A Microsoft szerint a világ


Craig Mundie

A Microsoft kutatásokért és stratégiákért felelős vezetője, Craig Mundie csütörtökön előadást tartott az MIT konferenciáján (Emerging Technology Conference), ahol a számítástechnika következő évtizedeinek egy lehetséges forgatókönyvét vázolta fel – számolt be az eseményről helyszíni tudósításában a Cnet.

Mundie bőséggel illusztrált előadásában gyakorlatilag csak összefoglalta azokat a részleteket, melyeket már eddig is ismerhettünk a cég hosszú távú fejlesztési stratégiájából. Szerinte a közeljövőt a háromdimenziós virtuális világ, a virtuális jelenlét, valamint a kombinált, kliens-, illetve „cloud”- (hálózati) megoldások jellemzik majd. A szakember az informatika ezen eljövendő szakaszát „térbeli számítástechnikának” („spatial computing”) nevezte, s számtalan jellemzőjét felsorolta: sokmagos processzorok, párhuzamos programozás, zökkenőmentes működés és nagy hatékonyság, kontextusérzékenység és modellalap, személyre szabottság, 3D-s, élethű megjelenítés, a beszéd, a látás és a gesztusok felhasználása.

A stratégiai vezető mindezeket példákon keresztül mutatta be, vagyis illusztrálta azt, hogy a Microsoft Research szakemberei hogyan is képzelik a „térbeli számítástechnikát”. A résztvevők láthatták azt a virtuális recepcióst, melynek működését a vállalat hamarosan elkezdi tesztelni néhány egyetemi campuson. Az avatarként megjelenő portás szoftverének, illetve technikai felszereltségének köszönhetően valós idejű „beszélgetéseket” képes folytatni a hozzá fordulókkal. Mundie szerint az ilyen virtuális segédek elterjedése várható a következő időszakban.

Másik példájában pedig az „élő web” jövőjét igyekezett bemutatni. Egy elképzelt forgatókönyv szerint a felhasználó készít egy képet a telefonjával egy magazin címlapjáról, majd a szállodájába visszaérve a telefont elhelyezi a Surface technológiájával ellátott asztalon, ahol a szoftver segítségével a kép alapján megtalálja az adott magazin digitális változatát, innen pedig már csak egy lépés, hogy a való világban hol található a képen szereplő műtárgy, majd az üzlet virtuális változatában a kereskedővel beszélgetve nézhet szét a boltban.

Mundie ezek után a helyi eszközök és a „cloud” összehangolásáról beszélt, vagyis arról, hogy egy okos, helyesen programozott eszköz, illetve a hálózatok hatalmas kapacitása és adattengere között hogyan lehet olyan egyensúlyt kialakítani, hogy a felhasználó a lehető leghatékonyabban érje el célját. A virtuális világ létrehozásához rengeteg eszköz szükséges, a beérkező adatok feldolgozásához és szolgáltatásához pedig lazán kapcsolt, elosztott és aszinkron környezet, s mivel a jelenlegi eszközök már nem alkalmasak erre a feladatra, meg kell változtatni az alkalmazások megírásának alapelveit is: új szoftverírási paradigma van születőben – nem a Windows lesz a platform, hanem az internet. Az így létrejövő technológiai komplexitást pedig azzal kell majd kiegyenlíteni – hiszen a felhasználók kiszolgálása a végső cél –, hogy ki kell alakítani a természetes interfészeket, hogy hanggal, gesztusokkal, illetve látvány alapján legyen lehetséges az ember-gép interakció.

Azóta történt

Előzmények