A magyar kormány is kinyírja az Ubert

A közlemény részletezi, hogy a tárca vezetőjének kérésére indított első Uber-ellenőrzési sorozat már le is zárult a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV), és az eredmények szerint az összes vizsgált Uber-sofőr fennakadt a NAV rostáján.

Mint írják, a NAV ellenőrei májusban próbavásároltak, igénybe vették az Uber-sofőrök szolgáltatását, és azt tapasztalták, hogy a revizorok jegyzőkönyveikben csak szabálytalanságot rögzítettek. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag „üzletvitelszerűen” taxiztak, egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, és egyetlen sofőr sem adott számlát. A gépkocsikban se taxaméter, se számla-, se nyugtatömb nem volt. A revizorok azt is megállapították, hogy sem taxiengedéllyel, sem alkalmassági vizsgával nem rendelkeztek az Uberrel szerződött sofőrök.

A közlemény szerint a NAV a próbavásárlásokon „megbukott” sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat. Ezek az eljárások jelenleg folyamatban vannak. Azonban a NAV itt nem áll meg: minden egyes Uber sofőr további ellenőrzésre számíthat.

Hirdetés

Sejthető a lobbiérdek érvényesülése

A gazdasági tárca nem kis mértékben pongyolán és agresszívan fogalmazó közleményében azt írja, hogy kifejtett célja az, hogy – a költségvetést megcsapoló, az utasok biztonságára fittyet hányó – Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat. Ennek érdekében a minisztérium minden lehetséges eszközzel fel fog lépni.

Az IT café folyamatosan követi az Uber hazai és nemzetközi tevékenységét, és ezek alapján úgy látjuk, hogy az NGM szövege egyrészt teljesen jogos aggályokat hoz fel, másrészt viszont hangulatkeltésre alkalmas, illetve a taxisok érdekeit védő, nem túl átgondolt érveket alkalmaz.

Jogrés, amit nem nehéz befoltozni

Az Uber esetében egy olyan – világszerte hatalmas felzúdulást keltő, ugyanakkor elképesztően népszerű – üzleti modellről van szó, amelynél mind az amerikai központú vállalkozás, mind az általuk „alkalmazott” sofőrök teljesen törvényesen működnek a legtöbb országban, ugyanis a jelenlegi szabályok miatt – ez nagyjából így van az összes országban, ahol megjelentek – ők nem taxisok, hanem személyszállítást végző vállalkozók. Elsőre rákérdezhetnénk, hogy: mi a különbség? Van, nem is kevés. Az Uber azért robbantott nagyot, mivel olyan, az okostelefonokra épülő új szolgáltatást hozott a piacra, amelyre a jelenlegi szabályozás nincs felkészülve.

A kormányzati közlemény abból a szempontból teljesen helytálló, hogy az Uber sofőrjei ugyan nem taxisok, de vállalkozók, így az általános szabályok (számla-, nyugtaadási kötelezettség, vállalkozói adószám) rájuk is vonatkoznak, aki ezt nem teljesíti, az adócsaló.

Ugyanakkor a taxaméter, a taxiengedély és az alkalmassági vizsga elvárása, a hiányának a felrovása nem állja meg a helyét, mivel az Uber-sofőrök nem taxisok, hanem személyszállító vállalkozók – legalábbis a jelenlegi szabályok szerint.

De a szabályok gyorsan változnak, így az Uber nem sok jóra számíthat hazánkban sem.

Vagy: ki tudja.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Uber

Azóta történt

Előzmények