Vizsgálat indult a Magyar Telekom sárga csekkes díja miatt

Eljárást indított dr. Bodonovich Jenő média- és hírközlési biztos a Magyar Telekom által bevezetni tervezett tranzakciós díjjal kapcsolatban – jelentette be a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság. Amint azt megírtuk, a szolgáltató hírlevelében arról tájékoztatta előfizetőit, hogy május 1-jétől 142,24 forint tranzakciós díjat számít fel azoknak az előfizetőinek, akik a T-Home és T-Mobile számlákat postai csekken vagy a vállalat ügyfélkapcsolati pontjain személyesen fizetik be. A vállalat a lépést környezetvédelmi szempontokkal indokolja.

Tekintettel a fogyasztói panaszok jelentős számára, valamint a „hivatalból is érzékelt” érdeksérelemre, a biztos egyeztetési eljárást kezdeményezett a szolgáltatóval – áll az NMHH közleményében.

A Magyar Telekom a hazai piacon egyébként nem példa nélküli csekkdíjjal „az ügyfeleket az olcsó, hatékony fizetési módok, például a távszámlás befizetés” használata felé próbálja terelni. Ennek szellemében a jövőben sem számítanak majd fel tranzakciós díjat, ha az előfizető a számlát banki átutalással, elektronikusan (a My T-Mobile felületen vagy Távszámlán) vagy csoportos beszedési megbízással fizeti be. A váltás ösztönzésére azoknak az ügyfeleknek, akik május 31-ig regisztrálnak a www.tavszamla.hu oldalon, regisztrált folyószámlánként egyszeri 1000 forintos kedvezményt biztosítanak.

A környezetvédelem szempontjára való hivatkozás azonban annyiban sántít, hogy a nem készpénz-átutalási megbízásos fizetési módok egy része – így a csoportos beszedés vagy egyedi banki átutalás – esetében alapértelmezés szerint ugyanúgy küld nyomtatott számlát a szolgáltató, legfeljebb a sárga csekk spórolható meg. Jelentős mennyiségű papírt megtakarítani azzal tudna a cég, ha a papírszámlákat elektronikus számlákkal váltaná ki.

A tranzakciós díj, amit a Magyar Telekom a sárga csekket kérő ügyfeleire ráterhel, a Magyar Posta által a készpénz-átutalási megbízások teljesítéséért felszámolt 112 forintos díj áfával növelt összege. Azt, hogy az ügyfélszolgálati pontokon való befizetésre miért alkalmazzák ugyanezt a díjat, a vállalat nem árulta el. Az ily módon befizetett számlák utáni összeg a következő számlán utólag jelenik majd meg.

Más is csinálja

A postai befizetés hátrányos megkülönböztetése nem újdonság a hazai távközlési piacon. A Telenor 2008 augusztusa óta 127 forint telefonszámla-befizetési díjat számol fel a csekkes ügyfeleinek és azoknak, akik az értékesítési pontokon egyenlítik ki a számlát. Az Invitel a készpénz-átutalási megbízások postai díját szintén ráterheli a fogyasztókra, az ügyfélszolgálati befizetésekért viszont nem kér felárat.

2008-ban a UPC is próbálkozott hasonló tranzakciós díj bevezetésével, de a cég végül a fogyasztói panaszok nyomására elállt a tervétől. A kábeles szolgáltató egyébként szintén a „környezetterhelés csökkentésére” hivatkozott, és ennek megfelelően – a Magyar Telekomtól eltérően – nemcsak a csekkes befizetésekre számított volna fel havi 96 forintot, hanem mindazoknak, akik papíralapú számlát kértek.

Néhány szolgáltató másként ösztönzi az ügyfeleit az elektronikus számla használatára: a Vodafone például kedvezményt ad a havi díjból azoknak, akik áttérnek a papírspóroló megoldásra.

Azóta történt

Előzmények