2017. július 22., szombat

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Szoftver rovat

Mobillal egyszerűbb az óraleolvasás?

Az IP Systems fejlesztett egy alkalmazást, ami előre szól a leolvasási időszakról, fotóról megérti a fogyasztást, segít elküldeni a szolgáltatóhoz. Könnyebb lehet az élet, amíg megérkeznek az okosórák.

Matematikusok algoritmusával

A hétköznapok egyik bosszúságforrása az, amikor két nappal a határidő után jut eszünkbe, hogy ebben a hónapban sem jelentettük le időben az aktuális közműóraállást, és megint át fognak tenni átalányba. Amíg az okosmérők terjedése lassan halad, az átmeneti időszakban segíthet az okostelefonokra fejlesztett leolvasó alkalmazás.

Az IP Systems elkészítette a Mobile Meter alkalmazás prototípusát, amivel a lakossági ügyfelek életét könnyítenék meg. A szoftver az okostelefon kameráját használva képfelismerési algoritmusokkal rögzíti az aktuális havi fogyasztást, ami ezt követően a képpel együtt elküldhető a szolgáltatónak. A témáról Füzi Ákos ügyvezető igazgatót kérdeztük.

IT café: Honnan jött az ötlet?

Füzi Ákos: Az energetikai informatikai megoldásokra szakosodott szoftverfejlesztőként folyamatosan keressük azokat a területeket, ahol lehet és van még mit újítani. Egy ilyen brainstormingon merült fel a Mobile Meter ötlete, kb. 1 éve.  A kiindulási alap az volt, hogy több millió hazai – és ha a külpiacokra is tekintünk, akkor több százmilliós nagyságrendben külföldi - háztartásban jelent gyakori fejfájást az óraleolvasás, s persze a közműszolgáltatók számára sem a jelenlegi rendszer biztosítja a legolcsóbb, leggyorsabb megoldást arra, hogy az aktuális lakossági fogyasztási adatok havonta a számlázó rendszerbe gyűljenek. Innen ered az ötlet, s arra épít, hogy ma már szinten mindig kéznél van egy eszköz, mellyel a víz-, gáz- és villanyóra aktuális állása könnyen, hitelesen és külön erre fenntartott alkalmazottak nélkül elektronikusan „bediktálható”, ez pedig az okostelefon.

Hol tart most a fejlesztés, mennyiben ötlet, és mennyiben működő technológia az okos leolvasó?

Az alkalmazás demószinten már működőképes, tehát tudja azt a fő funkciót, amivel megnyertük az Okos Jövő Innovációs Klaszter - Smart City Micro Solutions 2016 pályázat fődíját. A képfelismeréshez neurális hálózaton alapuló mesterséges intelligenciát implementáltunk mobiltelefonra. Ez volt a legnagyobb szoftveres kihívás, az egyéb kapcsolódó funkciók fejlesztése már rutin feladat lesz.

Mennyi ideje dolgoznak a szoftveren?

A matematikus csapatunk 1 évvel ezelőtt kezdett komolyan foglalkozni a témával, ekkor kezdték el kidolgozni azokat az algoritmusokat, melyek képessé teszik a mobiltelefont a számjegyek felismerésére.

Milyen speciális körülmények szükségesek az okos leolvasó használatához? Milyen rendszeren működik?

Nincs különösebb elvárás, ez az alkalmazás egyik nagy előnye, akár a 2 évvel ezelőtt piacon lévő okostelefonokon futtatva is tökéletesem működik a Mobile Meter. Mindkét platformra (iOS és Android) optimalizált a program, de az alkalmazás egyelőre prototípusként működik, vagyis piactéren még nem érhető el.

Van-e olyan közműszolgáltató (vagy akár a Díjnet), akivel tárgyalnak, esetleg meg is állapodtak?

Több szolgáltatóval is tárgyalunk a bevezetésről, de egyelőre ezek még kezdeti szakaszban vannak, így konkrét neveket nem árulhatunk el.

Mi történik, ha hibás adatot ad be a felhasználó az appon keresztül?

Ha valamilyen oknál fogva hibás a leolvasás, arra azonnal fény derül, ugyanis a rendszer figyeli a korábbi fogyasztási jellemzőket, így azok alapján képes figyelmeztetni a felhasználót arra, hogy esetlegesen nem sikerült megfelelően a leolvasás. Ez szintén mesterséges intelligenciával támogatott funkció, mely tovább minimalizálja a hiba lehetőségét és így a felesleges ügyfélszolgálati köröket. A rendszert a többszöri ellenőrzések és a korábbi adatokkal történő összevetéseknek köszönhetően úgy terveztük, hogy a leolvasási hiba kockázata nagyságrenddel kisebb legyen a hagyományos módszerekhez képest.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Előzmények

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.