Ezt ajánlja a Google az Európai Bizottságnak

Az Európai Bizottság (EB) ma közleményben ismertette a Google azon javaslatait, melyek célja, hogy az amerikai vállalat úgy változtasson Európában keresési és online hirdetési gyakorlatán, hogy az megfeleljen az itteni versenyszabályoknak. Az EB felhív minden érintettet, hogy vizsgálják meg a javasolt intézkedéseket, és fejtsék ki róluk a véleményüket, és erre egy hónapot adtak. A beérkező véleményeket is számításba veszik majd, amikor döntenek, hogy elfogadják-e a változtatásokat, vagy pedig ezeket elégtelennek találják és – mivel a Google válasza már az ultimátumra adott reakció – megbüntetik a céget.

Hirdetés

A közlemény röviden összefoglalja, hogy 2013 márciusában az EB milyen aggályairól értesítette a Google-t, melyek mindegyike arra utal, hogy a vállalat visszaél domináns piaci pozíciójával:

  • vessenek véget annak a gyakorlatnak, hogy keresőjük az úgynevezett vertikális keresési szolgáltatásoknál a saját szolgáltatásaikat előbbre sorolja a versenytársakénál
  • hagyjanak fel azzal, hogy a versenytársak tartalmainak másolatát saját termékeikben használják fel: magyarul ne lopják a riválisok tartalmait, mint teszik azt az utazási és éttermi oldalaknál
  • változtassanak azon a gyakorlaton, hogy a keresésekhez kapcsolódó hirdetéseket külön megállapodások nyomán úgy jelenítik meg, hogy az szinte kizárólagossá teszi a hirdetési piacon a Google jelenlétét, kizárva ezzel más hirdetési cégeket a versenyből
  • lazítsanak az AdWords hirdetési rendszer előírásain, mivel az EB szerint a követelményeknek megfelelő hirdetési kampányokat a szoftverfejlesztőknek úgy kell elkészíteniük, hogy azok más platformra történő átadása nem zökkenőmentes, sőt

A Google az EB-nek küldött levelében azt ígéri, hogy a következő öt évben az alábbi változtatásokat hajtja végre az Európai Gazdasági Térség területén:

Az első pontot illetően:

  • egyértelműen jelzik, hogy mely linkek promotáltak, vagyis melyekért fizettek a hirdetők, hogy a felhasználók el tudják ezeket különíteni a normál találatoktól
  • ezeket a reklámlinkeket egyértelmű grafikai elemekkel is elválasztják a normál találatoktól
  • amennyiben saját szolgáltatást reklámoznak a találatok között, akkor vállalják, hogy a találathoz közel, a felhasználók számára egyértelműen jelezve a kapcsolatot, jól láthatóan három konkurens linket is elhelyeznek

A második ponttal kapcsolatban:

  • minden weboldalnak felajánlanak egy letiltási (opt-out) funkciót, amellyel megakadályozhatják, hogy tartalmaikat a Google specializált keresőszolgáltatásai felhasználják, és mindezt úgy hajtják végre, hogy az opt-out használata ne befolyásolja az adott oldalnak az általános keresési rangsorban (ranking) elfoglalt helyét
  • azoknak a weboldalaknak, melyek különleges tartalmakat kínálnak (termékeket, helyi szolgáltatásokat) felajánlanak egy olyan keresési megoldást, amikor a Google keresője nem indexeli vagy használja fel ezek tartalmát
  • az online lapok kiadóinak egy olyan mechanizmust kínálnak, amellyel teljes mértékben ők ellenőrizhetik, hogy mely tartalmaik és azok hogyan jelenjenek meg a hírgyűjtő oldalon, a Google Newson

A harmadik ponthoz:

  • a hirdetési megállapodásokban a jövőben nem szerepelnek sem írásos, sem szóbeli kötelezettségek, melyek a Google-nak nyújtanának exkluzív jogokat

A negyedik pontot illetően:

  • a jövőben nem írnak elő olyan (főként technológiai jellegű) kötelezettségeket, amelyek lehetetlenné vagy nagyon nehézzé teszi a hirdetők számára, hogy kampányaikat más platformokon is megjeleníthessék

Azóta történt

Előzmények