Kávét és az illatát a neten keresztül

Úgy tűnik, a kávé és az internet szorosan összetartozó fogalmak, legalábbis két híradás szerint.

Az egyiket gyorsan elintézhetjük, bár az ötlet kiváló kereskedelmi érzékről tanúskodik: az éppen gőzerővel fejlesztő és terjeszkedő Twitter, illetve a legendás amerikai üzletlánc, a Starbucks már tavaly ősszel létrehozott együttműködésének köszönhetően azok, akik a kávézónál és a Twitternél fenntartott fiókjaikat összekapcsolják, képesek lesznek a Twitteren keresztül kávét küldeni barátaiknak (pontosabban a címzett egy ötdolláros keretet kap a küldő terhére). Ügyes.

A másik, kávéval kapcsolatos fejlesztés egy londoni egyetemhez kapcsolódik, ugyanis a City University London fenntart egy olyan tanszéket (Pervasive Computing), mely a számítástechnika különleges felhasználási lehetőségeit keresi, a mindennapi élet mindeddig be nem hálózott területein kutat új alkalmazási területek után. Nos, itt Adrian Cheok és csapata japán közreműködéssel kifejlesztett egy olyan, már tavaly óta promotált, de az év elején egy spanyol gasztronómiai fesztiválon is bemutatott mobilos alkalmazást – a neve Scentee –, mely képes szagokat közvetíteni egy mobil eszközzel és a hozzá tervezett kiegészítővel.

E fejlesztés – akárcsak számtalan más, az említett egyetemi részlegen folytatott kutatás – át akarja törni a számítástechnikai alkalmazások két érzékre (látás és hallás) történő alapozását, és próbálnak a maradék három érzék, az ízlelés, a szaglás és a tapintás számára is élményeket biztosítani. Cheok szerint nagy lépés lenne ezeket emulálni, mivel ezek éppúgy a kommunikáció részei, mint a látás és a hallás.

Az általuk kialakított alkalmazás segítségével egy ember elküldhet egy illatot a barátjának, hogy elcsábítsa mondjuk kávézásra vagy fagyizásra.

Jelen pillanatban még finoman fogalmazva is kiforratlan a technológia, de az alapjai már léteznek, így nyilvánvalóan csak idő és pénz kérdése a kifinomult megoldások megalkotása.

Az „íz küldése” esetében speciális elektródákat kell a nyelvre helyezni, hogy az elektronikusan érkező információk hatására az stimulálja az ízlelőbimbókat; az illatoknál mágneses mezők segítségével igyekeznek a hatást elérni: egy pici eszközt vezérelnek, amelyik igyekszik szaghatást előállítani.

Mindez jelen pillanatban igen durván hangozhat, ám az eszközök finomodásával van esély áttörésre – abban igaza van a kutatónak, amikor azt mondja, hogy pl. a reklámoknál vagy a játékoknál minőségi ugrást jelenten a szagok vagy az ízek közvetítése.

Előzmények

  • Az internet Isten ajándéka

    A nyitottságával sok újabb hívet szerző pápa a digitális kommunikációban nagy esélyt lát a világ jobbá tételére.

  • A Skynet kistestvérének valódi neve: ipari internet

    Az egyik legfajsúlyosabb globális kihívásra keres választ egy jelentős hazai kutatás-fejlesztési projektjével a GE Healthcare – és a siker minőségi ugrást hozhat az internetes szolgáltatásokban.