Google-projekt a hardveresen gyorsított 3D-s webért

Nyílt forráskódú projektet indított a Google a Mozilla és az Open GL-t felügyelő Khronos Group együttműködésében gondozott WebGL (Web Graphics Library) specifikáció népszerűsítésére. A vállalat azt szeretné, ha a grafikus processzorok 3D-gyorsítási képességeit kihasználó webes alkalmazások fejlesztésére alkalmas környezet windowsos PC-ken is elterjedne. Ennek jelenleg az az akadálya, hogy az egyes böngészőkben már most is támogatott WebGL a videokártya OpenGL-meghajtójára támaszkodik. Míg azonban linuxos környezetben vagy Mac OS X alatt az OpenGL az elsődleges grafikus API, Windowson nem, és van olyan gyártó, amelynek nincs is használható OpenGL-drivere a Microsoft operációs rendszeréhez.

A Google által elindított ANGLE (Almost Native Graphics Layer Engine) projekt egy olyan réteg kifejlesztését célozza, amely windowsos környezetben a WebGL OpenGL-hívásait lefordítja DirectX 9.0c-s hívásokra. Ez azt jelenti, hogy ha a munka sikerrel jár, a böngészők akkor is tudnak majd WebGL-scripteket futtatni Windows alatt, ha nincs OpenGL-meghajtó a grafikus processzorhoz. „Az ANGLE biztosítja majd a lehetőséget a Windows-felhasználóknak a WebGL-tartalmak futtatására úgy, hogy nem kell keresgélniük és telepíteniük új drivereket a rendszerükhöz” – írja a projekt indulását bejelentő blogban Henry Bridge termékmenedzser. Aki szerint az ANGLE a mobilalkalmazások és beágyazott alkalmazások fejlesztőinek is hasznos lehet, mivel az OpenGL ES 2.0 API majdnem teljes egészében támogatni fogja.

A BSD-licenc alatt kiadott ANGLE korai verziójának kódja elérhető a projekt weboldalán.

Azóta történt

  • Microsoft: nem fogunk WebGL-t használni

    A vállalat szerint a háromdimenziós megjelenítésre kitalált specifikáció a működésénél fogva biztonsági kockázatot jelent.

Előzmények