Élet a navigáción túl

Egy holland Budapesten

Látható élvezettel és büszkén mutogatja egy navigációs készüléken, majd a Sony hordozható játékkonzolján, a PSP-n legújabb szoftverük funkcióit Leon van de Pas. A Tele Atlas térképszolgáltató értékesítési igazgatói posztját idén márciusban egy alig hároméves magyar vállalkozás, a Nav N Go Kft. ügyvezető igazgatói székére lecserélő holland közgazdász egyáltalán nem érzi visszalépésnek a váltást, és fanatikus meggyőződéssel hisz új cégében. „A lehetetlent csináljuk meg ma, a csodák csak holnap kerülnek sorra” – idézi egy kollégája aranyköpését annak alátámasztására, hogy nincs számukra megvalósíthatatlan feladat. Ha sokat hallgatja az ember, el is hiszi neki, hogy a Nav N Go a Google-hoz hasonló sikertörténet lesz, csak éppen Magyarországon.

Miért hagyta ott egy magyar kft. felkérésére alighanem igen jól fizető állását a tavaly 264 millió eurós árbevételt összehozó Tele Atlasnál?

Hogy Szingapúr, Sanghaj, Párizs, London és más világvárosok után miért jöttem Budapestre? Azért, mert őrült vagyok. (Nevet)

Pedig én azt hittem, hogy Budapest vagy inkább a magyar nők szépsége vonzotta ide…

Az is. Elvégre Budapest a kelet Párizsa, nem igaz? Kár, hogy nincs elég időm, és csak nappal látom a várost.

Hirdetés

De komolyra fordítva a szót: a Tele Atlas értékesítési igazgatójaként már két évvel ezelőtt kapcsolatba kerültem a Nav N Góval, mert velünk szerződtek térképi adatok vásárlására. Akkoriban ez egy kis cég volt nagy szájjal. Az általuk fejlesztett szoftver olyan jó – állították –, hogy két-három éven belül dobogós helyen lesznek a piacon. Ezen akkor én csak mosolyogtam. Mégis megcsinálták, és még két év sem kellett hozzá.

Tehát már ismertük egymást többek között Kátai Attila akkori ügyvezetővel és Balogh Péter műszaki igazgatóval, amikor én a Nokia-megaszeződés tető alá hozását követően – a finn mobilgyártó N95-ös készülékéhez mi adtuk a térképi adatokat és a dinamikus tartalmat – új állást kerestem. Ekkor kértek fel arra, hogy vezessem a Nav N Gót. És igent mondtam. Igent mondtam, mert kedveltem azokat az embereket a cégnél, akiket ismertem, és kiválónak tartottam a terméküket. Akkor az iGO My Way kétségtelenül a legjobb navigációs szoftver volt a piacon – ahogy ma is az.

Önt valóban megbabonázhatta a cég. És a legjobb szoftverrel jelen pillanatban második helyen állnak a piacon?

Mondjuk azt, hogy harmadikok vagyunk. Ennél a cégnél ügyvezető igazgatóként nem kell szoronganom amiatt, hogy a piaci részesedésünk 11,3 vagy 11,6 százalék. Néhány tizedpontnyi különbség mondjuk a Tele Atlas esetében rendkívül fontos a részvénypiac miatt, de mi nem vagyunk tőzsdei társaság, ezért én nyugodtabban alszom. Mivel a Garmin az utóbbi időben erősen nyomul Európában, valószínűleg visszakapaszkodtak a második helyre. Ebben segíthette őket, hogy több olyan komoly gyártó, akiknek mi szállítottunk – például a Philips –, kiszállt a piacról.

Ez azonban nem változtat azon, hogy a piacvezető pozíciót céloztuk meg. És e cél eléréséhez jóval közelebb kerültünk most, hogy a Sony és a HP is leszerződött velünk. Ezeknek a nagy kaliberű ügyleteknek köszönhetően a negyedik negyedéven és jövőre igen erősek leszünk.

Hacsak nem változik meg közben radikálisan a piaci környezet, ami a most dühöngő navigációs piaci felvásárlási lázzal valószínűnek látszik. Hogy látja a piac jövőjét az elmúlt hónapok fejleményeinek tükrében?

Valóban történt egy s más a piacon. (Nevet.) Az első reakció az volt, hogy mindenki pánikba esett. Azt ugyanis senki nem várta, hogy a navigációs hardvereket gyártó TomTom tesz ajánlatot a Tele Atlasra. Én azt jósoltam volna, hogy a Google, a Yahoo vagy a Microsoft lesz a vevő, mert egy ilyen felvásárlás a térképi adatok és a térképekre épülő szolgáltatások logikus összeolvadását jelentette volna. De a piac egy nagyot nyelt, és tudomásul vette a tényt, hogy már csak egy független térképszolgáltató maradt, a Navteq. Aztán mi történik néhány hét múlva? A Nokia bejelenti a Navteq bekebelezését.

Ez valóban sokként érte a piacot, mert most úgy áll, hogy két hardvergyártó kezébe kerül a két nagy globális térképszolgáltató. Tegyük hozzá: ez még korántsem biztos, hiszen az ügyleteket jóvá kell hagynia az illetékes versenyügyi hatóságoknak. De még ha ez meg is történik, előfordulhat, hogy más cégek is beszállnak a licitálásba – ahogy a Garmin meg is tette a Tele Atlas esetében.

Nyilvánvalóan a trösztellenes szabályozás miatt a vásárlók most azt ígérik: az akvizíciót követően is önállóan működnek majd tovább a térképszolgáltatók, és ugyanúgy kiszolgálják a rivális hardvergyártókat, mint eddig. Kérdés, hogy a hardvergyártók akarnak-e vásárolni a konkurensüktől. Jó példa erre a gate5 AG esete. Ez a cég navigációs szoftvereket fejlesztett, egykor a mi konkurensünk volt, de tavaly felvásárolta a Nokia. A bejelentés után nem telt el három hét, és négy ügyfelük igazolt át hozzánk, nemcsak a szoftverünk minősége miatt, hanem mert egyszerűen nem akartak a Nokiától vásárolni. Vajon az ügyfelek hasonló exodusa várható most is?

Másrészről: bár mindenki pánikba esett, az elkövetkező fél-egy évben nem fog változni semmi, mert a felvásárlás egy hosszadalmas procedúra. A versenyhatósági eljárás legalább fél évet vesz igénybe. Ezt követheti az esetleges rivális felvásárlási ajánlatok felbukkanása, majd a megegyezés után az integrációs folyamat. Összességében tehát nagyjából egy év múlva látjuk csak majd igazán, hogy mindez milyen hatással lesz a piacra, addig minden marad a régiben.

Ami pedig minket illet: ahol káosz van, ott lehetőség is van. Mi egy gyors reagálású vállalkozás vagyunk; térképszolgáltatóként – hiszen Közép- és Kelet-Európában ez is tevékenységünk – számunkra az új helyzet új lehetőségeket teremt.

Térképszolgáltatók is?

Igen. A helyzet ugyanis az, hogy bár a Navteq és a Tele Atlas is szolgáltat közép- és kelet-európai térképadatokat, ezeket általában csak évente frissítik. Ez nekünk nem elég. Különösképpen azért, mert nekünk ez a régió a hazai pályánk, ahol elsőként kell megalapozni a brandünket. Ezért mi megállapodtunk 15 helyi céggel, akiktől adatokat veszünk, majd a minőségüket – ne feledjük: ezeket nem navigációs célokra szánták – feljavítjuk. Ezzel sikerült elérnünk azt, hogy a régióban – beleértve Ukrajnát és Fehéroroszországot is – egyedül nekünk van teljes térképi lefedettségünk, azaz mi vagyunk a de facto standard. De ugyanezt megtörténhet más régiókban is: például Dél-Amerikában, a csendes-óceáni térségben vagy Ázsiában. Amíg a nagyok egymással harcolnak, mi kiterjesztjük a térképszolgáltatásunkat.

Azt mondja, hogy ezeken a területeken is fognak térképi adatbázist építeni?

Igen.

Az ember azt gondolná, hogy ez nehéz feladat úgy, hogy függnek a Tele Atlastól...

Ez nem így van. A cég hivatalos álláspontja az, hogy a preferált térképszolgáltató partnerünk a Tele Atlas. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amit tőlük meg tudunk vásárolni, azt tőlük vásároljuk meg. Az általuk szolgáltatott adatok minősége jó, megvannak az eszközeink és az infrastruktúránk az adatok kezelésére, ráadásul a puszta térképi információk mellett kínálnak háromdimenziós és POI- (érdekes pont) adatokat is. Ám ott, ahol ők is csupán most építik fel az adatbázisaikat, vagy ahol egyáltalán nincs is adatbázisuk – mint Argentínában vagy Chilében –, ott kezünkbe vesszük az ügyet.

E piacokon versenyezni fognak velük?

Mi nem versenyzünk senkivel, mi egyszerűen a saját utunkat járjuk. Nem arra koncentrálunk, hogy versenyezzük a Tele Atlasszal. Nem, mi navigációs szoftvereket értékesítünk. És ha történetesen van térképi adatbázisom Argentínához, akkor tudok licenceket értékesíteni ott, pontosan úgy, ahogy itt, Közép- és Kelet-Európában. Mi nem teszünk mást, mint megpróbáljuk kihasználni a feltörekvő piacokban rejlő lehetőségeket. Ha a Tele Atlas elkészíti a dél-amerikai térképeit, semmi probléma: mi leállunk, és továbbállunk. Elég nagy a világ ahhoz, hogy találjunk magunknak új piacokat.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • NNG

Előzmények