Korán temették a Facebookot

A Facebook előző negyedéves pénzügyi jelentése már egyértelmű jeleit mutatta annak, hogy a világ legnagyobb közösségi oldala vélhetően sikerrel veszi a kihívást, amin a mai népszerű konzumer internetes szolgáltatások jövője áll vagy bukik: a mobilra, azaz az okostelefonokra és tabletekre való átállást, és az ezzel járó fókuszváltást. Ennek ellenére az elmúlt hetekben, hónapokban több olyan elemzői vélemény is megjelent, melyek szerint a Facebook népszerűsége és felhasználói bázisa tetőzött, és fókuszváltás ide vagy oda, innen már nagyon nehéz lesz a növekedés.

Hirdetés

Nos, úgy tűnik, hogy a nemrég Budapesten is korzózó Mark Zuckerberg másként látja a piacban rejlő lehetőségeket, és ezt a most nyilvánosságra hozott jelentéssel is alátámasztja. A cég a június 30-ával lezárt 3 hónapos időszak alatt 1,81 milliárd dollárnyi bevételt és 333 millió dollár nyereséget hozott össze – csak összehasonlításképpen, az előző év hasonló időszakának végén ezek a számok 1,18 milliárd és 157 millió voltak. Bár már ez is igen szép eredmény, a cég jövőjére talán legjobban kiható mutató a mobilos hirdetésekből származó bevétel aránya a teljes bevételhez képest, ami most 41 százalék (656 millió dollár). Ez az előző negyedévben 30 százalék volt, 2012 nyarán pedig lényegében még semennyi, hiszen a cég csak tavaly nyáron indította útjára mobilos hirdetési szolgáltatásait. A Facebookon már több mint egymillió cég hirdeti rendszeresen termékeit és szolgáltatásait, és az átlagos hirdetési ár is jócskán, 13 százalékot emelkedett, miközben az online hirdetési piac általánosságban – főleg az online médiatermékek esetében – még mindig számos kihívással küzd. Nőtt az egyes felhasználók „Facebook-értéke” is, míg az előző negyedévben egy amerikai facebookozó még csak 3,5 dollárt hozott három hónap alatt a vállalatnak, most már 4,3 dollárt, és az európai tagok is valamivel többet hoztak a konyhára (1,6 dollár helyett 1,87 dollárt).

Forrás: Facebook
Forrás: Facebook

Az előző negyedévhez képest harmincmillióval, 699 millióra emelkedett a naponta aktív felhasználók száma, a havonta legalább egyszer bejelentkezőkből pedig már 1,15 milliárd van (előző negyedévben ez a tábor 1,11 milliárdos volt). A facebookozók közül pedig egyre többen kizárólag okostelefonról vagy tabletről lépnek be a közösségi oldalra, a cég szerint a csak mobilplatformról facebookozók már 219 millióan vannak (illetve voltak júniusban, hiszen ez a szám napról napra nő), míg 2013 első negyedévében még „csak” 189 millióan voltak. A Facebook for Every Phone alkalmazás mostanra már százmilliónál is több olyan mobilkészüléken fut, ami ugyan az általánosan elfogadott normák mentén nem minősül okostelefonnak, ugyanakkor képes futtatni a Facebook eme lebutított kliensprogramját, és sok fejlődő országban ez az emberek egyik legfőbb kapuja az internetre.

A Facebook az elmúlt hónapok során több újdonsággal is jelentkezett, bevezette a hashtag funkciót, és a tavaly felvásárolt Instagram közösségi képmegosztó oldalon lehetővé tette rövid videók megosztását is. Ezek a lépések egyértelműen a Twitter számára jelentik a legnagyobb fenyegetést, miközben jól mutatják, hogy a Facebook nem rest a piacon népszerűvé váló elemeket beépíteni termékeibe, és felvenni a kesztyűt a felhasználókért folytatott harcban a kisebb de sokkal agilisabb versenytársakkal szemben. Bár a Waze-t a Google elhappolta előlük, nem kizárt, hogy a jövőben még hallunk hasonló próbálkozásról a cég részéről.

A növekedés töretlen. Forrás: Facebook
A növekedés töretlen. Forrás: Facebook

Az eredményeket ismertető konferenciahíváson Zuckerberg megint szót emelt az amerikai oktatási rendszer elégtelensége miatt, mondván az amerikai felsőoktatásból egyszerűen nem kerül ki annyi szakember, amennyit az ország technológiai szektora alkalmazna. Véleményével egyébként nincs egyedül, a nagy IT vállalatok vezetői folyamatosan ostromolják a kormányt jelentős oktatási reformokért, illetve – amíg ezek meghozzák eredményüket – a bevándorlási politika enyhítéséért.

Az eredmények a befektetőknek is tetszettek, a cég részvényeinek árfolyama 20 százalékot ugrott a bejelentés óta, és kezdi megközelíteni a kibocsátáskori 38 dollárt.

Azóta történt

Előzmények