Új fejlemények a ppo.hu ellen folyó eljárásban

Az IT café rendszeresen beszámolt a ppo.hu portál működése kapcsán kialakult botrányról, melynek lényege az, hogy ez év elején az online szolgáltatás felhasználói közül ezrek jelezték, hogy szerintük hozzájárulásuk nélkül, jogtalanul vont le a cég bankszámlájukról előfizetési díjat. A kezdeti felhajtás után az utóbbi hónapok a nagyközönség számára viszonylag csendesen teltek el, ám az elmúlt hetekben kissé felpörögtek az események.

Az egyik fontos változás, hogy a történtek ügyében vizsgálódó Gazdasági Versenyhivatal újabb cégekre terjesztette ki az eljárást. A hivatal a hónap elején jelentette be, hogy „2010. február 3-án versenyfelügyeleti eljárást indított a CENTILLION Consulting and IT Technology AG és az Investech Informatikai és Kommunikációs Kft. ellen. A GVH a versenyfelügyeleti eljárást 2010. június 7-én kiterjesztette a www. ppo.hu oldalon kínált szolgáltatásokat nyújtó alábbi vállalkozásokra is: az Állami Autópálya Kezelő Zrt., a Pannon GSM Távközlési Zrt., a Magyar Telekom Nyrt., valamint a Vodafone Magyarország Mobil Távközlési Zrt.”. Kíváncsiak voltunk arra, hogy vajon az OTP-t mint fontos pénzügyi partnert miért nem vizsgálják. A GVH szóvivője elmondta, hogy jogkörükből adódóan csak olyan vállalkozásokat vizsgálhatnak, melyek a feltételezett visszaélésben úgy vettek részt, hogy felületeiken, honlapjaikon aktívan propagálták azt. Ezt az OTP, akik csak a háttérben bonyolították le az átutalásokat, nem tette, ezért részükről nincs jogalap a bank tevékenységének vizsgálatára.

A ppo.hu ellen a sorozatos feljelentések után a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) Gazdaságvédelmi Főosztálya 2010. január 13-án nyomozást rendelt el csalás bűntett elkövetése alapos gyanúja miatt, ismeretlen tettes ellen. Lapunk információi szerint ez az eljárás új szakaszba érkezett, mivel a rendőrség illetékesei az eddigi eredmények alapján nemrég jutottak el addig, hogy kijelentsék, sikerrel lehetne vádat emelni a működtetők ellen.

A fejleményekről megkérdeztük a BRFK-t, akik nem kívántak bővebb információkat adni: „A nyomozók intézkedtek a cég iratainak és az online vásárlókkal kötött szerződéseinek beszerzéséről, valamint több száz sértettet hallgattak ki tanúként. A beszerzett iratanyag feldolgozása és további tanúk kihallgatása zajlik jelenleg az eljárásban. A nyomozás sikeres befejezése érdekében további információt nem áll módunkban közölni” – áll a kommunikációs osztály válaszában.

A működtető Investech Kft. nem kívánta kommentálni az értesüléseket, és továbbra is kitartanak amellett, hogy a vizsgálat alá vont tevékenységük ugyan felvethet etikai aggályokat, de mindenképp törvényesnek, jogszerűnek mondható, ugyanis az év eleji pénzlevonások alapja egy érvényes, a fogyasztók által elfogadott ÁSZF (Általános Szerződési Feltételek) volt. Ugyanakkor az Investech nemrég véglegesen bezárta matricás szolgáltatását, melyet egy ideje átirányítással egy másik oldalról igyekeztek biztosítani, s erről a lépésről mind a honlapon, mind e-mailban értesítették a felhasználókat.

ppo.hu

A lehetséges és tényleges kártérítésekkel kapcsolatosan is vegyes a kép. Több olyan, a fogyasztók és az Investech között közvetítő bank döntött úgy, hogy a fogyasztói bizalom fenntartása érdekében alkalmazza a chargeback lehetőségét. (Chargeback: ha egy pénzintézet a rendelkezésére álló információk alapján úgy látja, hogy közvetítőként az ügyfeleitől úgy vont le pénzt, majd utalta ezt az összeget át egy szolgáltatónak, hogy annak jogszerűsége kétséges, akkor saját hatáskörében – illetve kérésre – dönthet úgy, hogy visszaadja ezeket a pénzeket, követelését pedig a gyanúba került cégen fogja érvényesíteni.) Eddigi információink szerint a CIB Bank és a Raiffeisen alkalmazta a chargebacket, az OTP és az Erste viszont mereven elzárkózott az ilyen kérések elől.

Előzmények