Hirdetés

Facebook all-in: 19 milliárd a WhatsAppért

Nem is üzenetküldőnek indult

A WhatsAppot szinte napra pontosan öt éve (2009. február 24-én) alapította az ukrán származású Jan Koum. Az alkalmazás alapötlete nem az üzenetküldés volt, Koum ennél lényegesen kisebb babérokra tört: egy olyan programot szeretett volna létrehozni, melynek segítségével az emberek az okostelefonok névjegyzékében különböző státusz üzeneteket állíthattak volna be (hasonlóan például a Skype-hoz). Az első verziót csak nagyon kevesen töltötték le, Koum egy ponton még a kiszálláson is gondolkodott, de 2009 júniusában az Apple engedélyezte a fejlesztőknek a push üzenetek használatát, ez pedig hatalmas lökést adott a WhatsAppnak. Az új funkciónak köszönhetően a rendszer minden státuszváltoztatást elküldött a felhasználó whatsappos kapcsolatainak, a cégalapító pedig szép lassan rájött, hogy akaratlanul is egy üzenetküldő szolgáltatást hozott létre. Akkoriban mobilokra nagyon kevés ingyenes chatprogram volt, a BBM csak az akkor még virágzó BlackBerry ökoszisztémán belül futott, így a WhatsApp 2.0 már üzenetküldő funkcióval jelent meg, felhasználóinak száma pedig hirtelen negyedmillióra ugrott. Ekkor szállt be a cégbe egy másik ex-Yahoo alkalmazott, Brian Acton, és 2009. októerre talált még öt egykori Yahoo-st, akik összesen negyedmillió dollárt fektettek a WhatsAppba.

Hirdetés

2011-re az alkalmazás népszerűsége kilőtt, és annak ellenére, hogy az alapítók nem nagyon akartak foglalkozni a sajtóval és a marketinggel, a WhatsApp felkeltette a kockázatitőke-befektetők érdeklődését. Jan Koum azonban eleinte nem akart velük tárgyalni, az így szerzett pénzt mentőcsomagként fogta fel. A Sequoia Capital egyik partnere, Jim Goetz viszont kitartó volt, és nyolc hónap győzködés után sikerült leülnie a két alapítóval. A tárgyalás egy 8 millió dolláros befektetést hozott a WhatsAppnak, Goetz pedig megígérte, hogy nem fogja erőltetni a különböző hirdetési modelleket, hanem stratégiai tanácsadóként fogja segíteni a munkát.

Jan Koum
Jan Koum

2013-ra a WhatsAppnak már 200 millió felhasználója volt, a cégnek 50 alkalmazottja, a cégalapítók pedig ezúttal önszántukból szerettek volna egy újabb befektetési kört, csak a biztonság kedvéért – pedig még a 2 évvel korábban kapott nyolcmillió is a bankszámlájukon volt. Ebben a körben a Sequoia már 50 millió dollárt fektetett a cégbe, részesedése 15-18 százalék közelébe emelkedett, a WhatsApp értéke pedig másfél milliárd dollár közelébe. Koum és Acton egyébként a mai napig összesen 60 százalék körüli tulajdonrésszel bír, így a felvásárlással egycsapásra milliárdosok lesznek mindketten, a Sequoia pedig nagyjából 3,5 milliárdot keresett pár év alatt.

A Facebook részvényesei egyelőre nem fogadták túl nagy lelkesedéssel a hírt, a közösségi oldal papírjai a bejelentést követően néhány százalékot estek. A pesszimizmus oka az lehet, hogy a befektetők szerint a Facebook kénytelen volt felhasználói tábora mesterséges növelésére költeni, mert a természetes növekedés mostanra jelentősen lelassult.

Azóta történt

  • Zuckerberg, a pizsama meg a 3 milliárd dollár

    Egy régi sztori merült fel a múltból az akkor még igen szemtelen fiatal vállalkozóról és egy vérig sértett befektetési cégről.

  • VoIP-funkciót kap a WhatsApp

    A Facebook által 19 milliárd dollárért megszerzett szolgáltatást várhatóan nyár elejétől lehet majd beszélgetésre is használni.

  • Megszűnt a facebookos e-mail cím

    Olyan kevesen használták ki a lehetőséget, hogy nem volt értelme tovább működtetni.

Előzmények