Ilyen volt a vasárnapi drónverseny a Hungaroringen...

Hirdetés

Hideg, szeles és esős – embert próbáló idő ez májusban – vasárnapon indult neki a hazai drónversenyzés első bajnokságának második futama. Az öt futamból álló versenysorozat első állomása Velencében volt, ahol a homok és a víz más, jóval kisebb veszélyeket tartogatott a drónoknak. Hiába mégoly sima a Hungaroring aszfaltcsíkja, hogy 300 km/h sebességgel is száguldhatnak itt a Formula–1-es versenyautók, az odacsapott quadkopter nem köszöni meg az ütést.

Törik a propeller balesetnél, elkél a tartalék alkatrész Törik a propeller balesetnél, elkél a tartalék alkatrész
Törik a propeller balesetnél, elkél a tartalék alkatrész, kattintva galéria nyílik [+]

Akik nem pünkösdöltek, és kilátogattak a technikai sportos megmérettetésre, átérezhették, milyen nehéz is lehet a nyirkos hidegben elgémberedett ujjakkal irányítani a szerkezeteket. Beharangozónkban ismertettük a pályageometriát és a tervezett programot is, de a fentebb hivatkozott első futamhoz hasonlóan itt is módosult kicsit menet közben a forgatókönyv. A nyolcas alakú, szalagívekkel és egy kétszintű fa kapuval ellátott pálya az akkorihoz képest egyszerűbbnek is tűnik. Megalkotásánál cél volt, hogy gyorsabb, pörgősebb legyen a rendezvény. Ez sikerült is, hiszen jóval 20 másodperc alatti köridők voltak jellemzők, de 15 alá is sikerült páraknak bejutni. A fordulókban a 100 km/h sebességet is elérő drónok visítása már-már a versenyautók hangját idézte.

A felszállás és a fordulás pillanatai A felszállás és a fordulás pillanatai A felszállás és a fordulás pillanatai A felszállás és a fordulás pillanatai A felszállás és a fordulás pillanatai
A felszállás és a fordulás pillanatai [+]

Téved, ki azt hiszi, a szél volt a legnagyobb kihívás. A boxutcában a versenyzőkkel beszélgetve megtudtuk, hogy a csepergő esőtől félnek a legjobban. Még csak nem is az érzékeny elektronika féltése az elsődleges, hanem a kamera lencséjére cseppenő víz kitakarja a képet, emiatt nem látnak, lényegében irányíthatatlanná válik a szerkezet. Zsolesz FPV (Bárány Zsolt) megosztotta velünk, mit is lát a versenyző. Az analóg átvitel miatt zajos és zavarokkal tarkított a kép, de a kis (szinte nulla) késleltetést csak így tudják elérni. A lebonyolításon is épp emiatt kellett változtatni, hiába voltak másik csatornára hangolva a videojeladók, három-négy együtt röptetett drón esetében zavarták egymást. Így végül nem csoportban, hanem egyesével, sorban repültek a pilóták.

A februári klímát is megirigyelő időjárás sokakat eltántorított, ez vitathatatlan. Egy komplett versenyző csapat is összepakolt, a nézők sem nagyon merészkedtek ki az otthoni meleg fotelből, és volt cég, amely félidőben szintén feladta. Az időjárással dacolók viszont remek élménnyel gazdagodtak, hiszen a szomszédos Horvátországból és Szlovákiából is érkeztek drónpilóták a megmérettetésre. Technikai felkészültségben a hazaiak és a külhoniak is a topon voltak. A gyakorló körök összességében jól mentek délelőtt és délután is, egy-egy technikai probléma adódása esetén pedig sportszerűen segítették egymást a szerelésben a vetélytársak. A röptetések között a Blueprint standján lehetett a 3D nyomtatást tanulmányozni.

Indulásra várva a következő kör előtt
Indulásra várva a következő kör előtt [+]

Az éles körök eleinte sok ütközést, földre csapódást hoztak, így felpörögtek az események, nem mindenki örömére. Szoros küzdelemben végül a horvát Ironic GTI aratott győzelmet, másodikként Loopy SVK, egy szlovákiai versenyző érkezett, de a dobogó harmadik helyére ZsolteeFPV (Ilyés Zsolt) is büszkén állhatott fel. Ő az itt már részletezetteknek megfelelően a magyar ranglistán újabb 10 pontot gyűjtött be. Három forduló még hátra van, de egyelőre ő vezet; ha ezt tartja, a világbajnokságon szerepelhet Hawaii-on. A későbbi futamokról természetesen mi is hírt adunk majd.

Azóta történt