Rendszámot kapott a félautomata kamion

Hirdetés

A Daimler Trucks North America (DTNA) tegnap ünnepélyes keretek között jelentette be, hogy vezető nélküli navigációra is képes teherautójuk Brian Sandoval kormányzótól megkapta a forgalmi engedélyt Nevada államban, így a „Freightliner Inspiration Truck” az első autonóm jármű az Egyesült Államokban, amely hivatalosan is részt vehet a közlekedésben.

A kamion a Daimler egy már meglévő típusának továbbfejlesztett változata, és még messze nem teljesen önálló: úgy tervezték, hogy normál körülmények között, gyorsforgalmi utakon, autópályákon kapcsolják automata üzemmódba – nagyjából úgy, ahogy a repülőgépek robotpilótáit. Ám ha a normálistól eltérő körülmények lépnek fel – pl. erősen havas út –, akkor a rendszer értesíti a sofőrt, hogy vegye át az irányítást: ha a vezető nem reagál öt másodpercen belül, akkor a teherautó lelassít, majd megáll.

A „Highway Pilot systemnek” nevezett navigációs rendszerrel felszerelt kamion egyébként nem sokban különbözik az alaptípustól. Érzékelőként sztereoszkopikus kamerával, kb. 250 méteres távolságra pásztázó radarral van felszerelve – a szenzorok csak a jármű előtt lévő teret figyelik, hátul nincsenek ilyenek. Nem képes járművek közötti kommunikációra, és LIDAR lézerszkennere sincs.

A forgalmi engedély csak a tesztjárműre vonatkozik, mellyel még sok millió kilométert kell lefutni különféle időjárási körülmények között, hogy szóba kerülhessen egy ilyen jármű kereskedelmi forgalomba hozatala.

A Daimler közleményében kifejtette, hogy ha kiforr a technológia, akkor a balesetek nagy része megelőzhető lesz – egy 2012-es adat szerint az USA-ban abban az évben 330 ezer teherautó volt részese balesetnek, ezek során közel négyezer ember halt meg, és a balesetek 90 százalékát emberi mulasztás okozta. Nem véletlen, hogy a kamionok felé fordultak, mivel ez a legnehezebb sofőrmunka: fárasztó, monoton, nagy kockázatokkal jár, és az Egyesült Államokban nincs is elegendő jelentkező ezekre az állásokra.

Azóta történt

Előzmények