Gépjárműadó kötelező GPS alapján

A múlt hét elején a holland kormányzat bejelentette, hogy 2012-től új gépjármű-adózási rendszert vezetnek be, melynek az autósok számára legfontosabb eleme, hogy a jövőben mindenki a megtett kilométerek után fizet adót, az útdíjat és a vásárláskor kirótt adót eltörlik, a befolyó összegek pedig közvetlenül az útalapba kerülnek.

Hirdetés

Ehhez természetesen az szükséges, hogy kötelező lesz minden holland rendszámú autót GPS-szel ellátni, de ennek költségeit az állam fizeti. A rendszer elindítása után a jeladó által sugárzott adatok alapján számlázza ki egy állami központ a tulajdonos számára az adót. Jelen pillanatban még komoly vitát okoz az, hogy a tervezett rendszer a Hollandián kívül megtett kilométereket is beleveszi a számlába – ennek egyik oka, hogy adatvédelmi okokból azt nem tárolják, hogy az autós épp mikor merre járt. 2012-től 2018-ig egy kilométer után átlagosan három, utána pedig 6,7 eurócentet számláznak ki (átlagosan, mivel a tarifa függ a jármű paramétereitől: előzetes számítások szerint egy Renault Twingo tulajdonosa kezdetben 1,2, egy Audi A8 birtokosa pedig 16,6 centet fizet majd kilométerenként). Az előkalkulációk szerint az autósok hatvan százaléka kevesebbet fizet majd, mint a jelenlegi rendszerben, 25 százalékuk pedig körülbelül ugyanannyit. Lesznek olyanok is, akik mentességet kapnak, például a taxik, a betegszállítók, a tömegközlekedési járművek, a motorok és a veterán járművek.

Az állam bevétele az új rendszerben nagyjából ugyannyi marad, ám azt remélik, hogy kisebb lesz a környezetszennyezés, mivel az autósok alaposabban átgondolják útiterveiket, esetleg kevesebbet is autóznak.

A zöldek üdvözölték a tervezetet, bár szerintük még radikálisabb rendelkezésekre lenne szükség, míg akadtak olyan szervezetek, melyek nem látnak elég garanciát arra, hogy a GPS-adatokkal való visszaélések teljesen kizárhatóak (bár a kormány biztosít mindenkit, hogy az utazási adatokhoz csakis a tulajdonos férhet hozzá, még a számlát kiállító hivatal szakemberei sem – hogy ezt miképp oldják meg, azt még nem tudni), s olyan vélemények is elhangoztak, hogy túl drága a rendszer kiépítése és fenntartása a várható előnyökhöz képest.

Azóta történt

Előzmények