A sürgető német egészségügyi reform keretében 2006 január elsejétől az egész országra kiterjedően bevezetik az elektronikus társadalombiztosítási kártyát. A közel másfél milliárd eurót felemésztő projekt kormányzati körökből indult kezdeményezés, melynek keretében mintegy 71 millió jogosult egészségügyi ellátását elektronizálják majd. A cél az eEurope 2005 eHealth programjával összhangban olyan egészségügyi hálózat kialakítása, amely az információs társadalom egyik legfontosabb eleme lesz.
A 2004 nyarán német kormányzati körökből indított, D21-nek keresztelt kezdeményezés mára a világ egyik legnagyobb it-projektjévé nőtte ki magát. A Németországban is egyre sürgetőbb egészségügyi reform keretében egy olyan intelligens kártyát kívánnak bevezetni, amely azonosításra, titkosításra és elektronikus aláírásra is alkalmazható lesz majd. A fényképpel ellátott, a hagyományos papírlapocskát felváltó elektronikus kártya a személyes adatok mellett egészségügyi információk tárolására is alkalmas lesz, amely adatokkal való feltöltése azonban minden jogosult számára választható funkcióként lesz felkínálva. A kártya feljogosítja majd tulajdonosát az uniós tagállamok egészségügyi szolgáltatásainak igénybevételére is.
A másfél milliárd eurós költségvetéssel megvalósuló bevezetés az egészségügyi szolgáltatók minden szintjére kiterjed majd, és magában foglalja az orvosi rendelők, gyógyszertárak és egészségügyi intézmények kommunikációs rendszerének és infrastruktúrájának átalakítását. A gigantikus projekttől első lépcsőben egymilliárd eurós megtakarítást remélnek, az elektronikus receptektől pedig évente 100 millió euró maradhat az állam zsebében.
Az elektronikus betegkártya használatával megjelennek a hagyományost leváltó elektronikus receptek is, hosszú távon pedig reálissá válhat az elektronikus aláírás bevezetésével az elektronikus betegnyilvántartás és a gyógyszeradatbázis biztonságos elérhetősége.
A német reformok hangsúlyosan egy olyan minőségi, hatékony és átlátható egészségügyi rendszer megteremtését célozzák meg, amely a hatalmas bürokrácia jelentős csökkentésével számol. A kivitelezés egyes fázisait ma még számos ponton – például adatvédelem – kérdőjel kíséri, mindenesetre a fejlesztési folyamat már beindult annyira, hogy a rendszer egy év múlva biztosan működöképes lehessen.