Drónok, autonóm raktárak és dinamikus útvonaltervezés a DHL-nél

Import, trükközés, szoftverek

A DHL az egyik legnagyobb logisztikával és szállítmányozással foglalkozó vállalat, hazánkban is meghatározó szereplője a piacnak. Miután bejelentették, hogy kiterjesztett valóság szemüveget tesztelnek, amivel elég jelentős, negyven százalékos teljesítménynövekményt értek el, elmentünk hozzájuk, hogy kicsit többet tudjunk meg a működésükről, a már használt, illetve a tervezett innovációkról.

Mivel tavaly nyáron megszűnt a Windows XP kiterjesztett támogatása, amivel kapcsolatban a körképünk alapján kiderült, sok helyen nem is tervezik a váltást, először arra kérdeztem rá, mi a helyzet a DHL-nél ezen a téren. Tisza Gábor, a vállalat Business IT Solution Support Supervisora elmondta, pont a tavalyi évben fejezték be a teljes Windows 7 migrációt, így gyakorlatilag már nincs olyan gép, amit érintene a probléma. Arra a felvetésemre, hogy a hetes rendszer is hamarosan kikerül a támogatottak köréből, nevetve azt válaszolta, hogy egyedi megállapodásuk van a Microsofttal, a támogatás nem fog lejárni.

Galéria
Galéria [+]

A DHL egyébként számos saját fejlesztésű szoftvert használ, de hogy ne aprózódjanak el a megoldások, mind a 220 országban egységes rendszert alkalmaznak, amelyeket központilag fejlesztenek jellemzően. Ilyen például a csomagok újramérésére használt szoftver, ehhez külön erre a célra készített hardver is jár: a futószalagba épített mérleg mellett lézeres méretvétel is történik. Ha valamiért nem sikerül elsőre, az automatikus szortírozó rendszer visszafordítja a csomagot, ami újabb mérésen esik át, végső esetben pedig ott állnak a kollégák, akik a túlméretes vagy becsillanó csomagok esetében megoldják a problémát. Európában egyébként Prága ad otthont az IT szolgáltatások központjának.

A szortírozáshoz is saját programot használnak, ez egy félig automatizált folyamat, a munkásoknál pedig mobileszközök segítik az azonosítást és elhelyezést. A csomagok speciális címkéket kapnak, minden darab egyedi azonosítóval közlekedik a rendszerben, ezért központilag bármikor megnézhetik az erre jogosultak, hogy éppen hol jár az adott küldemény.


(forrás: DHL) [+]

Az egyedi azonosítók mellett a DHL büszke a hálózat optimalizációjára, ami a hálózat terhelésétől függően dinamikusan tervezhető. Fontos még az is, hogy bevezették az úgynevezett clear in the air rendszert: amíg a nemzetközi csomag a repülőn várja a célba érést, már előkészítik a vámkezelést, sőt akár el is végzik mire a dobozok fizikailag megérkeznek. A csomagok 80-85 százaléka a landolást követően szállítható is tovább, mindenféle késedelem nélkül.

Ha már szóba került a vámoltatás, rákérdeztem arra is, mi a helyzet az önbevalláson alapuló rendszerrel. Európában értelemszerűen ezzel nincs baj, az Ázsiából érkező csomagok esetén annál inkább. Üveges Zoltán, a DHL Express Üzletfejlesztési vezetője hazárdjátékhoz hasonlítja azt, ha valaki nem megfelelő árértéket, vagy nem megfelelő beltartalmat irat rá a csomagjára, ez azonban kizárólag a címzett felelőssége és nem a szállítmányozóé, a DHL közvetítői szolgáltatást végez.

A leggyakoribb trükközések között a kereskedelmi mintát említette, ami helyett kereskedelmi mennyiség érkezik. Ilyenkor az importőr nyilatkozhat, számlát nyújthat be az átutalásról, módjában áll változtatni akkor is, ha az ázsiai feladó kérdés nélkül ajándéknak tüntette fel a csomagot. A retorzió mértékéről inkább nem nyilatkozott, hiszen ez több tízezer tarifaszámtól függ, azonban azt elárulta, hogy a kockázatos termékköröket kiemelten figyelik a hatóságok.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • DHL

Előzmények