Pécsen már mobillal fizetnek a buszjegyért

Mi is beszámoltunk már arról, hogy a fejlettebb informatikai infrastruktúrával rendelkező országok mintájára egy magyar, szegedi székhelyű vállalkozás, a Hedz Magyarország Kft. – mely a mobilos fizetési szolgáltatások fejlesztésével foglalkozik – elkészítette többek között azt a megoldást is, mely a helyi buszokon közlekedők részére lehetővé tenné a telefonos jegyvásárlást.

Ez a rendszer mától, február 6-ától kezdve az országban elsőként Pécsett már működik. A cég természetesen igyekezett a legnagyobb helyi közlekedéssel foglalkozó vállalatot, a BKV-t megnyerni, ám ez a folyamat különféle kifogások miatt egyelőre lelassult, sőt, mondhatni, megállt. Az érdekellentétek mellett természetesen az árszabás is vitára adhatott okot, ám a legutolsó, hozzáférhető információk inkább azt jelzik, hogy a lobbicsoportok kibékíthetetlen ellentéte állt a bevezetés útjába.

Hedz

A pécsi megoldás elsőre racionálisnak és használhatónak tűnik. A Hedz iziSHOP nevű technológiája azt teszi lehetővé, hogy egy kliensprogram telepítése után a mobiltulajdonosok a bankszámlájuk terhére vásároljanak időkorlátos jegyeket, illetve bérleteket a helyi közlekedési vállalat járataira. Fontos tudni, hogy a vásárlást semmilyen extra költség (kényelmi díj, SMS-díj stb.) nem terheli, csupán az internetkapcsolat díját kell fizetni – kivétel az első alkalom, a program telepítése, melyre SMS-ben kell bejelentkezni.

A pécsi utazók kétfajta jegyet vehetnek: 30, illetve 120 perces utazásra jogosítót, de emellett a rendszer lehetőséget ad arra is, hogy a bérleteket (tanuló, összvonalas, nyugdíjas) is telefonon keresztül vásárolják meg. Az ellenőrzés pofonegyszerű (ahogy ezt a regionális híradó mai adásában is láthattuk): az érvényes és érvénytelen jegyeket feltűnő grafikai megoldással jelzik – magyarul: ha lejár, más lesz a színe, illetve áthúzva jelenik meg a digitális jegy a telefon kijelzőjén. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a technológia jelenleg angol, német és horvát nyelven is elérhető, így a turisták – már ha valamilyen módon tudomást szereznek erről – ugyanúgy használhatják ezt a megoldást, mint a helyiek.


A Hedz megoldása étteremben

A gyakorlati használat sem bonyolult: szükségünk van egy GPRS-szel rendelkező Java-képes telefonra, ezek után személyes adatainkkal regisztrálunk a lebonyolító cég honlapján. Ha már rendelkezésünkre áll az alkalmazás, akkor egy egyszerű menü segítségével tudunk jegyet, bérletet vásárolni. A jegy esetében a kérés elküldése és az érvényesítés között eltelik 2–3 perc, s ezt a késedelmet azzal indokolják, hogy így nem lehet az ellenőröket megkerülni egy azonnali aktiválással. Az időintervallum nem a megvásárlástól számítódik, hanem az aktiválástól.

Azóta történt

Előzmények