A Bharti Airtel (BA) a legnagyobb mobilszolgáltató Indiában, megközelítőleg 200 millió aktív előfizetővel. Érdekes döntést hozott a vállalat: extra költséget terhelnek a VoIP alapú hívásokra.
Az általános szerződési feltételek megváltoztatásával a BA kiköti, hogy a szerződésekben foglalt adatforgalmat kizárólag hagyományos internetes felhasználásra adják, az internetalapú hanghívások, melyeket jellemzően a Skype, a Viber, vagy a Whatsapp rendszerein belül bonyolítanak, nem tartoznak ebbe a körbe, azokra külön szabályok vonatkoznak.
Aki VoIP hívásra vágyik tehát, a BA ügyfeleként extra díjat kell fizetnie, de nem is keveset. Az ügyfeleket nem tette boldoggá a karácsonyi bejelentés az AndroidPolice szerint. A hírportál az Airtelre hivatkozva azt írja, a felhasználók számára engedélyezett ingyenes VoIP hívások üzleti modellje nem tartható állapot a cég álláspontja szerint.
Bár a jellemző inkább az, hogy a szolgáltatók (amikor ezt felismerik) korlátlan díjcsomagokkal és relatív kis adatmennyiséggel próbálják eladni a szolgáltatásaikat, a BA megoldása teljesen más. „Mély csomagvizsgálatot” ígérnek, amivel detektálják majd a VoIP használatot, hogy végül másképp számlázhassák az adatforgalmat.
Az új rendszerben 1 GB VoIP adatforgalom 15 ezer forint körüli összeg (3G esetén), 2G kapcsolattal ez közel 40 ezer forint. Hogy legyen összehasonlítási alap: ugyanez az 1 GB adatforgalom hagyományos internethasználat esetén (3G kapcsolattal) az ezer forintot sem éri el. A BA gondolkodik egy kisebb VoIP csomag bevezetésében is, ez 75 MB lenne, ami nagyjából 200 perc beszélgetési időt biztosítana és 300 forintnak megfelelő indiai rúpiáért adnák.
Az indiai szabályozó szervek jelezték, vizsgálni fogják a Bharti Airtel szerződési feltételeinek módosításait.