Veni, vidi. Vici?

A Microsoftot az internet mindig hangoskodó népe már az Xbox One megjelenése előtt fél évvel keresztre feszítette az eredetileg tervezett online rendszer miatt. Mielőtt még bármit is tapasztaltunk volna az egész működéséből, az éppen nagy változásokon átmenő videojáték-piacra gyakorolt hatásaiból, alágyújtottunk, és élvezettel néztük, ahogy serceg. Sokak dávidi győzelmet emlegetnek, mások a Microsoft gyengeségét látják a meghátrálásban, de általában közös vélemény, hogy mára, a közösségi média elterjedésével az internetnek igenis van hangja, és az arctalan tömeg képes egyesülni egy-egy ügy miatt. Így tehát már nem is az a kérdés, hogy van-e hatalma a fogyasztóknak a piac meghatározó szereplői felett, hanem az, hogy jó érzékkel gyakoroljuk-e ezt a hatalmat?

Hirdetés

A legtöbb sikeres cégvezető vagy tulajdonos, piacelemző, piaci mozgásokat és trendeket figyelő újságíró egyetért abban, hogy az egyszeri vásárlónak általában fogalma sincs arról, hogy mit akar egy még nem is kapható eszköztől vagy technológiától. A már meglévő kínálatból általában könnyebben megy a választás – bár sok esetben itt is megfigyelhető a bizonytalan döntéshozatal –, de ha már arról van szó, hogy valami nem létező dologról kell megmondanunk, hogy pontosan mit várnánk tőle (milyen legyen az alakja, a színe, az anyaga, a szolgáltatásai, az esetleg mögötte álló rendszer), legtöbbünk elhasal a vizsgán. Még nagyobb a gond, amikor egy adott piaci szegmens egy helyben toporog, miközben minden porcikájával változásért kiált.

Az AAA kategóriás játékpiac eddigi modelljei halálra vannak ítélve, a fejlesztéseket a jelenlegi formában már nem sokáig lehet fenntartani. A hardcore játékosok csúcsminőséget várnak minden téren, és a mostani generációváltáskor minden eddiginél jobban előtérbe fog kerülni a fenntarthatóság kérdése. Mivel egy-egy ilyen játék kifejlesztése ma már a százmillió dolláros költségvetést is könnyedén meghaladhatja, a kiadók és a fejlesztők is egyre kevésbé hajlandóak kockáztatni ekkora projektekben, a bevált teheneket próbálják a végsőkig facsarni, és csak végső esetben valami újba kezdeni. Közben azt látják, hogy a mobilos, tabletes és facebookos egydolláros vagy freemium játékok százezrével árasztják el a piacot, és a fogyasztási szokások megváltozása, a (technológiai szempontból) egyre mobilabb mindennapi életvitel miatt az emberek közül egyre többen választják inkább ezt a fajta szórakoztatást, mint a 60 dolláros szuperprodukciókat.

Az égbe szökő fejlesztési költségek mellett nem csoda, ha a játékosokat kiszolgáló oldal megpróbál egy részt kikanyarítani a használt játékok piacából. Hogy ezt miért nem tették meg mondjuk 5, vagy 10 éve, hiszen már akkor is virágzott a használtjáték-piac? Azért, mert a technika sokkal kevesebbre volt képes, mint ami most érkezik. Nem kellettek hollywoodi stábokat megszégyenítő méretű fejlesztőstúdiók, nem kellett ultrarészletes és filmszerű modelleket gyártani, nagyzenekari zenét felvenni, mocap stúdiót üzemeltetni vagy bérelni, terabájtnyi textúrát festeni. Az Xbox One-tól és a PS4-től viszont mindenki elvárja, hogy Avatar szintű produkciós értéket varázsoljon tévéje képernyőjére. Ez pedig nagyon drága mulatság. Persze, a használt játékok csak egy részét képezik a bevételkiesésnek a kalózkodás mellett, de elég megnézni, hogy már egyetlen bolthálózat, a Gamestop is mekkorát kaszál pusztán azon, hogy nyomott áron beveszi a megunt játékokat és újra eladja őket.

Az, hogy pont a Microsoft, és pont az új Xbox bemutatásakor próbálta megújítani a piacot, pusztán szerencsétlen véletlen. Ha nem ők lettek volna, megtette volna valaki más. Kommunikációjuk, mint már oly sokszor, most is csapnivaló volt.

Az Xbox One kapcsán feltett kérdés igazából nem az volt, hogy akarunk-e naponkénti ellenőrzést, a mostaninál szigorúbb eladási és kölcsönzési feltételeket, régiózárat, felhőben tárolt játékgyűjteményt. A kérdés az volt, hogy a jövőben is akarunk-e nem havi előfizetéses modellben működő, a mostaninál nem drágább csúcskategóriás játékokat. A Microsoft ezt képtelen volt elmagyarázni, és inkompetenciájának nem csak Redmond issza majd a levét.

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

Előzmények