Véget ért a projekt
Rengetegen dolgoztak a Semmelweis Egyetem és az Epilepsziás Betegekért Alapítvány által 198 millió forintos támogatással megvalósuló „Unikális patológiai preparátumok 4 dimenziós megjelenítése és interaktív tananyagok fejlesztése” című (TÁMOP 4.1.2.A/1-11/1-2011-0074 számú) projekten. 2011-ben nyerték a pénzt, a héten fejezik be a főbb munkálatokat.
A 4D Anatomy 2011-ben Gyurós Tibor Innovációs különdíjat kapott (az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége 1997 óta osztja ki ezt a díjat az informatikai szektorban kimagasló teljesítményt nyújtóknak) fejlesztése adja az alapját a 4D Pathologynak.
Ez a projekt alapvetően a Semmelweis diákjainak készült, 20 betegséget dolgoz fel, ezekkel kapcsolatban interaktív tananyagot írtak, ábrákat rajzoltak, metszeteket fotóztak, illetve a releváns patológiai mintákat digitalizáltak.
Az oktatóleckék 3 nyelven (magyarul, angolul és németül) is elérhetőek, Dr. Balogh Attila, a projekt szakmai vezetője és a 4D Anatomy Hungary Kft. ügyvezetője a csütörtökön tartott sajtótájékoztatón elmondta, a magyar nyelvű anyagok kétszeres, az angol és a német verzió pedig egyszeres lektoráláson esett át.
A preparátumok az X és az Y tengely mentén 180 fokban forgathatóak
Az Európai Unió az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával 198 millió forintot adott az Új Széchenyi Terv keretein belül megvalósuló munkára. Ebben 9 egyetemi intézet vett részt, mind a húsz tananyag kétféle módon is elkészült, egyrészt a NEPTUN rendszerbe integráltan, másrészt a már említett 4dpathology.hu oldalon keresztül elérhetően. Egyelőre kizárólag Windows operációs rendszert használók próbálhatják ki a programot, de hamarosan elérhető lesz webes felületen keresztül is, így szélesebb körhöz juthat majd el.
Míg a 4D Anatomy DVD-s változata és 1 év frissítés 149,99 dollárba kerül (2011-ben a megjelenés után 349 dollárért adták), a DVD nélküli változat pedig havi 19,99 dollár, a 4D Pathology mindenki számára ingyenesen elérhető, a Windows kliens a hivatalos honlapról letölthető.
Realisztikus és ingyen van
Kérdésünkre Balogh Attila elmondta, hogy céljuk a leginkább valósághű modellek voltak, a fotózásos technikával rengeteg patológiagyakorlat kiváltható, hiszen a preparátumokat forgathatja, nézegetheti a hallgató. Balogh szerint a kifejezetten ritka, vagy speciális eseteket így a legkönnyebb bemutatni, a konzerválószerek szúrós szaga pedig a képzésben résztvevőknek nem fog különösebben hiányozni.
Kár azokért a bosszantó hibákért és hiányosságokért, amelyek a 4D Pathology kliensprogramját jellemzik. A műszaki vezető elmondása alapján nem hiba, egyszerűen nincs szükség a 360 fokban forgatható modellekre, legalábbis addig semmiképp, ameddig az átlagos internetelérés nem gyorsul tovább jelentősen. Elmondása szerint bizonyos modellek esetén a forrásanyag mérete 40 GB-ra is rúghat, és persze a használat során ennek csak töredékét kell letölteni, Balogh hangsúlyozta, hogy az adatmennyiség komoly problémát jelent. (A kliens egyébként 5 GB helyet kér a merevlemezen, és még így is streamel esetenként.) A szabadon hozzáférhető oktatóanyagok kipróbálása és a program néhány órás használata után nem őszinte a mosolyunk (és nem csak a rengeteg kipreprarált belső szerv és agy látványa miatt), pedig a szakemberek szerint valóban hiánypótló és fontos a törekvés. A megvalósítás ebben a formában azonban közel sem tökéletes.
Sokat kell kattintani, nem lehet egyszerre kinyitni a teljes struktúrát
A 2011-ben bejelentett 4D Anatomy keretrendszerét nem használták ki teljes mértékben, érthetetlen például, hogy egy, a felületének 75 százalékán képeket, ábrákat és modelleket tartalmazó programból az ábrák és az illusztrációk, a kiegészítések miért külső alkalmazással, a Windows alapértelmezett képnézegető programjával nyílnak meg. Bekerült ugyan az oktatási anyagok hangoskönyv formában történő lejátszási lehetősége, azonban ez is külső alkalmazással, a sajtótájékoztatón például a Windows Media Player által került lejátszásra. A hangfájlok egyébként előre felvett hangbank alapján, számítógépes felolvasóprogrammal lettek rögzítve, ez helyenként egyáltalán nem zavaró, míg bizonyos szakszövegeknél teljesen élvezhetetlenné teszi az anyagot. Ráadásul az anyagok többsége nem is érhető el ebben a formában.
Az irányítás elsőre és másodikra is szokatlan és kényelmetlen, az ábrákon például az egér görgője nem a nagyításért felel, hanem a rétegeket lenne hivatott eltüntetni vagy megjeleníteni szükség szerint, azonban ezek az oktatóanyagokból kimaradtak. Ahol mégis van extra réteg, ott valójában a preparátum megfordított, ellenkező oldalról készült modelljét takarja, de erre csak a telefonban hívta fel a figyelmünket Balogh, a program erre nem figyelmeztet.
Lehetne sokkal interaktívabb
A szoftverbe maximálisan négyszeres nagyítás került, a modelleket a plusz-mínusz jelekkel nagyíthatjuk, kicsinyíthetjük. Ezt a funkciót egyelőre nem igazán érdemes használni, a képek minősége nem teszi lehetővé az értelmes nagyítást. Már kétszeres, háromszoros közelítésnél is pixelesek, csúnyák a képek, a részletek nem túl jól kivehetőek. Pedig a lényeg pont az lenne, hogy alaposan szemügyre vehessék a preparátumokat az érdeklődők anélkül, hogy a kezükbe kellene azokat venni.
Nyilván rengeteg kiegészítő funkcióval hasznosabbá lehetne tenni a programot, például ha könyvszerűen lapozni lehetne a tananyagokat, nem kellene tartalomjegyzékhez hasonló navigációs panelen folyamatosan nyitogatni az elemeket, hogy hozzáférjünk az általába nem túl hosszú szövegrészekhez. A folyamatos beavatkozást és a könyvtárstruktúrában történő böngészést igénylő tanulás biztos hogy interaktívabb, mint a papírra nyomtatott könyvek, azonban számos gyermekbetegséggel küzd a rendszer, a statikus ábrák révén azonban szinte semmivel sem több papíralapú társainál. Viszont ellenőrizték őket, a radiológia, a traumatológia, illetve a többi releváns osztály részt vett a tananyagok összeállításában.
Ez még nem a 21. századi informatika jegyében készült
A legfurcsább mégis az, hogy a 4D Anatomy egyik legjobb tulajdonságát, miszerint az adott modellen képes megmutatni a kiválasztott rész elhelyezkedését, formáját, méreteit – abszolút nem használták, minden ilyen jellegű információ külön ábrára került, ezekre pedig a magyarázatok, kiegészítések, sok hasznos információ. Ez azért probléma, mert az interaktivitás mértékét nyilvánvalóan csökkenti, hogy ezek az információk nem kereshetőek. Több esetben találkoztunk olyan ábrával, amin a szöveges magyarázat vagy kiegészítés magában az oktatóanyag szövegében nem volt megtalálható.
Felkértünk egy egykori orvostanhallgatót is, hogy próbálja ki a 4D Pathologyt. „Évek óta nem foglalkoztam ezzel a témával, jó lett volna egy súgó a latin szavakhoz. Kényelmetlen a navigálás a tananyagban, de érdekes, hogy a betegség oldaláról közelíti meg a kérdést, és e köré fűzi fel a témát. Ha jól láttam, nem lehet kiemelni sem a fontos szövegeket, mindenképp jegyzetelni kell”. Ezt emelte ki korábban Balogh Attila is. Elmondta, Magyarországon jellemzően a német rendszer szerint tanítanak. „Az egy más megközelítés, a 4D Pathology inkább az angolszász rendszerekre hasonlít”.
Bár a pályázati projekt lezárult, azt a készítők is elismerik, hogy sokat kell még dolgozni a programon és a tananyagokat tovább lehetne fejleszteni. Balogh szerint nem jelent problémát, hogy a 4D Anatomy funkcionalitásának töredékét használja az elkészült kiegészítő, úgy véli, az ábrák jobban segítik a tanulást azokban a helyzetekben, ahol a konkrét preparátum hiányosságokat mutat. Az általunk megkérdezett minden résztvevő elégedett az elért eredményekkel és sikeresnek ítéli meg a 90 százalék feletti támogatással megvalósult projektet. A korábban említett problémák és hiányosságok ellenére a Semmelweis Egyetem és az Epilepsziás Betegekért Alapítvány közös munkája a világ számos orvosi egyetemét érdekelheti, hasonló törekvésről (eredeti preparátumokból készített fotómodellekkel támogatott interaktív tananyag) nem találtunk információt. A többség a lézeres modellezést veszi alapul, ami egy lényegesen olcsóbb és gyorsabb eljárás, viszont vannak korlátai, így az apró, vagy mélységi részletek, illetve a textúrák elvesznek.