Hirdetés

Tiltott nyomkövetést végzett Google

Hivatalos vizsgálat indulhat abban az ügyben, melyben a Google-t azzal vádolják, hogy az Apple Safari böngészőjében elhelyezett sütijeivel, pontosabban azzal az eljárással, ahogy ez történik, megsértették azt a megállapodást, melyet az adatvédelmi gyakorlatuk megvizsgálása után az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságával kötöttek (Federal Trade Commission – FTC).

Hirdetés

A botrány a múlt héten robbant, amikor a The Wall Street Journal cikke szakvéleményekre hivatkozva azzal vádolta meg a Google-t, illetve több hirdetési céget, hogy úgy helyezik el a felhasználói viselkedést rögzítő sütiket, hogy nem veszik figyelembe például az iPhone-ok adatvédelmi beállításait (az amerikai piacon az asztali gépeknél hat, a mobil eszközöknék ötven százalékos a Safari részesedése). A Google gyorsan reagált a vádakra, és kijelentették, hogy szó sincs ilyesmiről, a nyomkövetés csak akkor aktiválódik, amikor a felhasználó bejelentkezik egy Google-szolgáltatásba, de azt elismerték, hogy eközben „nem szándékosan” olyan sütik is telepítésre kerültek, melyeket a felhasználó közvetlenül nem engedélyezett.

Rachel Whetstone, a Google kommunikációért felelős alelnöke szerint a Journal teljesen félreértelmezi, hogy mi történik és miért, majd azt is kijelentette, hogy ezek a hirdetési sütik nem gyűjtenek személyes adatokat. Az alelnök elmondta, hogy a sütik használata szükséges a hatékony reklámozáshoz, de a böngészők és a Google szerverei közötti anonim módon zajlik a kommunikáció, emellett a bejelentkezett felhasználók a beállításokban testre szabhatják a privacyval kapcsolatos körülményeket.

A Google szerint ők nem trükköztek

Az alelnök a problémát azzal magyarázta, hogy a Safarinak van egy olyan tulajdonsága, mely lehetővé teszi más, a hirdetőktől származó cookie-k elhelyezését is: konkrétan arról van szó, hogy bár a Safari alapértelmezésben blokkolja a harmadik féltől származó sütiket, ám ezek alól kivételek az olyan, közösségi funkciókhoz tartozóak, mint például a Google +1-e. Ez valójában egy hátsó kapu a sütik számára, állítja a Google, és erre korábban nem számítottak, ezért megkezdték e sütik eltávolítását.

Az ügynek folytatása is lett, mivel a múlt pénteken három, a Google adatvédelmi gyakorlatát már korábban is bíráló képviselő arra kérte az FTC-t, hogy vizsgálja meg a történteket, derítsék ki, hogy a Google valóban kijátszotta-e a Safari adatvédelmi rendszerét. A szóvivője erre azt írta egy e-mailben, hogy készséggel állnak a vizsgálat elé.

A tavaly záródott eljárás végén az FTC és a Google megegyeztek, és a bizottság elrendelte, hogy a törvénysértő módon eljáró vállalatnak a következő húsz évben végre kell hajtania egy átfogó adatvédelmi programot, melynek része az is, hogy kétévente rendszeres, független cégek által végzett auditálásnak kell alávetnie magát annak érdekében, hogy privacy-gyakorlatukat elbírálják. Az FTC azt is előírta, hogy mind a jelenleg működő, mind a jövőben bevezetendő szolgáltatások esetében a Google vizsgálja felül az adatvédelmi kockázatokat, s ha találnak ilyeneket, dolgozzanak ki olyan eljárásokat, melyek segítségével minimalizálják a lehetséges károkat. Amennyiben nem tartják be a megállapodás pontjait, súlyos büntetésekre számíthatnak.

Azóta történt

Előzmények

  • A Google megveheti a Motorola szabadalmait

    A felügyelő hatóságok aggodalmaikat fejezték ki, de a további kontrollt hangsúlyozva engedélyezték a Motorola mobilos üzletágának felvásárlását.