Még mindig kevesen dolgozhatnak otthonról

Az Ipsos Mori 5555 alkalmazottat kérdezett meg a kis- és középvállalkozások dolgozói közül szerte Európában. A Microsoft kérésére minden évben elvégzett felmérés már negyedik alkalommal zajlott le. Elsősorban arra volt kíváncsi a vállalat, hogy a válaszadók mit gondolnak a távmunkáról, milyen eszközöket használnak a munkájuk során, illetve általánosságban mi a véleményük az alkalmazó cég technikai színvonaláról.

A románok, a lengyelek és a csehek állnak készen legkevésbé a távmunkára, 81, 76 illetve 74 százalékuk nyilatkozta, hogy a feladatai elvégzéséhez mindenképp az irodában kell lenniük. A magyarok 66 százaléka érzi ugyanezt, míg az európai átlag 61 százalék. Legjobban az ukránok állnak, náluk minden második alkalmazott dolgozhat távolról.

A háttérben az esetek több mint felében (59 százalékban) technikai hiányosságok állnak, de a válaszadók 14 százalékának a főnök és a kollégák közelében kell maradnia a sikeres munkavégzéshez. Egyre többen látnak rá levelezésükre mobiltelefonjukon is, a de VPN, illetve a céges dokumentációk alig-alig érhetőek el távolról.

Megfelelő technológiával feljebb léphetnek
Megfelelő technológiával feljebb léphetnek (forrás: Microsoft) [+]

A dolgozók háromnegyede asztali számítógépet használ, több mint 50 százalékuk laptopot is igénybe vesz, 45 százalékuk okostelefonnal is dolgozik, táblagépet viszont csak 11 százalékuk. Az olaszok válaszolták a legtöbben (19 százalék), hogy mind a négy eszközt alkalmazzák a hétköznapokban, a csehek és a magyarok közül viszont csak 5, illetve 4 százalék.

Hirdetés

Annak ellenére, hogy az ilyen felmérésekben a privát felhasználással kapcsolatban nem feltétlenül maradnak őszinték az emberek, még így is a megkérdezettek 67 százaléka vallotta, hogy magáncélra is használja az eszközöket.

A többség (68 százalék) szerint a legfontosabb a mai napig az e-mail, enélkül sokkal nehezebben végeznék el a munkájukat. Második helyen 62 százalékkal a telefonhívás végzett, a személyes megbeszélések pedig 54 százalékkal a harmadik helyre szorultak.

Vass Gábor, a Microsoft KKV és partnerkapcsolati üzletág igazgatója kérdésünkre elmondta, hogy a távmunka lehetőségének hiánya nem feltétlenül félelemérzetből fakad: „amíg nem fáznak rá a cégek, addig nem születik meg ez a fajta tudatosság”. Az igazi fájdalompont azonban az első eltulajdonított céges laptop kapcsán merül fel: az adatbiztonság, amire jól működő megoldása a Microsoftnak korábban csak nagyvállalatokra méretezve volt.

Ma már az Enterprise Mobility Suit felhőalapon is elérhető, így akár három fős cégek is használhatják. Az active directory mellett Windows, Android és iOS eszközmenedzsment is működik. Vass elmondása alapján a magyar cégek első körben az e-mail szolgáltatást rendelik meg, majd ezt követően merészkednek a felhőmegoldásokba.

Ma hazánkban 10 százalék felett van a a felhőszolgáltatásokért fizető KKV-k aránya, a számok pedig exponenciálisan nőnek. A tíz fő alatti mikrovállalkozások egyelőre még nem nagyon használják ezeket a megoldásokat, pedig lehetőségük már nekik is lenne.

Magyarországon több ezer cég több tízezer alkalmazottja használja az Office365 alkalmazásait, árult el közelítő számot Vass. Tavaly ősz óta a KKV-k számára is elérhető az Azure Backup, ezt elsősorban a hosting és a telekommunikációval foglalkozó partnereik vásárolják és mint infrastruktúra kapacitás, vagy backup kiterjesztés értékesítik tovább.

Egyre erősebb trend, hogy a közép- és nagyvállalatok hibrid felhőbe migrálnak, az ERP és CRM szolgáltatók pedig már a futtatást is átviszik ezekbe a rendszerekbe. A nemzetközi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a következő három évben a KKV-k ötven százaléka itthon is fizetni fog a felhőért, ezt az is jól mutatja, hogy számos vállalat jelentkezett be az early access programokba, ahova a teljes vállalati informatikát tervezik átmozgatni.

A felmérésre visszatérve: a megkérdezettek 38 százaléka szerint technikai jellegű beruházással jelentősen tudnák növelni az ügyfélkiszolgálás színvonalát és sebességét. Ez nagyon nagy lépés a korábbi évek tapasztalataihoz képest.

A szakember szerint Magyarország 1-1,5 éves trendkövetésben van a fejlettebb európai országokhoz képest, ahol az élen a skandináv országok járnak, ott jellemzően a KKV-k 80 százaléka használ fizetős felhőszolgáltatást.

A jövő az általános bővülés mellett a felhasznált szolgáltatások mennyiségéről fog szólni, így például a cégen belüli kommunikációra használt e-mailt Vass Gábor reményei szerint itthon is váltja majd a „vállalati Facebook” azaz a Yammer, amit ma már a TOP500 cég jelentős része használ.

A látható előnyök mellett (nincs beruházási költség, gond a tárhellyel, backuppal) az egyszerűsítés és az egységesítés fontosságát emelte még ki a KKV üzletág vezető, aki szerint második körben jönnek majd a felhőalapú CRP és ERP rendszerek, és csak ezután, harmadik ütemben szánják rá magukat a cégek a Yammer bevezetésére, amivel álláspontja minőségi ugrást érhetnek majd el a belső kommunikáció terén.

Azóta történt

Előzmények