Legyen a Quaero a web Airbusa!

Christoph Mohn, a Bertelsmann médiabirodalom örököse a Financial Timesnak adott nyilatkozatában az Airbus mintájára európai összefogást sürgetett az IT-gazdaság területén is. Mohn szerint Európának – ha nem akar menthetetlenül lemaradni ebben az iparágban – fel kell vennie a versenyt az olyan amerikai óriáscégekkel, mint a Google vagy az Ebay.

Felhívásának hátterében nyilvánvalóan ott áll az a tény, hogy a Lycos Europe – melynek ő az elnök-vezérigazgatója – az idei első félévben a története során először járt közel ahhoz, hogy kilábaljon a veszteségből, s Mohn ígérete szerint egy éven belül az áttörés megalapozott reményével jelennek meg az Egyesült Államok piacán. A vállalat javuló teljesítményének köszönhető feltehetően az is, hogy a Jacques Chirac által elindított Quaero projekt megvalósításában nemcsak hogy ők kapták meg az oroszlánrészt, hanem májusban már az is eldőlt, hogy a Lycos Europe látja majd el a Quaero termékmenedzseri feladatait is.

Mohn kijelentette: „Egyelőre nem sikerült egy masszív európai internetvállalatot felépítenünk. Ez nem jó az Európai Uniónak.” Majd a konkrét feladatokra utalva hozzátette: „Jelenleg a nanotechnológia, a biotechnológia és az internet az ipar legdinamikusabban fejlődő ágazatai, s Európa éppen ezeken a területeken van lemaradva.” A Quaerót ahhoz a példaszerű kooperációhoz hasonlította, mely az Airbus működése kapcsán a kontinens országai között a közelmúltban létrejött: „Nem hiszem, hogy ehhez [az európai internetgazdaságnak] egyesülnie kellene, viszont feltétlenül szükséges a koordináció.”

A nagy ambíciókkal tervezett Quaero, ahogyan már az IT.news is beszámolt róla, nem csupán egy internetes keresőt, hanem egy komplex termékvonalat jelöl, s képes lenne például a video- és hanganyagokban elhangzó szövegek átírására, lefordítására és indexelésére is. Fejlesztésére tavaly 1,7 milliárd dollárt költött a konzorcium, melynek tagjai a Lycos mellett a Siemens, a Thomson SA, a Deutsche Telekom és a France Télécom. Mohn szerint: „[a Quaero] nem egyszerűen arról szól, hogy gyerünk, nyomjuk le a Google-t, hanem arról, hogy hozzunk létre egy versenyképes [európai] internetgazdaságot.” A cégvezető azonban arra is figyelmeztet, hogy mindez nem megy egyik napról a másikra, hiszen az Airbusnak is 25 évre volt szüksége ahhoz, hogy a Boeing erős konkurensévé váljon.

Azóta történt

Előzmények