Félmilliárdot bukott a PlayBookon a RIM

BlackBerry PlayBookA korábban prognosztizáltnál alacsonyabb árbevételt ért el a novemberrel zárult harmadik üzleti negyedévben, tabletje sikertelensége miatt jelentős költséget kénytelen elszámolni, és várhatóan nem tudja hozni a pénzügyi év egészére várt profitszintet sem a Research In Motion (RIM) – figyelmeztetett a kanadai okostelefon-gyártó pénteken. A hír hatására aznap a vállalat részvényeinek árfolyama 10 százalékot esett a Nasdaqon.

A forgalom elsősorban a PlayBook táblagép többszöri, vevőbarát módon meredek árcsökkentése miatt lesz „valamivel kevesebb”, mint az előrejelzésben szereplő 5,3–5,6 milliárd dollár. Amint a RIM közleményéből kiderül: az ambiciózus reményekkel piacra dobott, nyakkendős iPad-rivális igen gyengén fogy. A harmadik negyedévben az akciók ellenére is csak körülbelül 150 ezer készüléket szállított le a cég, bár ennél a kiskereskedelmi forgalomban elkelt darabszám vélhetően magasabb volt.

Hirdetés

Ami azért is valószínű, mert – ahogy azt már korábban elismerték – a nagykereskedőknél, üzletláncoknál jelentős készletek halmozódtak fel. A Forbes által megkérdezett elemző szerint az értékesítési csatornában mintegy félmillió, a vállalatnál pedig 2 millió tablet van készenlétben. Mindez annak ellenére így van, hogy az áprilisban 500 dolláros áron piacra dobott készülék árát a langyos keresletet élénkítendő szeptemberben 300, majd a múlt hónapban egyes láncoknál 200 dollárra nyomta le a RIM. Ezen az árszinten biztosan veszteséges a gép forgalmazása.

A tablet túlzottan optimista célkitűzésekhez méretezett készletei miatt a RIM a negyedévben 485 millió dollár költséget könyvel el, a cég történetének legnagyobb szolgáltatáskimaradásával kapcsolatban pedig 50 milliót.

A húsba vágó költségek ellenére a vezetők optimisták. Mike Lazaridis vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a vállalat elkötelezett a táblagép iránt, melynek vonzerejét jelentősen növelni fogja majd a némi késéssel jövő év februárjában érkező – a meglévő felhasználók számára ingyenesen biztosított – PlayBook OS frissítés, a 2.0, amely az első verzió számos hibáját kiküszöböli majd. Lazaridis szerint az árcsökkentés is lendületet ad az eladásoknak.

A RIM-nek azért is fontos a jelentős felhasználói bázis kiépítése, mert fejlesztőket kell toboroznia a QNX-alapú platformjához, melyet BBX néven a BlackBerry okostelefonokon is be fog vezetni – ez magyarázza a táblagép erőltetését, veszteséggel történő értékesítését.

A vállalat negyedéves jelentései szerint a megjelenése óta eltelt három trimeszterben összesen 850 ezer PlayBook kelt el, ebből 500 ezer a premier negyedévében. Összehasonlításul: az Apple a piacvezető iPadből a legutóbbi lezárt negyedévben 11,12 milliót adott el, a most piacra került Amazon Kindle Fire pedig elemzők szerint 3,9 millió eladott példányig jut az első három hónapban.

  • Kapcsolódó cégek:
  • RIM

Azóta történt

Előzmények