Hirdetés

A gyártók szívatják az androidos telefonok tulajdonosait

Még messze a megoldás

Mi lehet a megoldás?

A föntebb vázoltakból talán látható, hogy az új készüléktípus + új üzleti modell megoldás fogyasztói szempontból messze nem előnyös (most természetesen felejtsük el a főképp csak kockák által alkalmazott egyéb megoldásokat, a piacokat nem ez, hanem a százmilliós fogyasztói tábor elvárásai határozzák meg).

Erre hadd hozzak egy példát, egy olvasói levél alapján. Az itt említett gond ugyan nem a mostani biztonsági réssel függ össze, a felhasználó „mindössze” a frissítés után érdeklődött az egyik gyártónál, az LG-nél. Az ide másolt levélváltás magáért beszél:

Tisztelt LG!

Hirdetés

Új céges telefonomnak LG GW620 -ast választottam. A telefonon csak 1.5 -ös Android fut. Mivel lassan már kijön a 2.2 is, érdeklődni szeretnék, hogy Önök mikor terveznek új szoftvert kiadni az általam is használt telefonhoz. Sajnos van 1-2 olyan bug, illetve szolgáltatás (egész pontosan annak hiánya…), ami miatt nagyon várom már a frissebb rendszert.

Megtisztelő válaszukat előre is köszönöm!

A válasz:

Tisztelt Ügyfelünk!

Köszönjük, hogy levelével ügyfélszolgálatunkat megkereste. Az LG GW620 típusú mobiltelefon operaciós rendszere nem frissíthető. A legfrisseb firmware verziója 1.5. További információért készülékeinkről szolgáltatásainkról forduljon bizalommal ügyfélszolgálatunkhoz a 06 40 54 54 54-es telefonszámon (H-P 8-18).

Tisztelettel:

LGE Ügyfélszolgálat

A ma már hihetetlen sebességgel újabb és újabb típusokat piacra dobó gyártók üzletpolitikája, mely a gyakori készülékcserét preferálja, emellett a szoftveres oldalon a takarékosságot a meglévő licencek alapján maximálisan kihasználja, alapesetben működik, ám a mostani gikszer is bizonyítja, hogy súlyos gondokat okozhat. A vásárlók ugyanis kevéssé fogják tolerálni, hogy ha a mostaninál komolyabb – nem mintha ez nem lenne az – biztonsági hibát azért nem tudnak javítani telefonjukon, mert a gyártó azt mondja, hogy nem, vegyél inkább új eszközt, azon az új rendszer fut.

Kezdeti lépések

A Google egyébként pontosan érzékeli a gondokat, hiszen az Android népszerűvé válása óta téma a támogatás a szakfórumokon is. Jobbítási törekvésüket jelzi, hogy néhány napja, a fejlesztőknek is szánt I/O fórumon bejelentették: sikerült megállapodni az Androidot támogató iparági szövetség, az Open Handset Alliance alapítóival (Verizon, HTC, Samsung, Sprint, Sony Ericsson, LG, T-Mobile, Vodafone, Motorola és az AT&T), hogy a jövőben a gyártók 18 hónapig kötelesek a legfrissebb verziókkal ellátni vásárlóikat. E megállapodás azonban valószínűleg nem elégít ki minden igényt. Egyrészt mert még mindig nem olyan szigorú a kötelezettségi rendszer, mint a zárt forráskódú szoftverek területén, másrészt pedig sokan attól félnek, hogy a gyártók a lefektetett alapelveket saját érdekeik szerint fogják értelmezni, márpedig a gyorsan változó piacon erre számtalan lehetőségük lesz.


Az Androiddal kapcsolatos, jelen esetben fontos rész körülbelül a 33. perctől

A probléma súlyosságát egyébként érdekes módon a Google-nak a mostani problémára való gyors reagálása is jelzi. A cég ugyanis tegnap kiadott egy közleményt, melyben a javítást ígérik (a Google magyar képviseletének fordításában így szól a hivatalos, nagyon rövid közlemény):

Elkezdtük a javítás kibocsátását arra a potenciális biztonsági problémára, mely bizonyos körülmények között lehetővé tehette harmadik félnek, hogy hozzáférjen a naptár és névjegy adatokhoz. Ez a javítás a felhasználók részéről semmilyen teendőt nem követel és néhány napon belül automatikusan, világszerte az összes androidos készüléken megjelenik.

A cég szóvivője emellett azt is kijelentette, hogy a későbbi verziókban jelentkező, a Picasát érintő gond megoldásán is dolgoznak.

E közleménnyel az a gond, hogy valószínűleg – más forrásokból is lehet tudni, de ki is következtethető – szerveroldali megoldást kínál, vagyis vélhetően azt történik, hogy a titkosítatlan, nem biztonságos környezetből érkező kéréseket a Google szerverei megtagadják, így természetesen megóvják a felhasználókat az esetleges károktól, ugyanakkor ez mégsem tekinthető teljes értékű javításnak. Az igazi a verziófrissítés lenne, ám ehhez a gyártók kellenének, akiket viszont a Google csak korlátozottan tud befolyásolni.

Új technológia, új készülékek, új üzleti modellek: szinte biztos, hogy a Google vezetői már lázasan töprengenek, miképp lehet az eddig tárgyalt csapdából kimenekülniük, hiszen egész cégük működése a felhasználói bizalomra épül, de mivel kiléptek egy másik piaci területre, már nemcsak rajtuk múlik az alapelvek meghatározása.

Azóta történt

Előzmények