2017. november 23., csütörtök

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Tech rovat

Milliók takaríthatók meg az RFID segítségével

  • (f)
  • (p)
Írta: |

A rádiófrekvenciás azonosító rendszer bevezetésével ellenőrizhetővé válik az ellátási lánc, és milliárdokat spórolhatnak a vállalatok.

Hogyan működik?

A termékek rádiófrekvenciás technológián (Radio Frequency Identification, RFID) alapuló egyedi azonosításával évente dollármilliárdok takaríthatók meg – állítja Módly Zoltán, a Sun Microsystems Kft. technológiai vezetője, akit az új technológiáról kérdezett a Napi Gazdaság.

– Milyen problémák megoldására fejlesztették ki a rádiófrekvenciás azonosító címkét?

– Amíg a gyártószalagról a boltok polcaira kerül az áru, hosszú utat tesz meg: csomagolják, tárolják, viszonteladókhoz szállítják, majd onnan eljuttatják a boltokba. Ezen az úton az áruk egy részének óhatatlanul nyoma vész. Becslések szerint a leltári pontatlanság, a raktározás során félreszámolt tételek, a szállítás hiányossága vagy gondatlansága, valamint az esetleges lopások miatt csak az Egyesült Államokban évente 33 milliárd dollár veszteséget kénytelenek elkönyvelni a kiskereskedelemben – ami további 38 milliárd dollárnyi kárt okoz azáltal, hogy a vásárlók nem találják a boltok polcain az általuk keresett terméket. Joggal merült fel hát az igény egy olyan megoldás iránt, amellyel az ellátási lánc teljes szélességében könnyen átláthatóvá, ellenőrizhetővé tehető, amivel a hibák és hiányosságok gyorsan kiszűrhetők, s így a károk minimálisra csökkenthetők. Erre a problémára az elektronikus termékkódot hordozó rádiófrekvenciás azonosító címke kínál megoldást.

Hi​r​de​t​és​

– Hogyan működik az RFID?

– A rádiófrekvenciás azonosító címke egy 96 bit információ tárolására képes, 0,3 mm méretű mikrochipből és egy antennából áll. Ha a mikrochip egy erre a célra kifejlesztett, elektromágneses mezővel körülvett leolvasó berendezés közelébe kerül, rádióhullámokon keresztül automatikusan kommunikálni kezd vele, és elküldi a rajta tárolt információt: az elektronikus termékkódot képező numerikus adatsort. A leolvasó berendezés ezredmásodpercek alatt fogadja az információt, majd továbbítja egy szerverre, ahonnan az adatok elektronikus úton az arra jogosultak számára – akár az internet segítségével – elérhetővé tehetők.

– Mi a megoldás előnye a már elterjedt vonalkóddal szemben?

– Az elektronikus termékkód előnye a vonalkódhoz képest, hogy használatával minden egyes termék egyedi módon azonosítható, és az interneten tárolt adatokkal összekapcsolható, így az egy-egy termékhez egyedi módon hozzárendelhető információk száma végtelen. Amíg a vonalkód csak az árucikk megnevezésére, árára és gyártójára vonatkozó – maximum 12-14 bit méretű – információt képes tárolni, addig az elektronikus kód alapján többek között megállapítható, hogy hol és mikor gyártották az adott terméket, milyen úton jutott a bolt polcaira, a szállítás során megfelelő módon kezelték-e, és minőségét meddig őrzi meg. Az elektronikus kód további előnye a vonalkóddal szemben, hogy leolvasása automatikusan, emberi közbeavatkozás nélkül történik: elég, ha a felcímkézett termékeket (akár több ezer darabot dobozba csomagolva egyszerre) egyszerűen eltolják a leolvasó berendezés mellett.

– A végtelen elég nagy számnak tűnik, de mennyit jelent ez konkrétan?

– A 96 bites kód 268 millió cégnek biztosíthat egyedi azonosítót, cégenként 16 millió tárgykategóriával, kategóriánként 68 milliárd szériaszámmal.

– Már több szállító is piacra dobta RFID-megoldását, mégis mennyire terjed a technológia?

– Az RFID technológia üzleti életben való alkalmazása ma már nem távoli jövő, hanem kézzelfogható valóság. A technológia bevezetésétől a Gillette éves bevételének 3-5 százalékos emelkedését várja, a Procter & Gamble pedig az ellátási lánc működtetésével kapcsolatos költségeinek 1,5 milliárd dolláros csökkenésére számít. A Wal-Mart, a világ egyik legnagyobb áruházlánca 2005. január 1-jétől megköveteli száz legnagyobb beszállítójától, hogy termékeiket rádiófrekvenciás azonosító címkével lássák el. A Delta Airlines egy pilot teszt keretében 40 ezer utasának poggyászát címkézi fel, a Goodyear szintén a technológia bevezetését tervezi. Az Egyesült Államokban 2003-ban 91,5 millió dollárt költöttek RFID technológiára a kiskereskedelmi ellátó láncban; az IDC előrejelzése szerint ez a szám 2008-ra 1,3 milliárd dollárra nő majd.

– Milyen felhasználási területei lehetnek még a technológiának?

– A technológia alkalmazási területei szinte határtalanok: alkalmas lehet a postai szolgáltatások minőségének emelésére, a gyógyszerhamisítás megakadályozására, az élelmiszerek előállításának és biztonságos szállításának ellenőrzésére, sőt a pénzhamisítás és a pénzmosás megakadályozására is.

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.