Egy nemrég elkészült jelentés szerint a franciák Európa legaktívabb blogolói közé tartoznak. Franciaországban több mint 4,5 millió ember ír blogot, a 26,9 millió internetkapcsolattal rendelkező francia 18 százaléka. A francia netezők 36 százaléka olvas blogot, míg az Egyesült Királyságban ez az arány 24 százalék, Olaszországban csak 18, a németeknél pedig mindössze 9 százalék. A jelentés szerint a blog elsősorban a fiatalok műfaja, a francia bloggerek 80 százaléka 25 éves vagy fiatalabb.
A felmérés tanulságait belátva a francia politikai elit most elhatározta, hogy felhasználja céljaira ezt az új kommunikációs formát. Jövőre Franciaországban elnökválasztás lesz, a pártok már elkezdték a felkészülést, s ennek egyik eseménye volt, hogy a hatalmon lévő Népi Mozgalom Unió (UMP) meghívta az ország 12 vezető bloggerét (mint a sajtó újsütetű képviselőit) a Marseille-ben tartott ifjúsági gyűlésükre. A franciák az amerikai mintát követték, ahol az elmúlt választási időszakban mind a republikánusok, mind a demokraták meginvitálták a bloggereket a jelöltállító gyűlésekre.
„A francia lakosság igen nagy része az interneten keresztül tájékozódik, s mi ő figyelmüket kívánjuk megragadni, de emellett fel is akartuk dobni az ifjúsági gyűlés hangulatát” – nyilatkozta Thierry Solére, az UMP internetes stratégiáért felelős vezetője. Loic Le Meur, az egyik legismertebb francia blogger beszámolt róla, hogy a blogolók körében valóban felkavarta a kedélyeket ez a meghívás, mely szerinte azt bizonyítja, hogy a politikusok rájöttek: milliós tömeget érhetnek el ezen a módon. A kezdeményezésről nyilatkozva Cyrelle de Lasteyrie, a Bonjour America nevű blog írója (a szerző célja, hogy az amerikaiakat megismertesse a franciákkal) viszont úgy véli, hogy a politikusoknak nem árt elővigyázatosnak lenniük, mert a bloggerek nem olyan tekintélytisztelők, mint a hagyományos média képviselői.
A Főblogger
A francia politikusok egyébként maguk is írnak blogot, például Nicolas Sarkozy belügyminiszter, az elnökválasztás egyik nagy esélyese havi 600 000 látogatót tudhat magáénak blogja oldalán. Pártja a Google-tól szponzorált linkeket vásárolt, így ha a felhasználók egy olyan szóra keresnek rá, amelyik összefüggésben van az aktuális politikai eseményekkel (például a lepusztult külvárosok helyzete vagy az illegális bevándorlás), akkor a találati oldal jobb oldalán közvetlen linket találnak a belügyminiszter blogjához. Solére állítása szerint az olvasók visszajelzései és más bloggerek segítettek kialakítani a reményteljes politikai irányvonalakat bizonyos ügyekben, például a pályakezdő fiatalokkal kapcsolatos reformok esetében vagy az egész országot felforgató év eleji utcai demonstrációk kapcsán.
Dominique Perben közlekedésügyi miniszter azzal a céllal látogatta meg a gyűlésre meghívott bloggereket, hogy tanácsokat kérjen saját blogja kialakításához. Véleménye szerint a blogoló fiatalok megváltoztatják Franciaország politikai rendszerét, mert ha ők beszélnek valamiről, akkor az azt jelenti, hogy történt valami fontos, amire a politikusoknak oda kell figyelniük.
A francia bloggerek politikába történő bevonása természetesen némi vitát is előidézett. Le Meur tájékoztatása szerint néhány baloldali blogger kritizálta az UMP-t, mert őket nem hívták meg az eseményre, míg mások azzal vádolják a gyűlésen megjelent 12 ismert bloggert, hogy e tettükkel a hatalom részévé váltak, s elveszítették hitelességüket.