Mobilos hitelintézettel a "sárga csekk" ellen?

Ma Magyarországon a mobilszolgáltató csak saját nevében értékesítheti tovább a viszonteladói tevékenységet, vagyis az adott terméket, szolgáltatást ő maga vásárolja meg és adja el ügyfeleinek – hívja fel a figyelmet a Napi Gazdaságban Elbert Csaba, a Magyar Nemzeti Bank pénzforgalmi főosztályának osztályvezetője. A fenti jogszabályi előírás szabja meg lényegében azt a tevékenységi határt, amelyen túl a mobilszolgáltatóknak banki közreműködésre van szükségük ahhoz, hogy mobilfizetéseket bonyolíthassanak le. Ennek egyik fő iránya, hogy az Európában unikumnak számító "sárga csekkes" postai fizetéseket átirányítsák a telefonra. "Nehezen elképzelhető, hogy bármelyik telefoncég hajlandó az ügyfél helyett szerződni a gázszolgáltatóval, itt tehát továbbértékesítésre nem lehet gondolni" – mondja az MNB osztályvezetője. "Ha viszont nem továbbértékesítőként venne részt az ügyletben a társaság, akkor pénzforgalmi szolgáltatást nyújtana, erre pedig a hitelintézeti törvény szabályai az irányadóak."

A magyar – és a kontinentális – rendszer ugyanis a zárt rendszert támogatja, vagyis az ilyen szolgáltatáshoz mögöttes hitelintézeti számla kell. Elvben megoldható lenne, ha ilyen szolgáltatásra minden bankkal szerződést kötnének a mobilcégek, ám ez meglehetősen bonyolulttá tenné a dolgot – vélekedik Keller András, a Budapest Bank termékmenedzsere. A másik alternatíva az, hogy a telekommunikációs szolgáltatók egy szakosított pénzintézetet hoznak létre, amely működteti a "mobilszámla-rendszert", s elszámol a különböző szolgáltatókkal és a bankoknál vezetett ügyfélszámlákkal. Az ilyen háttérszámláról és az azt vezető bankról a telekomcéggel szerződést kötő ügyfélnek lényegében nem is kellene tudnia.

Ha a telekommunikációs cégek a bankokat megkerülő megoldás mellett döntenek – márpedig a szakosított hitelintézet létrehozása ilyen lépés lenne – a távközlési cégek egy profitcentrumot kikerülhetnek. Elvben az indulóplatform is adott, hiszen a két legnagyobb hazai mobilszolgáltató, a T-Mobile és a Pannon GSM korábban már egységes platformot hozott létre a mobilfizetésre, a Vodafone ugyanakkor ismereteink szerint egy, az anyacégtől származó nemzetközi rendszert vesz majd át a közeljövőben.

Előzmények