2019. április 22., hétfő

Gyorskeresés

Útvonal

Cikkek » Szoftver rovat

Játszani is enged

Interjú Hontvári Józseffel, az idei CeBIT-en kiválóság díjat nyerő játékportált fejlesztő cég ügyvezetőjével.

Egy magyar kisvállalkozás beindul…

Hontvári József
Hontvári József

Az idei CeBIT minden eddiginél nagyobb sikert hozott a nemzetközi porondon szereplő magyar cégek számára. Az összesen hét díjazott magyar vállalkozás közül három szerezte meg a díj arany fokozatát, köztük a FlyOrDie.com oldalt üzemeltető Solware Kft. A cég ügyvezetőjétől, Hontvári Józseftől azt kérdeztük, mi minden kell egy ilyen rangos nemzetközi elismerés kivívásához.

– Biztos alapok, megbízható munkatársak, rengeteg munka, no és persze némi szerencse – mondja Hontvári. – A kulcs, azt hiszem, az volt, hogy sikerült kialakítani egy olyan csapatot, amely versenyképes tartalmat tud előállítani és ezt el is tudja adni. És nagyon fontos volt az is, hogy rendelkeztünk az induláshoz és a kezdeti nehézségek átvészeléséhez szükséges anyagi alappal.

– Közelebbről mennyi időt takar a kezdeti nehézség?

Hirdetés

– Nos, utólag azt kell mondanom, szerencsésen kezdtünk a játékfejlesztéssel. A Solware maga 1998-ban alakult teljesen más tevékenységi körre – a cég elődje már ’95 óta működött –, de a játékkészítésbe csak 2000-ben csöppentünk bele véletlenül. Ezután körülbelül egy év alatt elkészült az első két játék és az infrastruktúra, és 2001 elején sikerült bejutnunk a real.com-ra, amely különösen nagy játékportált üzemeltetett, ráadásul saját hirdetésértékesítő gárdával rendelkezett. Rövidesen a 3D Billiards játékunk lett az egyik legnépszerűbb online játék a Real honlapon, és ezzel havi szinten nyereségessé is váltunk – néhány hónapig. Még az év őszére begyűrűzött azonban a dotcom-lufi kipukkadásának hatása, és töredékére estek vissza a bevételeink. Két játékfejlesztéssel foglalkozó munkatársunktól meg kellett válnunk – a nehéz időszak egészen 2003 végéig tartott.

– Sosem gondoltam volna, hogy véletlenül is bele lehet csöppenni a játékfejlesztésbe...

– Pedig a jelek szerint igen. 2000-ben éppen munkatársakat kerestünk, és két olyan jelentkezővel találkoztunk, akik az akkori feladatainkhoz nem feleltek meg, viszont kiválóan tudtak játékszoftvert írni. Innen jött az ötlet, hogy belevágjunk a játékfejlesztésbe.

- Áruljuk el az olvasóknak azt is, hogy mi volt az a teljesen más tevékenységi kör.

– A Solware alakulásakor a tevékenységünk kizárólag egyedi szoftverfejlesztésből állt, elsősorban holland piacra, ugyanis a cég másik alapítója akkor doktorandusz volt Hollandiában. Ezt egyébként mind a mai napig folytatjuk, kezdetben az ebből származó nyereség tette lehetővé, hogy új dolgokba is belefogjunk. Az egyik ilyen új dolog az intelligens rendszerekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztés a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel együttműködésben. A másik pedig a játékfejlesztés, amely szép lassan túl is nőtt az eredeti tevékenységünkön. A kitartó munka és a javuló piaci helyzet hatására mind a forgalmunk, mind a reklámbevételünk olyan szintre emelkedett, hogy négy év után végre tartósan önfenntartóvá vált ez a tevékenység. Ez lehetővé tette, hogy kicsit bátrabban fejlesszünk, például megvásároltuk egy Magyarországon nagyon népszerű online játék angol nyelvű kiadásának jogát.

– Mi volt a „diadalmenet” útja? Milyen játékokkal arattak?

– Az előbb említett biliárd után, amely egyébként az akkori online játékok körében egyedülálló 3 dimenziós megjelenítést használt, következett a Tanx. Ez egy akciójáték volt, amelyben már akár hatan is játszhattak egyszerre, miközben a világ minden tájáról kapcsolódó játékosok beszélgethettek egymással. Bár a honlapot eredetileg csak egy bemutatóoldalnak szántuk, de amikor egyre több játékos kezdett rajta játszani, kiegészítettük a klasszikus táblás játékokkal, amelyek közül a sakk a legnépszerűbb, a dáma, malom, amőba és reverzi mellett. Ezután került az oldalra a Boulder Dash...

– Boulder Dash?! Egyik kedvenc játékom volt gyerekkoromban...

– Nos, másoké is. Az eredeti márkatulajdonossal megállapodva elkészítettük a hivatalos, online játszható folytatásait, amelyet most bárki játszhat.


A mai napig népszerű

– Ki fogjuk próbálni. Kell regisztrálni az oldalon?

– Nem, lehet vendégként is játszani, regisztráció nélkül. A játékokat nagyon egyszerűen lehet elindítani, és mindenki számára ingyenesek. Rendszeresen szervezünk bajnokságokat is. Azok, akik gyakran játszanak, mérsékelt összeg ellenében emelt szolgáltatásokhoz juthatnak, például reklámmentességhez.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Gyártók, szolgáltatók

Copyright © 2000-2019 PROHARDVER Informatikai Kft.