Lassabban gyűlnek az adatok a közép-európai vállalatoknál, mint a világátlag- derítette ki az IDC regionális kutatása, amelyet az SAP szoftvercég felkérésére készített a piacelemző. A megkérdezett vállalatok hatvan százalékánál legalább három évig tart az információk duplázódása, mely lassabb, mint a világátlagnak tekintett másfél-két év.
A felmérés ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy a magyar, a szlovák, a cseh, és a lengyel vállalatok fontosnak tartják, hogy ezen adatokat gyorsan tudják feldolgozni, mert szerintük így jobban meg tudnak felelni vásárlóik igényeinek. Ennek érdekében még automatizált módon is készek elemezni az ún. strukturálatlan forrásokat; azokat, amelyeket sokáig csak manuálisan lehetett, mint például a beérkező panaszos leveleket.
Múltból a jövőbe
Minden hatodik vállalat látja annak szükségességét, hogy olyan specializált eszközt használjon, mellyel a múltbeli adatokból következtethet a közeljövő várható eseményeire. E téren leginkább a cseh és a szlovák vállalatok járnak élen: közel minden második megkérdezett cég már igénybe vett prediktív analitikai megoldást.
A szállítói piac
Kiderült az is, hogy erős korreláció van a vállalatirányítási rendszer és az üzletiintelligencia-megoldások között. A régiós cégek hetven százalékánál ugyanazon gyártó megoldásait vetik be mindkét területen.
A felmérés rámutatott, hogy a visegrádi országokban is a nagy, multinacionális szállítók termékét használják, és az egyedi fejlesztésű üzletiintelligencia-rendszerek penetrációja kevesebb, mint nyolc százalék. A cégeken belül leginkább a pénzügyi és az értékesítési osztály munkatársai veszik aktívan igénybe e megoldásokat; jellemzően összesen öt-húsz fő között létszámmal.
Személyes kapcsolatok
Az adatok alapján az látható, hogy nem érdemes a szállítóknak hagyományos módon, e-mailekkel, közösségi médián keresztül vagy éppen konferenciákon keresztül bombázni a cégeket a legújabb hírekkel. A döntéshozók ugyanis az üzleti intelligenciával kapcsolatos tudásukat jellemzően közvetlenül az értékesítőktől és a weboldalakról szerzik be.
Mennyit költenek?
A büdzsé kapcsán a vállalatok elmondták, hogy informatikai költéseik jellemzően maximum tíz százalékát költik analitikai eszközökre, és elérhető erőforrásaik tavalyi évhez képest alig változtak.
„A magyar vállalatoknál megfigyelhető az üzleti intelligencia folyamatosan erősödő használata. Ezzel nem csupán felgyorsul a döntéshozatal, hanem a megérzések és a korábbi manuális, fél-manuális gyakorlatok helyett növekszik a megbízható, transzparens információk jelentette döntési bizonyosság és magyarázhatóság. Az ezt segítő megoldások már a felhőből is egyszerűen elérhetőek, így nagyon rövid idő alatt bevezethetőek” – mondta el Takács Béla, az SAP Hungary Kft. termékfelelőse.
A felmérést az IDC készítette kétszáz közép-európai cég megkérdezésével, idén nyáron. A kutatás a közép- és nagyvállalati kört érintette, mindegyikük kétszázötven-és ötezer fő közötti létszámot foglalkoztat.