A Google-nál és a Facebookon hirdetők megúszhatják a reklámadót

A reklámadó szabályai nemrég megváltoztak, és ennek következtében jövőre a Google- és Facebook hirdetések megrendelőit nem terheli reklámadó-fizetési és társaságiadóalap-növelési kötelezettség, ha megfelelnek bizonyos elvárásoknak. Hogy a hirdetőknek pontosan mit is kelle tenniük, azt Balogh László, az ingatlan.com és a köpönyeg.hu weboldalakat üzemeltető Arkon Informatikai Zrt. vezető gazdasági szakértője írta le részletesen a reklamadoblog.hu-n.

Közzétevői nyilatkozat bekérése

Hirdetés

A megrendelők mentesülésének első feltétele, hogy, „hitelt érdemlően tudják igazolni” a tényt, hogy bekérték ezektől a cégektől a közzétevői reklámadó-nyilatkozatot. Fontos engedmény a hirdetőknek, hogy ezt a legtöbb esetben idáig csak postai ajánlószelvénnyel és/vagy tértivevénnyel lehetett igazolni, azonban jövőre ezt e-mail olvasási jelentéssel is megtehetik. A jogalkotó a törvénymódosító kommentárjában nevesíti az e-mailen kiküldött kéréseket is, ha azokhoz olvasási jelentés is társul. (A legtöbb levelezőrendszer lehetőséget biztosít arra, hogy az általunk kiküldött e-mailekről kézbesítési vagy olvasási jelentést is kérjünk.) Mivel ezeknek a jelentéseknek a visszaküldését a legtöbb esetben a címzettnek is engedélyeznie kell, ezért a biztonság kedvéért érdemes lehet postai úton ajánlott küldeményként is feladni ezeket a kéréseket.

Ha a hirdetések közzétevője a megrendelésről szóló számlán vagy számviteli bizonylaton nem tüntetni fel a reklámadó-kötelezettségéről szóló nyilatkozatot, és ezt a számla kézhezvételétől számítva 10 munkanapon belül sem kapja meg, akkor ezt a tényt be kell jelenteni a NAV-nak.

Mit kell bejelenteni az adóhatóságnak?

A reklámadó módosításai értelmében a NAV-nak be kell jelenteni azt a tényt, hogy kértünk nyilatkozatot, de nem kaptunk. A bejelentésnek tartalmaznia kell továbbá a közzétevő személyét és a megrendelés ellenértékének az összegét is. (A bejelentés részletes tartalmi elemeiről Balogh László egy későbbi bejegyzésben szándékozik írni, mert jelenleg csak ennyi információ ismert.)

Mennyi idő alatt kell megtenni a bejelentést?

A jogalkotó a törvénymódosítóban erre nem tér ki, azonban a határidő a jelenlegi szabályozás alapján is kikövetkeztethető. Reklámadó-nyilatkozat hiányában ugyanis a megrendelés közzétételéről szóló számla vagy számviteli bizonylat kézhezvételét követő hónap 20-ig a megrendelőknek bevallást kell benyújtaniuk és a – havonta számított – 2,5 millió forint feletti rész 20%-át megfizetniük. Így praktikusan legkésőbb eddig az időpontig kell megtennie a megrendelőknek a nem együttműködő közzétevőkről szóló bejelentésüket is. Tekintettel arra, hogy a Google és a Facebook is Írországból számlázza ki szolgáltatásait, ezért nekik az írországi adójogszabályok alapján, a szolgáltatásokat érintő hónap utolsó napját követően 15 napon belül kell a számlát kibocsátani. A cégek gyakorlata ennek teljesen megfelel: a tárgyhó utolsó napján már ki is állítják a számlát a havi tranzakciókról, és feltöltik a felhasználók fiókjába, sőt a Google erről még e-mailt is küld a hirdetőknek.

Azóta történt

Előzmények

  • Csendben újult meg a Facebook helykeresője

    Új helyi keresőszolgáltatást indított a Facebook, amely a Places elnevezést kapta. Megismerhetjük a legjobb helyeket a világ bármely városából.

  • A Google-hoz kerülnek a genetikai térképeink is

    A nagy informatikai cégek versenyt futnak azért, hogy a hallatlan feldolgozó- és tárolókapacitást igénylő genetikai kutatások technikai hátterét ők biztosítsák bérmunkában.

  • Megjárja, akinek káosz marad a honlapján

    A hetekben frissül a Google Penguin, melyhez már egy éve nem nyúlt a keresőóriás. Az első visszajelzések pozitívak, aki ténlyeg kipucolta weboldalát, örülhet.