Hirdetés

Filmek közösségi finanszírozásban

Folytassa, bármi áron!

Létfontosságú minden finanszírozandó projekt számára, hogy jól mérje fel és találja meg a fizetőképes célközönségét, ezért aztán fél siker lehet, ha valaminek a folytatását tűzzük ki célul (lehetőleg persze olyasmit érdemes választani, aminek az eredetije is sikeres volt.) A kétezres évek elején készült Veronica Mars sorozatban egy diáklány segít apjának, aki magánnyomozóként tevékenykedik. A három évadot megért, itthon is bemutatott sorozat ugyan besöpört több díjat is, ám mérsékelt piaci sikert aratott. Azok, akik ennek ellenére nézték, bizonyára több szezonra számítottak, ezt használta ki az eredeti stáb és produkciós csapat, mikor 2013-ban újra összeálltak és a közösség (Kickstarter) erejét segítségül hívva elkészítették azonos című mozifilmjüket. Maradtak az eredeti szereplők, az eredeti helyszín és persze a nyomozás is. A közben eltelt évek okán az új történetben Veronica már középiskolai osztálytalálkozójára tér vissza a sok rejtélyt látott kisvárosba és megold egy régi ismerőshöz kapcsolódó gyilkossági ügyet.


[+]

A mozifilm több szempontból is siker, már csak abból kiindulva is, hogy az IMDB-n 6,9 pont kapott a nézőktől, ami elég jónak számít. Másrészt bebizonyította, hogy a rajongók nem felejtették el a sorozatot és kb. 5,7 millió dollárt adtak a jó célért – és persze az érdekes jutalmakért. A szinte kötelező egy dolláros (nem kapsz érte semmit) hozzájárulás mellett lehetett választani a pólós-DVD-s vagy épp poszteres, digitális kópiás csomagok közül, de a drágább pakkok izgalmasabbak. 350 dollárért üzenetrögzítő szöveget lehetett kérni valamelyik színésztől (a főszereplőnő kivételével, ő drágább csomaghoz adta ugyanezt), illetve 400-ért video üzenetet is. Akadt olyan csomag, amiért cserébe a főszereplők egy évig követnek Twitteren, filmbemutatós jegyek és after-party, statisztaszerep a filmben, mozis vetítés 50 fővel a városban ahol laksz (csak az USA területén). A szereplő-keresztelő 6500 dollárért igazán méltányos, és kinek ne érne meg 10 000 dollárt az, hogy eljátszhatja a pincér egymondatos szerepét?


[+]

Ugyanebben a múlt sikereire és rajongóira építő kategóriában üdvözölhetjük hamarosan a 2002-es megjelenésű Super Troopers zsarukomédia folytatását, a Super Troopers 2-t. Az első rész a VHS korszak felejthetetlen Rendőrakadémiáját idézi, a Broken Lizard csapat komolytalankodásában, főszerepben a henyéléssel, csínyekkel, versengéssel és persze idétlen drogos poénokkal. A második rész pénzalapját biztosító projekt az Indiegogón futott és sikeresen zárult 2015. április 24-én, több mint 4,5 millió dolláros összeggel. Érdekessége, hogy nem csak poszterek, premierjegyek voltak elnyerhetők a támogatással, hanem privát fellépésre is kérhettük a csapatot, akár saját esküvőnkön is. Még keresztapának is felbérelhetők voltak a jólelkű színészek (csak 100 000 dollár), és ha valakinek akadt fölös 25 milliója, akkor – kétszer olvastam el, mielőtt le mertem írni – akár spermadonornak is áll a csapat (illetve csak az egyik tag, de hogy konkrétan ki, az nem tisztázott). A Tisztességtelen ajánlatnak elnevezett pakk kihasználatlan maradt.

Drámák, ahogy az alkotó szeretné

Olykor nehéz lehet a drámák kiötlőinek művészi szándékait, ambícióit összeegyeztetni a producerek igényeivel, akik a realitásokat igyekeznek szem előtt tartani, hiszen valakinek végül meg is kellene vásárolni a jegyet a filmre. Ezt problémát sikerült igen hatékonyan áthidalnia Zach Braffnak, mikor a Kickstarter látogatói elé tárta Wish I was Here című filmötletének projektjét. A szerző a kedvező fogadtatásban részesült Garden State (Régi környék) sikereire építve szólította meg a támogatókat, és valamit nagyon jól csinált. Váratlanul magas összeget, 3,1 millió dollárt sikerült összeszednie, bebizonyítva saját magának is, hogy nagy projektek is működtethetők mikrofinanszírozással.


[+]

A közösségi tanulság, hogy nem feltétlenül kell alkudni befektetőkkel és producerekkel, akik mindenbe beleszólnak, ha egyszer közvetlenül eladható a film a reménybeli nézőknek is. A vígjáték-dráma érdekes emberi és családi kérdéseket feszeget, a 35 éves, kétgyermekes főhős nem csak gyermekei házi oktatásának problémáival és sikereivel, de saját magával is szembesül.


[+]

Hasonló, drámai műfajt képvisel a Road Hard is, melyet a FundAnything.com közönsége támogatott, 1,4 millió dollárral. A történetben a jobb napokat látott komikus karrierjét, családi életét próbálja újraindítani, gatyába rázni. Mindkét dáma közepes értékeléseket mondhat magáénak a Rotten Tomatoes szerint, ami akár azt is jelentheti, hogy a rendezői változatok nem mindig hoznak túláradó sikert.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények