A kisvállalkozásokat is feldobja az IT

A kisvállalatok szerint az IT-eszközök hatékony használata hozzájárul az ügyfélkapcsolatok elmélyítéséhez, és javít az eredményességen is – derül ki a Microsoft felméréséből.

A rendelkezésükre álló adatmennyiséget jól feldolgozó európai kis- és középvállalkozások közel kétszer akkora arányban várnak javuló eredményességet a következő tizenkét hónapra vonatkozóan, mint azok, amelyek nem helyeznek hangsúlyt erre – derül ki a Microsoft 20 országban, 6200 kkv megkérdezésével végzett kutatásából.

A felmérés eredménye szerint azoknak a kkv-knak, amelyek kihasználják a big data nyújtotta lehetőségeket, 45 százaléka vár javuló pénzügyi eredményt a következő egy évtől, míg a többieknél 20 százalékos ugyanez az arány. A felmérés fontos megállapítása emellett, hogy a rendelkezésre álló adatokat kellő mélységben feldolgozó kisvállalatok körében sokkal nagyobb – 45 százalék 27-tel szemben – annak az esélye is, hogy új termékkel jelenjenek meg a közeli jövőben, illetve újabb piacokra lépjenek (32, illetve 18 százalék.)

Nálunk

A felmérés az európaihoz hasonló eredményeket hozott a magyarországi kis- és középvállalkozások körében is. Azoknak a kisvállalatoknak, amelyek már komoly lépéseket tettek a digitalizáció útján, 67 százaléka látja úgy, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papíralapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék. Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy látja, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papíralapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. Figyelemre méltó megállapítása emellett a kutatásnak, hogy a digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos.

A hazai kis- és középvállalkozások alkalmazottai emellett egyértelműen úgy látják, hogy a technológiai eszközök használata hozzájárul a jobb ügyfélkapcsolatok kialakításához: 71 százalékuk nyilatkozott így, miközben további 66 százalékuk úgy vélekedett, hogy a technológia hozzájárul az ügyfelekkel való kapcsolattartáshoz, és a sikeres ügyfélmegtartáshoz is. A Microsoft felmérése alapján a hazai kkv-k vezetői szintén nagyon bíznak az IT-eszközök sikert ösztönző erejében: 94 százalékuk például úgy látja, hogy a fejlett technológia alkalmazása révén jobb kapcsolatot alakíthatnak ki meglévő ügyfeleikkel, további 87 százalékuk pedig egyetért azzal az állítással is, hogy a technológia révén új üzleti kapcsolatokhoz is hozzá tudja segíteni vállalkozását.

A kkv-döntéshozói kör bő háromnegyede – 77 százaléka – emellett úgy vélekedik, hogy a technológia hozzásegíti a jobb teljesítményhez az üzleti folyamatokban, a megkérdezettek 68 százaléka szerint pedig annak révén a vállalkozás gyorsabban tud reagálni a változó üzleti igényekhez is.

Ami pedig az IT-infrastruktúrát illeti, a döntéshozók meggyőző többsége – 77 százaléka – szerint rendelkezésére áll a szükséges adatmennyiség, amikor szüksége van rá: emellett a válaszadók 61 százaléka szerint integrált IT-folyamatok és rendszerek működnek a vállalkozásnál. Ezzel együtt a többség – 55 százalék – véleménye szerint még lehetne csökkenteni a jelenleg futó informatikai rendszer összetettségén.

A Microsoft friss kutatása szerint a valamilyen technológiai eszközt használó magyar kisvállalatok 57 százaléka támogatja a saját eszközök irodai használatát (Bring Your Own Device, BYOD), ami látványos előrelépést jelent a 2014-es, 38 százalékos arányhoz viszonyítva. Érdekes, hogy ez a hozzáállás a mikrovállalkozások körében az átlagnál is elterjedtebb, náluk 67 százalékos az arány, szemben a középvállalkozások 51 százalékával.

Azóta történt

Előzmények