszonnégy óránként legalább egyszer be kell logolnunk a Live-ba. Ha nem tesszük, egy játékunk sem fog elindulni. Ha pedig egy másik konzolról lépünk be saját profilunkba és játszunk a gyűjteményünkből valamilyen játékkal, akkor az Xbox One óránként fogja ellenőrizni az online kapcsolat meglétét. A Microsoft felhívja a figyelmet, hogy amennyiben egy játék kihasználja az Azure felhőszolgáltatást, szükség lehet a tényleges állandó internetkapcsolatra is. A konzol egyéb szolgáltatásai (tévézés, DVD vagy Blu-ray lemezek lejátszása, zenehallgatás) offline módban is működni fognak. A jelenlegi információk szerint a Sony a PlayStation 4-nél nem fog megkövetelni hasonló online ellenőrzési rutint, Suhei Josida szerint akár „teljesen offline” is használhatjuk majd a konzolt.

Az Xbox One egy alacsony fogyasztású készenléti üzemmódban a PS4-hez hasonlóan mindig letölti a szükséges frissítéseket, és nem akkor kell bajlódnunk a sokszor több száz megás patchek letöltésével és telepítésével, amikor el szeretnénk indítani egy játékot. A Microsoft drasztikusan, 300 000-re növelte az Xbox Live rendszert kiszolgáló szerverek számát, így remélhetőleg a szerverkapacitással jó ideig nem lesz probláma.

Hirdetés

Ami a konzolba beépített hálózati technológiát illeti, a One egy gigabites ethernet porttal és 802.11n szabványú, két antennás Wi-Fi adapterrel lesz felszerelve, és a stabilabb kapcsolat miatt az 5 GHz-es sáv használatát is támogatni fogja.

Ha engedik, eladható

Az új konzolok bejelentése óta az egyik legvitatottabb téma a lemezes játékok sorsa volt. Az eddigi konzolgenerációk során gond nélkül eladhattuk lemezes játékainkat, egyedül az online többjátékos móddal lehettek gondok az esetenként szükséges online pass miatt, de ezt szinte minden esetben utólag, külön is lehetett venni. A PC-vel szemben a konzoloknak ez volt az egyik fő vonzereje – ha már nem kell, vagy nem tetszik, egyszerűen adj túl rajta és vegyél másikat, vagy cseréld el. Ha csak kölcsön akartunk adni egy játékot, bármikor és bármennyi alkalommal megtehettük.

A Microsoft tegnapi közleménye ebből a szempontból kissé felemásra sikeredett. Egyrészt a gyártó semmilyen korlátozást nem vezet be a használt játékok kereskedelme ellen, és semmilyen közvetítői vagy tranzakciós díjat nem számít fel ezekben az esetekben, ugyanakkor egy játék újraértékesíthetőségét teljesen a kiadók döntésétől teszi függővé – azokétól, akik a leginkább ágáltak a használt játékok piaca ellen. És akad még itt egy fontos kitétel: a Microsoft szerint csak az ilyen tevékenységre partnerül szerződött boltokban lehet majd becserélni a játékokat. Arról azonban semmilyen információt nem közöltek, hogy pontosabban hogyan is fog zajlani a használt játékok eladása, a már a profilunkhoz bejegyzett licencek deaktiválása és átadása, ha egy boltba visszük be a játékot, akkor a boltnak a közvetítői szerepben milyen feladatai lesznek.

Játék akárhonnan

A Microsoft szerint miután telepítünk egy játékot saját konzolunkra, onnantól az a felhőből is elérhetővé válik, így az Xbox One tulajdonosok bármelyik konzolról játszhatnak majd játékaikkal, amennyiben azon a gépen bejelentkeznek saját felhasználói fiókjukba, és telepítik a programot. Ez remek szolgáltatás lesz, és lényegében ugyanúgy fog működni, mint jelenleg PC-n a Steam.

Ami a családon belüli játékot illeti, az információk szerint a Microsoft elég nagy dobásra készül: akár 10 családtag is hozzáférhet az általunk megosztott gyűjteményünkhöz, bármelyik Xbox One-ról. Ez a 10 fős limit meglehetősen magas, és kissé túl jól hangzik, hogy igaz legyen – korlátozás nélküli hozzáférés ugyanahhoz a gyűjteményhez akár 10 főnek is, akit mi családtagként regisztrálunk a profilunkban?

A lemezes játékok elajándékozása vagy kölcsönadása jelentősen nehézkesebb lesz, viszont a fentiek tükrében nem biztos, hogy ez akkora negatívum, mint amekkorának első látásra tűnik. Az Xbox One esetében egy lemezes játékot egyetlen egyszer adhatunk oda valaki másnak, és további megkötés, hogy a fogadó félnek legalább 30 napja szerepelnie kell a Live barátlistánkon.

Ami az új játékok beszerzését illeti, elvileg minden játék a megjelenés napjától elérhető lesz lemezen és a Live áruházban is.

Csak akkor hallgatózik, ha akarod

Sokaknak nem tetszett az a lehetőség, hogy a Kinectet talán nem lehet majd kikapcsolni, és a konzol folyamatosan fürkészni fogja a környezetét a parancsokra várva. A Microsoft közleményében kiemelte, hogy fontosnak tartja a személyes adatok megfelelő kezelését és védelmét, ezért több lehetőséget is biztosítanak majd a felhasználók számára az adatgyűjtés és adatkezelés szabályozására. A vállalat kiemelte, hogy az Xbox One a sima beszélgetéseket nem fogja rögzíteni és feltölteni (mondjuk valószínűtlen, hogy erre bárki reális eshetőségként számított volna), és ha az adott programnál nem alapszükséglet a Kinect, akármikor szüneteltethetjük a működését. Az „Xbox Off” paranccsal kikapcsolt konzol csak az „Xbox On” kifejezésre fogja hegyezni a fülét (de mivel egy megadott kifejezést keres, nehéz elképzelni, hogy ezt a környezetében elhangzó beszéd folyamatos figyelése és szűrése nélkül meg tudná tenni), de ha még ezt sem akarjuk, a funkciót teljes egészében kikapcsolhatjuk. Az Xbox One játékok és alkalmazások a Microsoft szerint minden egyes esetben hozzájárulást kérnek majd, ha adatkezelésről lesz szó.

Maradtak még nyitott kérdések

Jogosan merülhet fel, hogy ha a lemezes játékok is lényegében csak az installálás meggyorsítására jók, de végső soron ugyanúgy csak plusz egy sort jelentenek digitális játékgyűjteményünkben, és eladásukkor valahogy meg kell oldania a Microsoftnak a licenc transzferálását egyik felhasználói fiókból a másikba, akkor vajon miért nem lehet eladni a „használt” digitálisan beszerzett játékokat is? Hiszen akárhogy is nézzük, a fizikai adathordozó immár ténylegesen csak arra fog szolgálni, hogy lassú internetkapcsolat esetében felgyorsítsa a telepítés folyamatát, de egyébként semmi lényegi különbség nem lesz a két beszerzési mód között. A Microsoft részéről bomba húzás lenne, ha a Live boltból megvásárolt játékokat is tovább lehetne értékesíteni, és talán végre egyéb digitális disztribúciós platformokon is megvalósulna ez a régóta várt lehetőség.

A használt játékok eladása, átadása ügyében fontos részletekre nem derült most fény, kissé olyan érzést keltve, mintha még maga a Microsoft sem tudná pontosan, hogyan fognak ezek a dolgok zajlani. Az, hogy a Microsoft „mosom kezeim” alapon teljes mértékben a kiadókra bízza, hogy egy adott játék eladható lesz vagy sem, a játékosok (és a használt játékok kereskedelmével foglalkozó üzletek) szempontjából visszatetsző döntés lehet, hiszen a kecskére bízza a káposztát.

Hirdetés

Azóta történt

  • Hiány lehet megjelenéskor a PS4-ből

    Az Amazon nem vesz fel több előrendelést a Launch Editionre, a Gamestop pedig egyszerűen csak az összeset akarja, amit a Sony gyártani tud.

  • Ballmer átszervezi a Microsoftot?

    Belső források szerint a cégvezető most különösen nagy mértékű átalakításra készül.

Előzmények