Dolgozatokat osztályoz a számítógép

Ed Brent, a missouri egyetem szociológiaprofesszora hat éven keresztül fejlesztette – és két éve teszteli saját hallgatóival – azt a számítógépes programot, amely képes a szöveges dolgozatok automatikus kiértékelésére. A kvalitatív analízis és a rozmár szavak angol megfelelőinek összeolvasztásával Qualrusnak keresztelt szoftver nagy terhet vehet le az oktatók válláról – állítja a fejlesztő –, miközben a diákok, amint az interneten keresztül leadják az anyagot, gyakorlatilag azonnal kézhez kapják az eredményt.

A program meglehetősen komplex módon vizsgálja a fogalmazásokat, nem csupán kulcsszavakat keres, de elemzi a mondat- és bekezdésstruktúrákat is, sőt az érvelés menetét is képes felismerni. Ezért sem játszható ki néhány varázsszó teljesen rendszertelen szövegbe illesztésével – mondja Brent. Az elemzés után a szoftver az oktató által meghatározott értékelési prioritás szerint pontozza a dolgozatokat.

A professzor – akinek bevezetés a szociológiába című kurzusára általában 140 diák jár – úgy becsüli, hogy a Qualrusszal szemeszterenként 200 óránál is több időt spórol meg, és a félév közben automatikusan kiértékelt vázlatoknak köszönhetően a végleges dolgozatok is – melyeket már maga is elolvas – sokkal jobban sikerülnek. Brent most a program forgalomba hozatalát fontolgatja: tankönyvkiadókat és a vállalatokat igyekszik megnyerni a felhasználás előnyeiről.

Nem ez az első eset, hogy az amerikai oktatásban osztályozószoftvereket használnak. Az Indiana állambeli középiskolák már tavaly óta egy e-rater nevű programmal értékelik az angol irodalom és nyelv tantárgyban született vizsgaesszéket.

Előzmények