Kimarad a zenebizniszből a Google

„Nem fogunk zenével kereskedni” – jelentette ki határozottan Chris Sacca, a Google üzletfejlesztési igazgatója augusztus 3-án a floridai Kissimmeeben, az amerikai hanghordozó-kereskedők konferenciáján. Nyilatkozatával véget vetett azoknak a találgatásoknak és pletykáknak, melyek szerzői már hosszú ideje tudni vélték, hogy az óriáscég is belép egy önálló vállalkozással a zenepiacra, s elindít egy „Gtunes” szolgáltatást.

A jól értesültek – gyakorlatilag a sajtó egésze – már több mint egy éve rebesgették az új üzletág piacra lépését. A Bear Stearns egyik elemzője januárban legfeljebb hat hónapra saccolta az iTunes riválisának megjelenését, s a konfabulációk csak újabb táptalajhoz jutottak, amikor a Sony BMG és a Google Video együttműködési megállapodást írt alá, s lehetővé vált bizonyos mozgóképanyagok megvásárlása ezen a csatornán keresztül. S bár Google e lépése kifejezetten sikeresnek mondható, a vállalat képviselője most igyekezett megnyugtatni a konferencián részt vevő kiskereskedőket, hogy nem kívánnak a digitális szórakoztatás e területén konkurenciaként megjelenni.

Sőt, Sacca azt hangsúlyozta beszédében, hogy verseny helyett inkább a kereskedőkkel való együttműködés erősítése szerepel a cég hosszú távú terveiben. Az igazgató szerint a digitális zeneipar kivételes időszakot él át, amikor is óriási lehetőségek nyílnak meg a piac vezetői számára. Az ígéretes fejlesztések egyik iránya a digitális zenei anyagok hordozhatóságának és használatának megkönnyítése lehet. Utalt a Napster példájára, amely forradalmi változásokat hozott a kereshetőség terén, valamint az Apple újításaira a zenevásárlás és a zenei anyagok hordozhatóságának területén. „De ahhoz, hogy megragadhassuk a lehetőséget, alázattal kell körülnéznünk” – jelentette ki Sacca a kereskedőknek.

Egyébiránt a Google fejese nem említett részleteket, hogy vajon miképpen is kívánnak ők részt venni ebben a folyamatban, mindössze arra tett utalást, hogy nyílt rendszerekre és protokollokra van szükség a közös munkához. Majd a végén újra megerősítette a Google játékterének korlátozását: „Már jelen vagyunk a zeneiparban mint az offline világ kiegészítése. Ha az emberek Gnarls Barkley nevét hallják, a következő lépésük az, hogy beütik azt a keresőnkbe.”

Azóta történt

Előzmények