A tartalomszolgáltatók is várják a Netflixet

Nem szeretjük a feliratot

30 évvel ezelőtt független filmforgalmazóként indult az SPI International. Európa legnagyobb filmforgalmazója lett, 2008-ban elindították a saját csatornáikat is itthon. A világszerte rengeteg országban jelen lévő társaság a filmes csatornák mellett tematikus adókkal is jelen van, a lokális piaci igényeknek megfelelően. A televíziózás jelenéről és jövőjéről, az egyre szaporodó OTT szolgáltatásokról beszélgettünk.

IT café: Itthon nem nagyon találkozni feliratos filmekkel a televízióban. A szinkronizálás a legdrágább megoldás, mégis megéri egy ilyen kis piacon ezzel foglalkozni?

Fülöp Tamás: Akad, ahol szinkronizálják a tartalmakat, van olyan ország ahol a hangalámondás számít bevett szokásnak, illetve egyes piacokon a feliratozást kedvelik jobban a nézők. Magyarországon a szinkron terjedt el, a feliratokat nem kedvelik itthon. Valószínűleg azért, mert még mindig elég alacsony az idegen nyelvet beszélők aránya. A csatornák indításáról központilag döntenek, mi azt nézzük meg, hogy az adott országban mekkora a potenciál, illetve hogy mekkora befektetés elindítani egy-egy új adót.


[+]

IT café: Mennyire könnyű, vagy éppen nehéz eljutni a fogyasztókhoz Magyarországon?

Fülöp Tamás: Van 6-7 nagy piaci szereplő, a lineáris kínálatunkkal mindegyiknél jelen vagyunk. A nemlineáris megoldásainkra is nyitottak a szolgáltatók, születnek a megállapodások. Egyrészt a webcímet beírva is elérhetőek vagyunk, emellett viszont segít, ha bekerülünk a szolgáltatói alkalmazások közé. Igazi jelentősége pedig ott van, hogy ha van megállapodás a Filmbox Live-ra, akkor a lineáris előfizetés mellé ingyenesen jár az OTT szolgáltatás is. Ha ilyen megállapodást nem tudunk kötni, akkor arra külön elő kell fizetni.

Hirdetés

IT café: Hol áll a Filmbox Live a versenytársakhoz képest (például HBO GO)?

Fülöp Tamás: Az HBO 2010-ben kezdett el megállapodni a szolgáltatókkal a bekötésről, az SPI pedig tavaly év végén indult el ezen az úton, nagyjából ennyi a különbség. Csak idő kérdése, hogy mindenhol elinduljunk. Az elmúlt években annyi változás figyelhető meg, hogy a nagy szolgáltatók is elindították a saját Multiscreen szolgáltatásukat, és ez alá az ernyő alá integrálják az OTT megoldásokat (TV GO, MyTV, stb).

IT café: Az idei IBC-n a SES Astra regionális vezetőjével készítettem interjút, akivel arról is beszélgettünk, hogy hamarosan elindítják a műholdas OTT szolgáltatásukat. Nagyjából száz film szerepel majd egyszerre a kínálatban, a megoldást főleg az afrikai régióba szánják, ahol más lehetőség nem nagyon van. Szerintük ennyi filmmel le lehet fedni a nézők igényeinek zömét.

Fülöp Tamás: Ezzel nem értek egyet. Ha csak azt vesszük alapul, hogy hány kategória van: thriller, Sci-Fi, családi, romantikus, horror, akció, krimi, akkor ez nagyjából 10 filmet jelent kategóriánként. Nálunk ezzel szemben van 1600 film (ide tartoznak a sorozatok is) és 400 egyéb tartalom (doku, sport). Ennek öt-tíz százalékát cseréljük havonta, tehát havi száz-százötven új film kerül fel. És még erre is azt mondja a felhasználó, hogy nem lehetne-e több? Igaz, az átlagfelhasználó éves szinten száz filmnél nem fog többet megnézni egy év alatt, de egy heavy usernek ez semmi. Afrikában vagy a Közel-Keleten lehet, hogy ez működik, de egy olyan piacon, mint mondjuk a magyar, esélye sem lenne.

IT café: Ennyi film licencjogait kifizetni, a szervereket fenntartani nem olcsó. Megéri?

Fülöp Tamás: Ma Magyarországon ez egy befektetés. Én abban sem vagyok biztos, hogy a Netflix nyereséges, de itthon az OTT piac még nem arról szól, hogy keressünk rajta. Sem nekünk, sem a versenytársainknak. Viszont ez egy nagyon fontos eszköz a márkaépítéshez, illetve a jövő szempontjából. A lineáris tartalomfogyasztás nem fog eltűnni még jó darabig, de egyre jelentősebbé válik a nem lineáris tévézés, a trendek jól látszanak. Most még azonban mindegyikünk invesztál.

Jön a Netflix

Fülöp Tamás: Ma két gátja van annak, hogy ez az iparág önállóan termeljen bevételt. Egyrészt aki hajlandó fizetni érte, az bár egy szélesedő réteg, de még mindig ők vannak kisebbségben, másrészt pedig a mostani internetezőkben még él az a tévképzet, hogy ami az interneten van, az ingyenes.

IT café: A zenei streamszolgáltatók közül azért vannak, akik nem panaszkodnak.

Fülöp Tamás: Igen, a YouTube is elindította fizetős verzióját, ahol a minőségi tartalmakért és a reklámmentességért pénzt kérnek. Míg korábban rengeteg film volt fent illegálisan a videómegosztón, mára már a jogtulajdonosok illetve a képviselőik agilisan és gyorsan távolíttatják el ezeket a tartalmakat, nehezedik a hobbikalózok dolga. Minden abba az irányba megy, hogy az online populáció ráébred majd, hogy nincs ingyen. Ez azonban edukáció és idő kérdése, de haladunk.

IT café: Az Internet Hungary 2015 konferencián szó esett arról, hogy uniós törekvések szerint el kellene törölni a régiózárakat, a lokációra épülő tartalomszűrést. Mit gondol erről?

Fülöp Tamás: Üdvözlöm a gondolatot. Persze a stúdióknak az az érdekük, hogy minden országba külön adhassák el a filmeket, de fogyasztói szempontból nehezen emészthető, hogy adott tartalmakat nem nézhetnek meg mindössze amiatt, mert rossz helyen laknak.

IT café: Globális terjeszkedésbe kezdett a Netflix, hamarosan megérkezhet hazánkba is. Fel lehet venni velük a versenyt, ha ez megtörténik?

Fülöp Tamás
Fülöp Tamás (forrás: SPI International) [+]

Fülöp Tamás: Nem. Szerintem senki nem képes rá. De ha megfordítom a kérdést, van-e egyáltalán olyan cég ma a világon, aki fel akarja velük venni a versenyt? Én azt gondolom, hogy nem is kell velük versenyezni. Személy szerint örülök nekik, nagyon jót fog tenni a piacnak. Az az előfizető, aki ma nem hajlandó ezer forintot kifizetni a szolgáltatásért, de nagyon várja a Netflix érkezését, kíváncsi leszek, mit tesz majd, ha megérkezik. Az biztos, hogy egy Netflix-szintű szereplő a saját erőforrásaival hozzánk képest nagyon gyorsan képes edukálni a piacot. Ez pedig az összes szereplőnek jó.

Nem tudjuk, hogy hogyan tervezik a belépést, tehát hogy szinkronizálnak, vagy feliratozni fognak. A mi tartalmaink lokalizálva vannak, ha pedig sikerül felkelteni az igényt és a hajlandóságot a fizetésre, sokan lesznek, akik pont a Netflix hatására fizetnek majd elő a mi szolgáltatásunkra. Az autógyártás egy remek példa erre: ott sem maradt a kezdetekben egyetlen gyár, hanem a többi szereplő számára is megteremtette, majd kitaposta az utat a Ford. A lineáris tévé képviselői aggódnak, a nemlineáris szolgáltatók ezzel szemben a lehetőséget látják benne.

Azóta történt

Előzmények