Adatvédelmi szervezetek a WhatsApp-felvásárlás felfüggesztését kérik

Két nonprofit csoport az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (Federal Trade Commission, FTC) beadott kérelme alapján azt szeretné elérni, ha az FTC ideiglenesen leállítaná a WhatsApp Facebook általi felvásárlásának folyamatát. Az Electronic Privacy Information Center (EPIC) és a Center for Digital Democracy (CDD) beadványában arra hivatkozik, hogy azok a felhasználók, akik a WhatsAppot éppen azért választották, mert a szolgáltatás a lehető legkevesebb személyes információt – csak a telefonszámot – igényelte, most joggal félhetnek, hogy a Facebook a jövőben számukra kedvezőtlen irányba tér el az eddigi gyakorlattól.

Hirdetés

A két jogvédő szervezet annak ellenére fordult az FTC-hez, hogy a Facebook az akvizíció bejelentésekor közölte, a WhatsApp továbbra is önállóan fog működni, Jan Koum, a WhatsApp alapítója és vezérigazgatója pedig többször is határozottan leszögezte, az üzenetküldő üzleti modellje, adatvédelmi politikája nem fog változni, és a reklámmentesség is megmarad. A kérelem ezen nyilatkozatok hitelességét az Instagram 2012. decemberi esetével próbálja megkérdőjelezni. A szintén Facebook által felvásárolt képmegosztó szolgáltatás az akvizíciót követően nem sokkal megváltoztatta felhasználási feltételeit, az új kitétel viszont hatalmas felháborodást keltett, így az Instagram szinte azonnal, félreérhető szóhasználatra hivatkozva törölte is a kifogásolt részt. (Ez egyébként arról szólt, hogy az Instagram hirdetői ellentételezés nélkül használhatták volna az oldalra feltöltött képeket, felhasználói neveket, az összegyűjtött metaadatokat stb..)

Tény viszont, hogy ezek a vállalások nem tisztázzák azt, hogy a Facebook vajon mit kezd – ha kezd egyáltalán – a megszerzendő 450 milliós felhasználói bázis telefonszámával és esetleges metaadataival. A WhatsApp a telefonszámon kívül eddig semmilyen egyéb személyhez köthető adatot nem gyűjtött és tárolt, az EPIC és a CDD pedig szeretné, ha ez így is maradna. Azt kérik tehát az FTC-től, hogy az akvizíciót kifejezetten ebből a szempontból is vizsgálja.

A Facebook továbbra is tartja magát a korábban elhangzottakhoz. „Ahogy már többször is mondtuk, a WhatsApp önálló vállalatként fog működni, és tiszteletben tartjuk a magánszféra védelmével és a biztonsággal kapcsolatban korábban megfogalmazott vállalásait” – áll a közösségi oldal közleményében.

Azóta történt

  • 215 millióval száll be a Tangóba az Alibaba

    Újabb nagyszabású üzletre kerül sor az üzenetküldő alkalmazások piacán, a kínai Alibaba által vezetett finanszírozási körbe a többi szereplő további 65 millió dollárral szállt be.

  • Adatkezelés ma: értjük mi, csak lesz*rjuk

    A Moves fitneszalkalmazást nemrég kebelezte be a Facebook oldal, az eddig viszonylag konzervatív adatkezelési gyakorlatot ígéretük ellenére rögtön lazábbra vették.

  • Adatvédelmi változások a Facebookon

    A közösségi oldal közleménye szerint a felhasználók visszajelzései alapján változtattak meg egy fontos beállítást, illetve kínálnak majd kibővített ellenőrzési lehetőséget.

  • Siker: magyar startupot vásárolt fel egy nagy nemzetközi cég

    A magyar vállalkozás büszke arra, hogy belső forrásokra támaszkodva értek el olyan eredményt, ami értékessé tett a vállalkozást, és nagy reményekkel néznek a jövőbe.

Előzmények

  • VoIP-funkciót kap a WhatsApp

    A Facebook által 19 milliárd dollárért megszerzett szolgáltatást várhatóan nyár elejétől lehet majd beszélgetésre is használni.

  • Indulnak a videós reklámok a Facebookon

    Az új hirdetési módszert napokon belül élesítheti a vállalat, a hírfolyamba illesztett reklámok felhasználói közreműködés nélkül, automatikusan elindulnak.

  • Hogyan védekezhetünk a Facebook új keresője ellen?

    A legelső kérdése persze az, hogy egyáltalán akarunk-e védekezni ellene? Ez attól függ, hogy mire és hogyan használjuk a közösségi oldalt.