A Google hódíthatja meg Indiát a Facebook helyett

  • (f)
  • (p)
Elemzés – Írta: Szűcs Péter | 2016-08-08 12:33

A növekedési pálya ívét tartani kell, de ehhez Ázsiára is szükség lesz. Ez a terület nem csak a rizsföldek miatt ingoványos terep. Az emberekkel bármit azért ott sem tehetnek meg.

Ázsiát meghódítani nem lehetetlen, még ha esetleg a Facebook vezére így érezte a közelmúltban. Az internetes szólásszabadság prófétájaként Indiát végighaknizó Mark Zuckerberg azzal szerette volna elkápráztatni befektetőit, hogy közösségi oldalát, hirdetési platformját és az ezeken keresztül érvényesíthető hatalmát kiterjeszti a harmadik világ sanyarú körülmények között élő lakóira is. Grandiózus tervére a koronát azzal tette fel, hogy olyan internetet alkotott, ahol ő döntheti el, ki kerül be, és ki nem.

Az Internet.org kezdeményezés tudomást sem véve az internetsemlegesség eszméje iránt elkötelezett, egyre nagyobbra hízó táborról úgy tett, mintha Zuckerberg lenne a világ csokoládégyárait tökéletesen ismerő gourmet, aki egy parányi dobozban elhozta a legfinomabb bonbonokból készült válogatását. Csak sajnos ez nem így történt, mindössze a sarki közértig szaladt, az olcsó kakaómasszával borított praliné felét pedig meg is ette, mire megérkezett Ázsiába.

Tüntetés a Free Basics ellen
Tüntetés a Free Basics ellen (forrás: India Today) [+]

Miután a helyi mobilszolgáltatók – akiknek a technikai hátteret kellett volna adnia a szolgáltatás mögé – közül többen is visszaléptek, Zuckerberg kénytelen volt változtatni addigi álláspontján. Bejelentette a koncepcióváltást és szigorú feltételekhez kötötten ugyan, de kinyitotta a platformot: ha a VoIP, a videó, a fájlküldés, a nagy felbontású vagy sokelemes képgalériák erőltetését elengedik a tartalomszolgáltatók, akkor részesei lehetnek ők is annak, amit ekkor már Free Basics néven a szegények internetének szánt.

A megoldás körül forrt a levegő, végül például Indiában a hírközlési hatóság kezdeményezésére februárban módosítottak a mobilszolgáltatókra vonatkozó szabályozásokon, ezzel gyakorlatilag jégre tették Zuckerberg gyarmatosító programját.

Bár a fentiek alapján esetleg úgy tűnhet, nem volt teljesen elhibázott amit a Facebook alapítója tett. A cukormázzal leöntött, jótékonyságnak beállított piacszerzési kísérlet ugyan most elbukott, de be kell látni, hogy Mark a lehetőségeihez képest ügyesen játszott, hiszen sikeresen rávette a mobilszolgáltatók jelentős hányadát, hogy hálózati kapacitása egy részét CSR (Corporate Social Responsibility) keretből az ő szolgálatába állítsák, miközben az indiaiak harmada, 462 millió ember a szegénységi küszöb alatt élve jó eséllyel tényleg inkább valami egészen másra vágyott volna időjárásjelentés és gyógykészítmények leírásai, helyi magazinok és a BBC ingyenes elérhetősége helyett. Így viszont februárig sokaknak megadatott, hogy olyan reklámra kattintson, aminek elhelyezéséért a hirdető eleve Zuckerberg cégének fizetett.

A Free Basics sorsa elkerülhetetlen volt, végzetét az a mélyen elhibázott feltételezés okozta, hogy az elmaradott régiókban tengődő emberek torkán jótékonyság címszóval bármit le lehet nyomni. Zuckerberg személyesen ment el és tartott előadásokat India-szerte a szabad internet fontosságát és az információhoz való jog fontosságát hirdetve, majd a világ második legnépesebb országának állampolgárai közül ahhoz a kétharmadhoz szólva akik tudnak írni és olvasni, bemutatta a fogyókúrára fogott és alaposan lecsupaszított Free Basics felületet. Csalódottan kellett végignéznie, amint az indiai hírközlési hatóság elkaszálja az egészet.

Indiában szinte mindenki vonattal jár
Indiában szinte mindenki vonattal jár (forrás: BGR.in) [+]

India 1,3 milliárdos lakosságának vásárlási szokásait azonban nem csak Mark szeretné befolyásolni, sokan sokféle módszerrel igyekeznek üzeneteket eljuttatni, vagy éppen ezeknek az üzeneteknek megfelelő csatornát biztosítani. A Google például egyelőre jóval ígéretesebb módot eszelt ki: forgalmas vasútállomásokon ingyenes Wi-Fi szolgáltatást biztosít, jelenleg mintegy 25 indiai fejállomáson. A negyedéves pénzügyi adatok ismertetésekor Sundar Pichai azt mondta, ezzel a megoldással havi 2 millió embert érnek el, ennyien csatlakoznak a Google hálózatára várakozás közben. Év végéig 100 fölé növelheti a Wi-Fi pontok számát a Google, amit még 300 másik állomás követ, így összesen 400 csatlakozási pontot alakítva ki.

Persze Zuckerberg sem búslakodik egy sötét sarokban, már zajlanak a az Express Wi-Fi tesztjei, ami a Facebook közleménye szerint digitális utalványrendszerben megfizethető áron kínál majd adatkeretet és igazi internetet már nem a mobilszolgáltatók hálózatán kísérletezve, hanem Wi-Fi alapokon. „Ezeknek a kísérleteknek és próbálkozásoknak az a célja, hogy gazdaságilag fenntartható modellt találjunk, amivel minden érdekelt elégedett” – fogalmaz a Facebook közleménye.