Novemberben startol az e-ügyintézés

A tavaly módosított közigazgatásról szóló törvénybe egy fontos kötelezettséget építettek a jogalkotók: kötelezővé tették a hivataloknál a hagyományos mellett az elektronikus ügyintézést is. Igaz, hogy csak idén novembertől válik hatályossá a jogszabály vonatkozó része, de biztos, hogy az elektronikus ügyintézés komoly bizonyítási lehetőséget kap, „élesben” lesznek megmérhetők az előnyök és a problémák a hagyományos – papíralapú, személyes jelenlétet igénylő –, állami bürokratikus módszerekhez viszonyítva. A szakemberek véleménye megoszlik a várható eredményességet tekintve, egyesek diadalmenetet, mások kínkeserves maratoni futást jósolnak. Persze vannak, akik a latolgatás helyett sziszifuszi aprómunkával készülnek a novemberi rajtra, bíznak a jövőben, bár ilyen hosszú menetelésre biztos nem számítottak, amikor az informatikának ezt a szegletét választották. Ilyen hozzáállást láthattunk és láthatunk a NetLock nevű magyar hitelesítésszolgáltató cégtől is, ahol már évek óta tudatosan készülnek erre a nulladik napra. Igaz, az indulás nem (sem) lesz egy diadalmenet, de a már most is piacvezető végre talán elérheti kitűzött célját: sikerre vihet egy – a jövőjét tekintve biztos sikerre ítélt – alaptechnológiát, az elektronikus aláírást.

Ügyfélnek lehetőség, hivatalnak kötelesség

A KET-ként rövidített „közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény” egyrészt az ágazati hatóságok fölé emeli az elektronikus ügyintézés témakörét, mivel tulajdonképpen alanyi jogon biztosítja az állampolgárnak, hogy november 1-től nagyon sok területen szabadon választhasson a hagyományos és az elektronikus adminisztráció között, amennyiben a technológiai lehetőségekkel már rendelkezik. Sokat hallottunk már az adóbevallások, a magánnyugdíjpénztárak ügymenetéről, ahol már vannak jó példák az e-szignós alkalmazásokra, de a törvényi szabályozás az, amely immáron 6000 szolgáltatás intézését teszi lehetővé elektronikusan; biztosítja majd többek között, hogy az anyakönyvi kivonatok igénylése, a lakóhelyi változások bejelentése, a vállalkozói igazolvány megkérése, nyugdíjazással és munkanélküli ellátással összefüggő ügyintézés és még sok-sok eljárás interneten is elérhető és intézhető legyen.

Másik lényeges változás, hogy a hatóságoknak kell majd azokat az igazolásokat beszerezniük, amelyek már más állami adatbázisokban szerepelnek és szükségesek az adott eljárásnál. Ez az utóbbi módszer kicsit hasonló az évekkel ezelőtt kitalált „egyablakos” megoldáshoz, amely a gyakorlatban csak részben tudott megvalósulni, ezért is tűnik merész vállalkozásnak az újólag elővett megoldás. Most még a legtöbb területen az is problémát okoz, hogy a szükséges nyomtatványok és tájékoztató anyagok az interneten elérhetők legyenek, de talán ez a jogos kívánság is megvalósul novemberben, a törvény ugyanis kötelezővé teszi a hivataloknak ezt az ügyfélbarát kényelmi szolgáltatást. A KET megengedi bizonyos ügyfajtáknál a telefon és fax használatát is, viszont kimaradtak egyelőre a lehetőségek közül az sms-alapú megoldások, pedig néhány éve ezek még komoly esélyesek voltak a technológiai skálán.

Kovács Úr, a szájberpolgár

A hitelesítésszolgáltató cégnél úgy gondolják, hogy pofonegyszerű történet lesz, ahogy Kovács Úr dönt. Íme a NetLock-vízió:

A finom reggeli elfogyasztása után Kovács Úr számba veszi a hetek óta elintézésre váró ügyeit. Ugyanis amióta értesült a KET törvény által biztosított lehetőségekről, nem pazarolt el több szabadnapot ügyintézéssel, hanem kivárta a november 1-jét, amikortól elektronikus formában intézheti azokat. E cél érdekében még a múlt hónapban röpke negyed óra alatt igényelt egy elektronikus aláíráshoz szükséges tanúsítványt, és heti egyszer leült fiával az Internet kezelését gyakorolni.

Kiderítette, hogy ha elektronikus formában intézi ügyeit, azzal időt, fáradságot és pénzt takaríthat meg. Otthoni gépéről, kényelmesen, a nap bármely szakában elintézheti azokat. Gyorsabban is lesz eredménye, mert miután nem igényel papírmunkát, a hivatalok is gyorsabban fogják elintézni ügyét, amennyiben elektronikus formában nyújtja be kérelmét. 2005. november 1-jétől az összes, majdnem 6000 különféle ügyintézésre lesz lehetősége elektronikus formában. Többek között meghosszabbíthatja személyi igazolványát, útlevelének érvényességi idejét, bejelentheti, hogy új autót vett és kérvényezheti az átírását. Vagy éppen időpontot kérhet a polgármesteri hivataltól arra, hogy bepanaszolja szomszédait, mert esténként túl sokáig és túl hangosan hallgatják a zenét és mellesleg az allergiát okozó parlagfüvet sem irtják ki a kertjükből. Lakással kapcsolatos ügyeit, úgymint a lakcímváltozás bejelentését, lakcímigazolvány pótlását, cseréjét is lebonyolíthatja majd gépe előtt ülve. Emellett személyi jövedelemadójának, gépjárművének súlyadó bevallását, adójának 1 %-ról való rendelkezését is intézheti elektronikus úton, sőt még biztosítást is köthet.

Kovács Úr – mint mindig - először most is kételkedett. Vajon elég biztonságos-e ez az aláírás? Mi történik, ha elveszítem? Ha illetéktelenek kezébe jut? Egyáltalán, mennyi ideig tart ezt igényelni?
„Kérdezzük meg a piacvezetőt” – gondolta Kovács Úr, és már tárcsázta is a NetLock Kft, Magyarország első fokozott biztonságú és minősített hitelesítés szolgáltató vállalatának helyi tarifáért hívható információs vonalát. A tájékoztatás alapján negyed óra alatt elküldte tanúsítvány igénylését, amely egy hét múlva meg is érkezett. Saját, személyre szóló elektronikus aláírásának létrehozásához egy kulcspárt kapott, melynek saját példányára körültekintően vigyáznia kell, hiszen ez is van olyan fontos, mint a személyi igazolvány vagy a bankkártya. Eltűnés esetén azonnal jelentenie is kell, így rögtön letiltható. Tehát biztonságosnak biztonságos… de mi ennek az ára?
Kovács Úr, mint magánszemély, kizárólag a maga nevében szeretne eljárni, nem intéz céges ügyeket. Saját papíralapú aláírásával egyenértékű a fokozott biztonságú aláírási képessége (tanúsítványa), melynek ára 4800 Ft + áfa / év, és évente megújítandó. Ennek birtokában nem kell többé egész szabadnapokat ügyintézésre kivennie, nincs több sorban állás a hivatalokban, sem a postán, és nem kell háromszor újra kitöltenie egyetlen nyomtatványt egy-egy elrontott sor miatt.

A magamfajta állampolgár, amikor hivatalos ügyeket kell intézni, többnyire zaklatott lelkivilággal tekint a feladat elé. Aztán jönnek az ilyen pozitív végkicsengésű történetek, amelyek jelenleg a mesék világába tartoznak inkább, de olvasásuk közben némileg megnyugszik a lélek, mivel bekattan a felismerés: ezek a lehetőségek bizony valósak, érdemes róluk mesélni.

Krasznay Endre

Azóta történt

Előzmények