Ilyen az új Google Maps

Hirdetés

Kívül-belül megújult

Valószínűleg nem járnánk túl messze az igazságtól, ha azt mondanánk, hogy a Google akkor is a világ egyik legismertebb és legnépszerűbb technológiai vállalata maradna (legalábbis a felhasználók körében), ha a jövőben kizárólag térképszolgáltatását üzemeltetné tovább. Az eddig is kiváló Google Maps nemsokára mindenki számára elérhető új verziója ugyanis nagyon jól sikerült, és jelenleg egyértelműen a cég legszerethetőbb terméke. Az új Maps egyelőre még tesztfázisban van, csak meghívó igénylése és néhány napos várakozás után próbálhatjuk ki – mi közel egy hete, az I/O konferencia nyitánya után kértük a hozzáférést, és tegnap kaptuk meg. Mivel még tesztverzió, előfordulnak benne hibák, de már néhány órás tesztelés alatt is kiderült, hogy a Google most tényleg nagyot dobott. Lássuk tehát az újdonságokat!

Mivel ez még az I/O-n történt bejelentés előtt kiszivárgott, kezdjük azzal, amivel az ember legelőször találkozik – a kezelőfelület teljes megváltozásával. Eltűnt a képernyő harmadát elfoglaló kereső/információs panel a bal oldalról, és maga a térkép lett a kezelőfelület, amin a kereséseinknek megfelelően, dinamikusan jelennek meg az információk.  Magán a térképen gyakorlatilag csak négy fix (azaz teljesen nem kikapcsolható, de egyébként a megjelenítendő tartalomnak megfelelően változó) panel maradt: bal oldalon a felső sarokban az új kereső- és információs sáv, az alsó sarokban levő bélyegképre kattintva az Earth nézetre lehet váltani, jobb oldalon alul a nagyítás/kicsinyítés illetve és a kattintásra előbukkanó Explore kapott helyet, fent pedig a Help & Feedback.

A térkép a kezelőfelület
A térkép a kezelőfelület

Mint említettük, az új Maps már teljesen dinamikusan jeleníti meg az információkat. Ha a keresősávba beírunk egy konkrét címet, akkor a sáv kibővül, és máris láthatjuk rajta az alapvető információkat, mint a teljes cím, telefonszám (ha elérhető), egy kattintással Street View nézetbe mehetünk át (szintén, ha elérhető), esetleg megnézhetjük a helyhez kapcsolódó fotókat, felfedezhetjük a környező éttermeket, bárokat. Ha speciális helyről van szó, például étteremről, múzeumról, nevezetes köztérről, akkor a kártyán megjelenített információ kiegészülhet nyitvatartási idővel, felhasználói értékelésekkel, webes elérhetőséggel, ajánlott közlekedési lehetőségekkel. A Maps kiemeli azokat az utcákat, utakat, amikről úgy véli, hogy használnánk ha szeretnénk a kiválasztott címre eljutni, ezzel is tovább segítve a könnyű eligazodást a térképen.

Amit egy helyről tudni érdemes
Amit egy helyről tudni érdemes

Apropó, közlekedés: ugyanitt lehet útvonalat tervezni a Get Directionsre kattintva. A Maps ezen része is nagyot lépett előre, beállíthatunk például állandó otthoni vagy munkahelyi címet, aztán egy kattintással terveztethetünk útvonalat automatikusan az előre beállított címet használva az útvonal egyik végpontjaként. Alapesetben a navigációs panelen egy rövid összefoglalót kapunk a közlekedési lehetőségekről, amiből összesen öt lenne, de sajnos Magyarországon ebből jelenleg csak három elérhető, a kerékpáros és a repülős opció nem működik. (A repülős útvonaltervezés olyannyira nem, hogy nem csak Európán belüli, de még kontinensek közötti utazásokat sem tud tervezni, ez azonban minden bizonnyal változni fog.) A felkínált útvonalakat a térképen is egyből láthatjuk, a távolsággal és a becsült utazási idővel együtt (a forgalomfigyelés elvileg valós idejű), és egy-egy kattintással váltogathatunk közöttük. Ha szeretnénk látni az útvonalat lépésekre bontva, akkor a step-by-stepre kattintva ezt minden gond nélkül megtehetjük, de az igazi újdonság és érdekességre akkor bukkanhatunk rá, ha mindezt a tömegközlekedést választva szeretnénk megnézni. Ekkor ugyanis egy látványos, mégis könnyen átlátható felületre jutunk, ahol a Lumia modelleken található Nokia Közlekedés alkalmazáshoz némileg hasonlóan ábrázolva láthatjuk, mi mikor indul, mennyit kell gyalogolnunk, mikor és mire kell átszállnunk. Ha pedig szeretnénk, mindezt egy kattintással ki is nyomtathatjuk. Sajnos ez még mindig csak Budapesten működik, a többi tömegközlekedéssel rendelkező magyar városban nem.

A megújult útvonaltervező
A megújult útvonaltervező

Felhőatlasz

Az Explore a keresett hely környezetében található utcákról, érdekességekről mutat fotókat, vagy ha elérhető, akár rögtön Street View nézetbe is ugorhatunk innen. Nagyon hasznos újítás, hogy Street View-ban végre rá vannak szitálva az utcanevek az úttest felületére, és végre nem kell többet emiatt váltogatni a nézetek között, vagy a fotókon keresgélni a névtáblákat. Ha pedig a kis képek fölé visszük az egérkurzort, akkor a Maps egyből megmutatja, hogy a képen látott hely pontosan hol van.

Úttestre szitázott utcanevek
Úttestre szitázott utcanevek

Nincs többé külön Satellite és Earth opció, a Mapsbe integrált Earth teljes egészében átvette ezt a szerepet. Bár ebben a nézetben a domborzati viszonyokat megjeleníti a térkép, a nagyobb magyar városok teljes háromdimenziós nézetére még várni kell, még a főváros nevezetesebb épületei is csak két dimenzióban feszítenek. Próbaképpen viszont érdemes megnézni néhány amerikai nagyvárost, ahol egészen ráközelítve a térkép átvált 3D-s nézetbe.

Boston 3D-ben
Boston 3D-ben

Ha eléggé távolról vesszük szemügyre a Földet, feltűnhet, hogy most már a felhőzetet is látjuk, méghozzá valós idejű megjelenítésben. Ha pedig még távolabb megyünk, azt is megnézhetjük, hogy milyen a Föld sötét oldala (sajnos csak távolról, ha elkezdünk közelíteni, automatikusan visszadob a nappali nézetbe, pedig érdekes lenne így is térképészkedni egy kicsit).

Ahogy a Google az I/O keynote során is említette, az új Maps már teljesen vektoros, és a motorja a WebGL-re épül. Ez azt jelenti, hogy csak WebGL-képes böngészőkön fut – ez Internet Explorerből az év vége felé megjelenő, 8.1-es Windows alatt szolgálatot teljesítő 11-es verziót jelenti, a Firefox, Chrome, Safari és Opera alatt már most is működik. Arra azonban érdemes odafigyelni, hogy régebbi, gyenge grafikus processzorral szerelt számítógépeken lehetnek teljesítménygondok, mert a WebGL-es motor az eddiginél sokkal jobban igénybe veszi a GPU-t. Én több, néhány éves notebookon is kipróbáltam, az Intel HD 2000-en azért előfordultak kisebb problémák, de 3000-en már teljesen jó volt, ahogy egy NVIDIA GT 330M-en is.

A vektoros motornak köszönhetően a térképet a jövőben valószínűleg a térbeli manupiláció (döntés, forgatás) lehetőségével is ki fogják egészíteni, bár az asztali Mapsben egyáltalán nem éreztem szükségét, ennek inkább a mobilos navigációban van jelentősége.

A teszteléssel töltött órák alatt előfordult néhányszor, hogy a szerver nem volt elérhető, vagy a térképet csak részlegesen töltötte be, de mivel hivatalosan is csak egy próbaverzióról van szó – amit azért tettek elérhetővé, hogy a korai felhasználók visszajelzései alapján a lehető legtöbb hibára fény derüljön –, ezt egyáltalán nem lehet felróni neki. A biciklis útvonaltervezés hiányát már annál inkább, illetve az azért jó lenne, ha a légi útvonaltervezés legalább a többi európai városba működne, de összességében nagyon nehéz belekötni az új Google Mapsbe. Szinte hihetetlen, hogy néhány év alatt hová fejlődött ez a szolgáltatás, és használata ma már mennyire a mindennapi rutinunk részévé vált. A látottak alapján ki merem jelenteni, hogy a Maps ma az egyik, ha nem a legjobb és leghasznosabb szoftver a konzumer számítástechnika piacán.

Azóta történt

Előzmények