Mobillal egyszerűbb az óraleolvasás?

  • (f)
  • (p)
Bemutató – Írta: Szűcs Péter | 2017-01-11 11:16

Az IP Systems fejlesztett egy alkalmazást, ami előre szól a leolvasási időszakról, fotóról megérti a fogyasztást, segít elküldeni a szolgáltatóhoz. Könnyebb lehet az élet, amíg megérkeznek az okosórák.

Matematikusok algoritmusával

A hétköznapok egyik bosszúságforrása az, amikor két nappal a határidő után jut eszünkbe, hogy ebben a hónapban sem jelentettük le időben az aktuális közműóraállást, és megint át fognak tenni átalányba. Amíg az okosmérők terjedése lassan halad, az átmeneti időszakban segíthet az okostelefonokra fejlesztett leolvasó alkalmazás.

Az IP Systems elkészítette a Mobile Meter alkalmazás prototípusát, amivel a lakossági ügyfelek életét könnyítenék meg. A szoftver az okostelefon kameráját használva képfelismerési algoritmusokkal rögzíti az aktuális havi fogyasztást, ami ezt követően a képpel együtt elküldhető a szolgáltatónak. A témáról Füzi Ákos ügyvezető igazgatót kérdeztük.

IT café: Honnan jött az ötlet?

Füzi Ákos: Az energetikai informatikai megoldásokra szakosodott szoftverfejlesztőként folyamatosan keressük azokat a területeket, ahol lehet és van még mit újítani. Egy ilyen brainstormingon merült fel a Mobile Meter ötlete, kb. 1 éve.  A kiindulási alap az volt, hogy több millió hazai – és ha a külpiacokra is tekintünk, akkor több százmilliós nagyságrendben külföldi - háztartásban jelent gyakori fejfájást az óraleolvasás, s persze a közműszolgáltatók számára sem a jelenlegi rendszer biztosítja a legolcsóbb, leggyorsabb megoldást arra, hogy az aktuális lakossági fogyasztási adatok havonta a számlázó rendszerbe gyűljenek. Innen ered az ötlet, s arra épít, hogy ma már szinten mindig kéznél van egy eszköz, mellyel a víz-, gáz- és villanyóra aktuális állása könnyen, hitelesen és külön erre fenntartott alkalmazottak nélkül elektronikusan „bediktálható”, ez pedig az okostelefon.

Hol tart most a fejlesztés, mennyiben ötlet, és mennyiben működő technológia az okos leolvasó?

Az alkalmazás demószinten már működőképes, tehát tudja azt a fő funkciót, amivel megnyertük az Okos Jövő Innovációs Klaszter - Smart City Micro Solutions 2016 pályázat fődíját. A képfelismeréshez neurális hálózaton alapuló mesterséges intelligenciát implementáltunk mobiltelefonra. Ez volt a legnagyobb szoftveres kihívás, az egyéb kapcsolódó funkciók fejlesztése már rutin feladat lesz.

Mennyi ideje dolgoznak a szoftveren?

A matematikus csapatunk 1 évvel ezelőtt kezdett komolyan foglalkozni a témával, ekkor kezdték el kidolgozni azokat az algoritmusokat, melyek képessé teszik a mobiltelefont a számjegyek felismerésére.

Milyen speciális körülmények szükségesek az okos leolvasó használatához? Milyen rendszeren működik?

Nincs különösebb elvárás, ez az alkalmazás egyik nagy előnye, akár a 2 évvel ezelőtt piacon lévő okostelefonokon futtatva is tökéletesem működik a Mobile Meter. Mindkét platformra (iOS és Android) optimalizált a program, de az alkalmazás egyelőre prototípusként működik, vagyis piactéren még nem érhető el.

Van-e olyan közműszolgáltató (vagy akár a Díjnet), akivel tárgyalnak, esetleg meg is állapodtak?

Több szolgáltatóval is tárgyalunk a bevezetésről, de egyelőre ezek még kezdeti szakaszban vannak, így konkrét neveket nem árulhatunk el.

Mi történik, ha hibás adatot ad be a felhasználó az appon keresztül?

Ha valamilyen oknál fogva hibás a leolvasás, arra azonnal fény derül, ugyanis a rendszer figyeli a korábbi fogyasztási jellemzőket, így azok alapján képes figyelmeztetni a felhasználót arra, hogy esetlegesen nem sikerült megfelelően a leolvasás. Ez szintén mesterséges intelligenciával támogatott funkció, mely tovább minimalizálja a hiba lehetőségét és így a felesleges ügyfélszolgálati köröket. A rendszert a többszöri ellenőrzések és a korábbi adatokkal történő összevetéseknek köszönhetően úgy terveztük, hogy a leolvasási hiba kockázata nagyságrenddel kisebb legyen a hagyományos módszerekhez képest.

Közüzemi használat, gyakorlati bevezetés

Hogyan működhet a kommunikáció az app és a szolgáltató között?

A mobiltelefonok WiFi, GSM adatkapcsolatán keresztül, tetszőlegesen  az adott energiai szolgáltató által alkalmazott rendszerhez igazodva. Több mint 10 éve fejlesztünk informatikai platformokat az energiaszektor számára, így alkalmazásaink tervezése és megvalósítása során mindig szem előtt tartjuk az integrálhatóságot. A Mobile Meter fejlesztése során is ez volt az egyik fontos szempont, így képesek vagyunk gyakorlatilag bármilyen mobiltelefonos, vagy hagyományos ügyviteli, vállalatirányítási, CRM, vagy egyéb fogyasztókat kezelő informatikai rendszer működésével összehangolni.

Gondolom az alkalmazás figyelmezteti a fogyasztót, hogy ideje mérni. Ezt előre meg kell határozni, hogy mikor, vagy a szolgáltatói adatbankból jönnek a dátumok?

Az app kényelmi funkciói a szolgáltató, vagy ügyfelei által testre szabhatóak. Alapvetően az integráció során az automatizmusra törekszünk, tehát ha megvan a szolgáltatói adatkapcsolat, akkor a rendszer magától előre képes jelezni a leolvasási időszak kezdetét és figyelmezteti – akár több ízben is – a felhasználót.

A Mobile Meter teljes mértékben testre szabható az adott szolgáltató munkafolyamataira, így a többszöri emlékeztető is beállítható nem csak a leolvasára, de akár a számla befizetésére vonatkozóan is. Arra is képesek vagyunk, hogy a fogyasztási és fizetési szokások alapján különböző felhasználói csoportokat képezzünk, s rájuk vonatkozóan teljesen egyedi paramétereket állítsunk be az emlékeztetők kapcsán.

Hogyan segíti a fejlesztés a gyengén látókat, lehet-e például a szoftverben nagyítani, felolvassa-e az óraállást az alkalmazás, mennyire bolondbiztos?

A prototípus úgy készült, hogy a felület igen nagy, kényelmes megjelenítést alkalmaz, de további kényelmi funkciókat az üzleti használatra szánt verzióban szeretnénk elkészíteni. Ha sikerül a leendő mobilos ügyfélszolgálatok megrendelőit erről meggyőznünk, akkor olyan rendszert szeretnénk kialakítani, ami mindenki számára kényelmesen, biztonságosan használható, aki képes mobiltelefonnal fényképeket készíteni. Erre fejlesztett alkalmazásokkal integrálva a mobiltelefon az adatokat akár hangosan fel is olvashatja.

Építettek-e bele a szolgáltatói adatokra épülő számlabecslést?

Igen, erre is megvan a lehetőség, sőt, ha a szolgáltató kész ilyen lehetőséget adni a fogyasztóinak, akkor a számlabecslésen túl maga a számla is lekérhető elektronikusan. Innen már csak egy lépés, hogy mobilon mindjárt ki is fizethessük a rezsit, ami a szolgáltatók kinnlevőségét jelentősen csökkentheti. A számláit rendszeresen fizető fogyasztónak is kényelmes, ha az óra fényképezését követő pár percben mindent elintézett a telefonján. Az ilyen gyors, pontos ügyintézés a lakások bérlőinek, bérbeadóinak is nagy segítség.

Fel van készítve a szoftver statisztikai adatok kijelzésére, fogyasztási tanácsadásra? Mi a helyzet a személyes adatok védelmével?

A Mobile Meterben számos statisztika segíti a tudatos fogyasztókat, mert a korábbi fogyasztással kapcsolatos adatukat grafikonokon elemezhetik, ha a szolgáltató hozzájárul, akár évekre visszamenően is lekérheti számla- és fogyasztási adataikat. A szolgáltatókat ezen felül kumulált statisztikák képzése segíti az ügyfelek jobb megismerésében, így például regionális, utca szintű, vagy tetszőleges fogyasztói szegmens statisztikák is elérhetők. Az összes adat egy adattárházban tároljuk, így big data elemzéssel számos új analitika végezhető el. A Mobile Meter összességében tehát nem csak egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a mérőórák leolvasását, de mind a szolgáltatói, mind a fogyasztói oldalon új lehetőséget biztosít.