Az Apple nem töri, inkább hajlítja

Az Apple Computer képviselője bejelentette, hogy 100 millió dolláros „licencdíjat” fognak fizetni konkurensüknek, a Creative Technology nevű szingapúri cégnek, mert az általuk kifejlesztett és szabadalommal védett kezelőfelületet és menürendszert használták fel az iPodokban. Ez a peren kívüli megegyezés egy tavasszal megindult jogi procedúrát zárt le, melyben a Creative Technology szabadalombitorlásért kezdeményezett eljárást az amerikaiak ellen. A megegyezéssel az Apple végül is elismerte, hogy a korábbi híradások igaznak bizonyultak, s valóban nem jogtisztán alkalmaztak egy már létező technológia megoldást.

Mint annak idején hírt adtunk róla, az érintett kezelőfelület már 2000-ben bemutatkozott a Creative Technology Nomad Jukebox névre keresztelt lejátszó prototípusában, és azóta is minden újabb Nomad és Zen termékben ezt használják. 2001-ben a Creative és az Apple tárgyalásokat folytattak az együttműködés lehetőségeiről. Ezek során Steve Jobs vállalata jelezte, licencelné a kérdéses megoldást, ám a Creative ezt a kérést akkor elutasította. Az iPod nem sokkal később, 2001 októberében jelent meg a piacon. A magát károsultnak tartó cég ez év májusában nyújtotta be keresetét az Egyesült Államokban a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottsághoz (ITC), s az iPodok kivitelének tilalmát kérte. Az Apple válaszul viszontkeresetet adott be egy héttel később, melyben a szerintük az ő szabadalmukként bejegyzett felület használata miatt a másik fél követ el törvénysértést.

 

 

Ők hárman – de lehet, hogy már csak ketten...

 

A most lezárult pereskedést kommentálva Steve Jobs, az Apple vezetője kijelentette, hogy a megegyezés véget vetett egy kényelmetlen és bizonytalan helyzetnek, teljesen fölösleges lenne folytatni a jogi hercehurcát, s a Creative igen „szerencsés”, mert még időben jegyeztette be a szabadalmat. A megállapodás tartalmazza azt is, hogy a szingapúriak által gyártott iPod-kiegészítőkön szerepelhet a „Made for iPod” felirat.

Elemzők szerint a megállapodás a Creative forgalmának fellendüléséhez vezet majd a kiegészítő tartozékok piacán, mert – mint az NPD Group piackutató cég jelentéséből kitűnik – minden három iPodra költött dollár után egy dollárt kiegészítőkre költenek a zenelejátszók iránt érdeklődő fogyasztók.

Szim Vong Hu, a Creative igazgatója elégedett az elért eredménnyel, s úgy véli, ezek után új lehetőségek nyílnak meg cégük előtt. Mike McGuire, a Gartner elemző cég alelnöke is úgy gondolja, hogy az Apple által engedélyezett védjegy használata hatalmasat lendíthet a Creative forgalmán. A megállapodás híre a Microsoft háza táját sem hagyta érintetlenül, hiszen a Zune-nal ők is beléptek a hordozható zenelejátszók piacára. A hírek szerint a redmondiak a jövő évben dollár százmilliókat kívánnak arra fordítani, hogy ebben a piaci szegmensben is sikeresek legyenek. S valóban nem kevés erőfeszítésre lesz szükségük, mert pl. az Egyesült Államokban az iPod birtokolja a hordozható zenelejátszók forgalmának 75 százalékát.

Azóta történt

Előzmények