Az Uber új kihívója: Taxify

A sárga az igazi?

Az Uberről egy éve írtunk először. A startup egy régi ipart, a személyszállítást akarta megreformálni. Annyit mára biztonsággal kijelenthetünk, hogy sikerrel forgatta fel a piacot, még ha a reform nem is zajlik olyan könnyedén és egyértelműen, mint azt az amerikaiak remélték. A koncepció itt az, hogy rengeteg embernek van autója, ezek kihasználtsága azonban meglehetősen rossz. Ezt lehetne javítani azzal, ha autósnak és gyalogosnak egyaránt futna a telefonján az Uber, így akik egy irányba tartanak, akár utazhatnának is együtt.

Persze a legtöbb helyen inkább arról szól a történet, hogy a taxis társadalomból kihullott, vagy azzal közelebbi kapcsolatot nem ápoló lelkes amatőrök szállítják a többieket hol csak a vezetés és a társaság kedvéért, hol pedig kereset-kiegészítés reményében.


(forrás: Taxify)

Az Uber megoldása nem tökéletes, amint azt láthattuk az elmúlt évben, a tapasztalatlanság és a kialakult eljárásrend hiánya több esetben megtépázta a cég hírnevét. Azonban ne menjünk el amellett a tény mellett sem, hogy az elektronikus nyilvántartásnak hála egyetlen esetben sem menekült el a problémát okozó sofőr. És akkor az árakat még nem is említettük.

A viteldíjakat Budapesten rendelet határozza meg, ami azonban az Uberre nem vonatkozik. A bejegyzett, engedéllyel rendelkező budapesti taxisok egységes, szabott áron dolgoznak, ugyanolyan „munkagép sárga” mindegyik, szinte mindegy, melyik társasággal utazik az ember. A rengeteg sárga autó azonban eddig nem jelent meg közös adatbázisban. A Taxify érkezésével változik meg ez némiképp, igaz nem teljesen.

Több társasággal tárgyalnak Budapesten is, azonban a cégnek nem célja mindenkit bevenni a buliba, ezen kívül hisznek abban, hogy fokozatosan kell nagyra nőni. Karácsony előtt néhány nappal sikerült telefonvégre kapnom Patonai Szabolcsot, az észt startup első magyar képviselőjét, aki pontos titulusa szerint City Manager.

Társasággal dolgoznak

Szabolcs az ASUS PR/Marketing osztályán dolgozott 2004-2005 között, hogy aztán közel három évet töltsön a Toshibánál, majd az Apple Közép-Európai csapatában és az XMS Akadémiánál is dolgozott, az utóbbi években saját cége mellett saját startup ötletekkel próbálkozott - ahogy ő fogalmaz: tesztelt. Novemberben kezdte a munkát a Taxifynál, jelenleg a második magyar Operations Managert keresik a budapesti induláshoz.

Amiért Szabolcs azt gondolja, hogy csak a Taxify győzhet: gyakorlatilag egyetlen markáns különbség van az Uber és az észt startup között. Az, hogy az egyik hivatásos sofőrökkel és taxi társaságokkal dolgozik, a másik pedig magánemberekkel. Nálunk a helyi szabályozások miatt az árakkal nem lehet majd utasokat csábítani, sőt előfordulhat, hogy az értékelés nem is lesz nyilvános. Még folynak a tárgyalások a Nemzeti Közlekedési Hatósággal, illetve magukkal a taxi társaságokkal is.

Hogy pontosan melyik cégekkel, illetve mikor indul majd a szolgáltatás, Patonai nem akart többet elmondani, azt ígérte, nem kell sokat várni. Aki nagyon türelmetlen, már most letöltheti az alkalmazást Android vagy iOS eszközére, több nagyvárosban még taxit is fog találni, Budapesten még nem.


(forrás: Taxify) [+]

Az Uber az amatőrizmus miatt, a taxisok saját megoldásai pedig a szegregáció kínpadján véreznek el. Szabolcs szerint a megoldást a Taxify jelenti, ami globálisan jelen tud lenni anélkül, hogy túl nagyra és átláthatatlanná kellene válnia, miközben a taxisok (akik utas szállításban profik) szállítják az utasokat.

A Taxify a szerződött társaságoknak 24/7 telefonos- és e-mailes ügyfélszolgálatot tart fent (az utasok a rendszeren keresztül már a társaságok embereivel kommunikálnak), sofőrmenedzsmentet, teljes analitikát és CRM modult is kínál, illetve a helyi viszonyokra optimalizált alkalmazást biztosít, mely utóbbit persze az utasoknak szánja a cég.

Ez egy teljesen moduláris felépítésű program. Igazítani pedig minden városban kell rajta egy kicsit, hogy megfeleljen a helyi szabályozásoknak. Alkalmazáson belül történő fizetés még nincs, de dolgoznak rajta, jelenleg (és a budapesti induláskor is ez várható) az utasok a Taxify appot autó rendelésére, annak nyomon követésére, illetve a fuvardíjak ellenőrzésére használhatják majd. A pontos funkcionalitással kapcsolatban azonban Szabolcs óvatos, sok minden múlik még a tárgyalásokon a hatóságokkal.

Pénzügyileg nem állnak rosszul egyébként az észtek, nemrégiben 1,4 millió euróhoz jutottak (Adcash, Rubylight, TMT Investments). Jelenleg Észtországban (Tallin, Tartu, Parnu, Kuressaare és Haapsalu) több városban is elérhető, de Riga, Stockholm, Amszterdam, Minszk is csatlakozott már. Helsinkibe idén nyáron jutottak el, azóta a szolgáltatás Finnországban is egyre erősebb.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények